شورای امنیت سازمان ملل دیروز (سه‌شنبه) در مورد تازهترین رخدادها در سودان نشست فوق‌العاده برگزار کرد. به گزارش رویترز، دیپلمات‌های سازمان ملل اعلام کردند که شورای امنیت به درخواست شش کشور غربی بعدازظهر روز گذشته (سه‌شنبه) جلسه اضطراری پشت درهای بسته برگزار کرد. به گفته همین منابع، این نشست به درخواست کشورهای انگلیس، ایرلند، نروژ، آمریکا، استونی و فرانسه برگزار شد. ارتش سودان روز دوشنبه قدرت را به دست گرفت و دولت انتقالی را که قرار بود پس از سرنگونی عمر البشیر، رئیس جمهور سابق در یک خیزش مردمی نزدیک به دو سال پیش، کشور را به سمت دموکراسی هدایت کند، منحل کرد.

در همین راستا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش به شدت اقدامات نیروهای مسلح سودان را محکوم و انحلال دولت انتقالی به رهبری غیرنظامیان را رد می‌کند. وی این اقدامات را مغایر با اعلامیه قانون اساسی توصیف کرد. بلینکن خواستار بازگشت فوری دولت انتقالی و نهادهای آن شد و دستگیری عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان و دیگر رهبران غیرنظامی را غیرقابل قبول توصیف کرد. وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش فورا تحویل ۷۰۰ میلیون دلار از صندوق کمک اقتصادی در شرایط اضطراری را متوقف کرد. این مبلغ به عنوان بودجه‌ای برای حمایت اقتصادی از انتقال دموکراتیک در سودان اختصاص داده شده بود. بلینکن گفت که کشورش از نزدیک و فوری با شرکای خود برای ترسیم یک رویکرد دیپلماتیک مشترک جهت جلوگیری از ناآرامی‌های بیشتر در سودان و منطقه همکاری می‌کند. کارن ژان پیر، معاون سخنگوی کاخ سفید نیز به نوبه خود بر رد اقدامات ارتش سودان توسط ایالات متحده تاکید کرد و از این کشور خواست تا فورا نخست وزیر و سایر مقاماتی را که در حصر خانگی قرار گرفته اند آزاد کند.

در امتداد این تحولات سایت خبری اکسیوس آمریکا به نقل از برخی منابع آگاه از دیدار عبدالفتاح البرهان، فرمانده نیروهای مسلح سودان با جفری فلتمن، فرستاده آمریکا به شاخ آفریقا اعلام کرد، البرهان در این دیدار از احتمال اینکه نیروهای ارتش سودان به دلیل اختلاف‌نظرها با دولت غیرنظامی اقداماتی را علیه آن در پیش بگیرند، گفت. کمتر از ۴۸ ساعت پس از این دیدار، البرهان وضعیت فوق‌العاده در سراسر سودان، انحلال شورای حاکمیتی و کابینه این کشور و نیز تعلیق اجرای برخی بندهای قانون اساسی را در پی کودتا در این کشور با بازداشت عبدالله حمدوک، نخست وزیر و تعدادی از وزرا و چهره‌های سیاسی سودان اعلام کرد. فلتمن پیشتر دیدارهایی با حمدوک و البرهان انجام داده و بر حمایت واشنگتن از تحول دموکراتیک و غیرنظامی در سودان برای خارج کردن این کشور از تنش میان دو تشکل نظامی و غیرنظامی در کابینه آن تاکید کرده بود. سایت اکسیوس گزارش داد، پس از دیدار فلتمن با البرهان و بازگشت او به واشنگتن، اولین گزارش‌ها از انجام کودتا در سودان منتشر شدند. فلتمن به البرهان گفته بود که واشنگتن به هر گونه تلاش برای کودتا با قدرت پاسخ خواهد داد و احتمال دارد تمامی کمک‌ها به سودان متوقف شده و ابعاد مختلف روابط دوجانبه خارطوم-واشنگتن به حالت تعلیق درآیند.

آمریکا پس از کودتا در سودان موضعگیری جدی در پیش گرفته و برای اتخاذ اقداماتی مناسب جهت محاکمه کسانی که تحقق خواست سودان‌ها را مختل کردند اعلام آمادگی کرده و از توقف کمک‌های مالی خود به سودان خبر داد. همچنین آمریکا ضمن محکومیت شدید این کودتا و بازداشت‌ رهبران غیرنظامی سودان، بازگشت فوری به حاکمیت مدنی و آزادی نخست وزیر را خواستار شد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید خود از گزارش‌ها درباره استفاده نیروهای امنیتی سودان از گلوله‌های واقعی علیه تظاهرکنندگان، اعلام کرد: آمریکا اقدامات نیروهای نظامی سودان را به شدت محکوم می‌کند.