کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق شامگاه شنبه نتایج انتخابات پارلمانی را در وب سایت خود منتشر و در عین حال تاکید کرد که این نتایچ قابل اعتراض است. به گزارش سومریه نیوز، عدنان جلیل، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات عراق، در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد اظهار داشت: بررسی نتایج انتخابات پارلمانی به پایان رسید و نتایج شمارش دستی آرای ۳۶۶۸۱ شعبه اخذ رای (که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند) ۱۰۰ درصد با شمارش الکترونیکی آرا یکسان بود. وی افزود که نتایج انتخابات پارلمانی در وب سایت کمیسیون منتشر شده و همه می‌توانند آنها را مشاهده کنند.  جلیل خاطرنشان کرد که نتایج اعلام شده مقدماتی و قابل تجدیدنظر است. وی افزود: کمیسیون انتخابات تأکید می‌کند که در فاصله یکسانی از همه نهادهای سیاسی قرار دارد و مأموریت آن حفظ آرای رای دهندگان است و در این امر نیز موفق بوده است. جلیل خاطرنشان کرد: نتایج انتخابات تا زمان تصویب، اولیه باقی می‌ماند.

طبق نتایج اعلام شده جریان صدر با ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان در صدر نتایج قرار گرفت. حزب تقدم  به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان با کسب ۳۷ کرسی در رتبه دوم قرار گرفت. ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر سابق هم با ۳۴ کرسی در رتبه سوم قرار گرفت. هیچ یک از ائتلاف‌های سیاسی، میزان آرای لازم برای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان باشند، کسب نکردند لذا ائتلاف میان گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت ضروری است و جریان صدر به رغم کسب بیشترین کرسی‌ برای تشکیل کابینه جدید، نیاز به ائتلاف با سایر گروه‌های پارلمانی دارد. همچنین کمیسیون انتخابات عراق اعلام کرد که میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ۴۳ درصد بوده است. این انتخابات یکشنبه گذشته و یک سال زودتر از موعد مقرر خود برگزار شد.

در همین راستا مقتدی صدر ، رهبر جریان صدر عراق که در انتخابات زودهنگام پارلمانی بیشترین کرسی را به دست آورد، اعلام کرد نتایج انتخابات را قبول دارد. صدر در توئیتی نوشت: جریان صدر بزرگترین فراکسیون انتخاباتی است. صدر ادامه داد: ما روی دولتی کار خواهیم کرد که در خدمت منافع جناحی، حزبی یا فرقه ای را نخواهد بود و توضیح داد که انتخابات صدای مردم است و این صدا با توجه به رفتار و دستاوردها تغییر می‌کند. رهبر جریان صدر افزود: پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ، عراق نباید عرصه اختلافات و درگیری‌ها باشد.  از سوی دیگر هیأت هماهنگی احزاب شیعه عراق موسوم به چارچوب هماهنگی شیعیان متشکل از احزاب سیاسی و گروه‌های وابسته به حشد شعبی از جمله ائتلاف‌های الفتح، دولت قانون، عصائب اهل الحق و گردان‌های حزب‌الله در بیانیه‌ای مخالفت کامل خود را با نتایج انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرد. در بیانیه این هیات آمده است: ما امیدوار بودیم که کمیساریای عالی انتخابات تخلفات عمده‌ای را که در حین شمارش آرا و پس از آن و اعلام نتایج انجام داده بود، اصلاح کند، اما پس از اصرار آن بر نتایج مشکوک، ما مخالفت کامل‌مان را با این نتایج اعلام می‌کنیم. هیأت هماهنگی احزاب شیعه عراق در ادامه کمیساریای انتخابات را مسئول کامل شکست روند انتخابات و سوءمدیریت آن دانست و تاکید کرد که این روند بر مسیر دموکراتیک و هماهنگی اجتماعی در عراق تأثیر منفی می‌گذارد. در همین حال و همزمان با اعلام نتایج انتخابات اخیر عراق یک منبع عراقی اعلام کرد سفارت کشورهای غربی در بغداد در وضعیت فوق‌العاده قرار گرفته‌اند. این منبع در ادامه گزارش داد: این سفارتخانه‌ها از کارمندان و کارکنان محلی خود خواسته‌اند تا شب را در مقر سفارتخانه‌ها بمانند و از ترس رخ دادن اتفاق اضطراری با پایگاه‌های نظامی کشورشان در کشورهای حوزه خلیج فارس هماهنگ شده و تدابیر شدید امنیتی را اتخاذ کنند.