منابع دیپلماتیک مصری و غربی از طرح جدید دولت آمریکا برای حل و فصل مساله فلسطین با تکیه بر هم‌پیمانان این کشور و در راس آنها مصر و رژیم صهیونیستی پرده برداشتند. منابع دیپلماتیک مصری و غربی در گفت وگو با روزنامه قطری العربی الجدید فاش کردند: در دوره کنونی شاهد فعالیت آمریکا در منطقه عربی و خاورمیانه هستیم و واشنگتن از همه متحدان خود خواسته است تا برای افزایش سطح هماهنگی میان آنها تلاش کنند. طبق گفته این منابع، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برخلاف دولت سابق این کشور مخالفتش را با ادامه قطب بندی شدید میان ائتلاف‌های مختلف اعلام کرده است.

این منابع همچنین گفتند: طبق این چشم انداز، بایدن در دوره آتی برای اجرای طرح صلح بلند مدت با فلسطینی‌ها بیش از پیش به نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل با کمک مصر، اردن و برخی کشورهای حوزه خلیج (فارس) تکیه خواهد کرد. این طرح بر برقراری آرامش در اراضی اشغالی و توسعه هماهنگی امنیتی با قاهره در نوار غزه تمرکز دارد. دولت بایدن همچنین درصدد است که درباره وضعیت کرانه باختری اشغالی با اردن همکاری کند و محیط مناسبی را برای حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین فراهم کند، مشروط بر اینکه مصر ماموریت موازی را برای تأمین امنیت داخلی فلسطین انجام دهد. طبق این گزارش، در مقابل این اقدامات دولت بنت از حمایت واشنگتن و کشورهای عربی همجوار برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی و توقف اقدامات مقامت فلسطین با ورود به یک توافق بلند مدت با تشکیلات خودگردان فلسطین برخوردار خواهد شد. همچنین موفقیت سیاسی برای بنت رقم خواهد خورد و وی از توانایی برای عادی سازی روابط با کشورهای عربی و توسعه اجتماعی و اقتصادی آن به ویژه با مصر و عربستان

برخوردار می شود.

منابع مذکور ادامه دادند: این اقدامات بیانگر رویکرد جدیدی به طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن است. این طرح در چند مورد اصلی متفاوت با طرح دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا است؛ تمرکز بایدن بر اجرای سریع این طرح است به گونه‌ای که راه را برای ایجاد یک کشور فلسطینی پایدار هموار کند و بر طرح‌های کوتاه مدت برای احیای شرایط زندگی فلسطینی‌ها و توقف خشونت تاکید دارد. دولت بایدن همچنین در تلاش است تا مصر و اردن را به شکلی موثرتر نسبت به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس در ارتباطات فعلی ادغام کند. این منابع اعلام کردند که سفر بنت به واشنگتن، که قرار است پنجشنبه انجام شود و سفر وی به قاهره، دو گام مهم در راستای آماده سازی برای اجرای طرح جدید آمریکا در منطقه است و قاهره نیز درصدد مشارکت و حضور فعال در آن است و نمی‌خواهد اعتماد دولت بایدن به قدرت عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر را از دست دهد.

منابع اشاره کردند که پرونده تعیین مرزهای دریایی میان مصر، فلسطین (نوار غزه) و رژیم اشغالگر در راس دستور کار مصر برای حمایت از روابط سه جانبه قرار دارد. در همین راستا مذاکرات در این زمینه در اواخر ماه مه احیا و پس از آن متوقف شد. در حال حاضر، مصر به دنبال کار بر روی حل مشکلات برجسته این پرونده به عنوان بخشی از یک راه حل گسترده است که امکان بهره برداری از پتانسیل‌های اقتصادی ملت فلسطین و بهبود شرایط زندگی آنها را به موازات ورود رژیم اشغالگر، فلسطین و مصر به یک شراکت پایدار در زمینه اکتشاف گاز طبیعی و ذخایر نیتروژن فراهم می‌کند. این مساله در حالی مطرح شده که یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی چند روز پیش اعلام کرد که دولت بنت هیچ طرحی را مبنی بر مساله دوکشوری امضا نخواهد کرد.