وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که ارتش به دستور رئیس‌جمهوری این کشور به مواضعی در سوریه حمله کرده است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در پیامی توئیتری اعلام کرد که به دستور «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا نیروهای ارتش این کشور شامگاه پنج‌شنبه حملات هوایی را علیه زیرساخت‌هایی در شرق سوریه انجام دادند.

در ادامه این توئیت آمده است: این حملات در واکنش به حملات اخیر علیه نیروهای آمریکا و ائتلاف در عراق و تهدیدهای مداوم علیه آنها صورت گرفت.

«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا نیز در این‌باره گفت که ما می‌دانیم چه مواضعی را هدف قرار داده‌ایم و از درستی این تصمیم اطمینان داریم.

پیش از این، پنتاگون اعلام کرد که در نتیجه حمله هوایی آمریکا به منطقه مرزی در سوریه، چند تأسیسات نابود شده است. طبق گزارش‌های اولیه در این حمله هوایی، مناطقی بین «ابوکمال» و «القائم» واقع در مرز سوریه و عراق مورد حمله هواپیمای آمریکایی قرار گرفته است. هواپیمای آمریکایی یک ساختمان خالی و نقطه دیگری را که متعلق به گروه‌های مقاومت بوده نیز هدف قرار داده است.

پنتاگون در بیانیه‌ای ادعا کرده است که هدف حمله مواضع شبه‌نظامیان شیعه عراقی و نزدیک به ایران بوده  و طی آن چندین تاسیسات واقع در یک نقطه کنترل مرزی که مورد استفاده شماری از گروه‌های پیکارجوی مورد حمایت ایران از جمله کتائب حزب‌الله و کتائب سید الشهدا بود، تخریب شده است.

مقام‌های آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند که هفت بمب ۵۰۰ پوندی (۲۲۶ کیلوگرمی) بر مجموعه کوچکی از ساختمان‌ها در یک گذرگاه غیررسمی مرزی که محل قاچاق سلاح بود، افکنده شده است. پنتاگون گفت که این عملیات به تلافی رشته حملات راکتی اخیر علیه مراکز محل استقرار آمریکایی‌ها در عراق انجام شد. در حملاتی در روز ۱۵ فوریه به نقاطی در نزدیکی اربیل یک پیمانکار فیلیپینی ارتش آمریکا کشته و چند نفر دیگر از جمله یک نظامی آمریکایی زخمی شدند.

نیویورک تایمز می‌گوید که جو بایدن صبح پنجشنبه دستور حمله را صادر کرده است؛ در حالی که وزیر دفاع وی به بندر سن‌دیگوی کالیفرنیا رفته بود تا از ناوهواپیمابر نیمتز که اخیرا از خلیج فارس بازگشته است، بازدید کند.

این حمله‌های هوایی علیه خاک سوریه نخستین اقدام نظامی دولت جدید آمریکاست؛ اما تاکنون هیچ‌گونه بیانیه‌ای رسمی از سوی دولت بایدن در مورد این حمله هوایی منتشر نشده است. گزارش‌های تأیید نشده از داخل خاک سوریه نیز از وقوع انفجارها در نزدیکی شهر «بوکمال» در استان دیرالزور و در مجاورت مرز با عراق خبر می‌دهند.

پاسخی به حمله راکتی اربیل

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز مدعی شد کهک حمله آمریکا به شرق سوریه در نزدیکی مرز عراق و به ساختمان‌های متعلق به «کتائب‌حزب‌الله» و سایر گروه‌های مقاومت در شهر «بوکمال» و در تلافی حمله راکتی اربیل که منجر به زخمی شدن چند آمریکایی شده بود، صورت گرفته است. منابع خبری دیگر از جمله «سی‌بی‌اس‌»، «صدای آمریکا» و رسانه‌های دیگر ضمن تایید چنین حمله‌ای اعلام کردند: طبق گزارش‌های اولیه از این حمله هوایی، اختلافاتی درباره تعداد حمله یا حملات انجام‌شده وجود دارد و برخی منابع به حمله هواپیمایی آمریکا به یک موضع و برخی دیگر به چند موضع اشاره کرده‌اند.

همچنین وال‌استریت‌ژورنال نوشت: ساختمانی که هدف حمله قرار گرفته است، مورد استفاده گروهی بوده که اقدام به انجام حملاتی علیه نیروهای آمریکایی در منطقه کرده‌اند.

خبرهای ضدونقیض از شمار کشته‌شدگان

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه واقع در بریتانیا که با تکیه بر شبکه‌ای از منابع مطلع اوضاع سوریه را زیر نظر دارد گزارش داده است که در این حمله ۲۲ شبه نظامی کشته شده‌اند. رامی عبدالرحمان مدیر این گروه به خبرگزاری فرانسه گفت: «در این حمله سه کامیون حامل مهمات منهدم شد قربانیان زیادی داشت.»

او گفت کشته‌شدگان «همگی اعضای نیروهای بسیج مردمی (حشد شعبی) بوده‌اند.» صابرین نیوز، که یک رسانه نزدیک به شبه نظامیان شیعه در عراق است، با تایید آنکه آنها هدف حمله بوده‌اند از کشته شدن تنها یک نفر خبر داده است. این منبع می‌گوید حمله آمریکا چندین مجروح هم بر جای گذاشته است جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «این اقدام متناسب نظامی همزمان با تدابیر دیپلماتیک انجام شد که شامل رایزنی با شرکای ائتلاف بود.»

به شکلی حساب‌شده عمل کردیم

«این عملیات حامل این پیام صریح است: پرزیدنت بایدن برای حفاظت از پرسنل آمریکا و ائتلاف بیکار نخواهد نشست. در همین حال، ما به شکلی حساب شده عمل کرده‌ایم که هدف آن رفع تنش از وضعیت کلی در شرق سوریه و عراق است.» لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، که به کالیفرنیا سفر کرده است به خبرنگاران گفت اطمینان دارد که در این عملیات اهداف درست بمباران شده‌اند.

او گفت که ایالات متحده در این حمله به طور حساب شده عمل کرده و افزود: «ما به عراقی‌ها اجازه دادیم تا تحقیق کنند و اطلاعات جمع‌آوری کنند که این در تعیین هدف نهایی برای ما بسیار مفید بود.»

یک نمایش کوچک بود!

مقامات آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند که پنتاگون چند هدف بزرگ‌تر را به عنوان گزینه احتمالی پیش روی جو بایدن قرار داده بود؛ اما رئیس‌جمهوری آمریکا درنهایت کوچک‌ترین گزینه را انتخاب کرد.

نیویورک تایمز به نقل از منابع دولتی ناشناس می‌گوید این عملیات نمایش کوچکی از حمله هوایی بود. به گفته این منابع، دولت آمریکا تصمیم گرفت که در سوریه دست به تلافی بزند تا از پیامدهای دیپلماتیک نامطلوب در عراق جلوگیری شود. خبرگزاری رویترز هم می‌نویسد که این حمله ظاهرا محدود بوده و از آنجا که به جای عراق در سوریه انجام شده به دولت عراق فضای لازم را برای انجام تحقیقات درباره حمله روز ۱۵ فوریه می‌دهد. مقام های دولت بایدن حملات راکتی به اربیل، در منطقه کردستان عراق، را محکوم کردند، با این حال می‌گفتند هنوز به طور قطعی نمی‌دانند چه کسی مسئول آن است.

کربی روز سه شنبه گفته بود که عراق مسئول انجام تحقیقات درباره حمله روز ۱۵ فوریه است. نیروهای آمریکایی در یک سال گذشته هشت پایگاه خود را در عراق ترک کرده‌اند، اما اربیل اکنون درحال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین پایگاه‌های نیروهای آمریکایی است. حمله ۱۵ فوریه - که طی آن ۱۴ راکت شلیک شد - یکی از شدیدترین حملات در ماه‌های اخیر علیه نیروهای آمریکایی بود.  برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق آن را یک «حمله تروریستی جنایتکارانه» توصیف کرد و نسبت به شعله‌ور شدن «خطرناک» تنش‌ ها در منطقه هشدار داد. تصور می‌شود این اولین حمله راکتی به اهداف غرب در عراق از زمان روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا بوده باشد.

سنتکام در پیامی توئیتری اعلام کرد که به دستور «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، ارتش این کشور در واکنش به حملات اخیر علیه نیروهای آمریکا و ائتلاف در عراق و تهدیدهای مداوم علیه آنها؛ شامگاه پنج‌شنبه زیرساخت‌هایی در شرق سوریه را مورد حملات هوایی انجام داده است

ضرورت احترام به حق حاکمیت سوریه

حمله آمریکا به سوریه واکنش‌های جهانی چندانی در پی نداشت. با این حال مقامات روسیه دیروز جمعه حمله هوایی آمریکا به سوریه را محکوم کردند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با محکوم کردن حمله آمریکا به سوریه، از واشنگتن خواستار احترام به حق حاکمیت دولت دمشق شد. معاون اول کمیته شورای فدراسیون روسیه در امور بین‌الملل نیز این اقدام آمریکا را غیرقانونی و حمله به کشوری مستقل توصیف کرد.

«ولادیمیر جباروف» گفت: سوریه از هر لحاظ حق دارد بررسی این حادثه در شورای امنیت سازمان ملل را درخواست کند؛ زیرا این رویداد خطرناک بوده و می‌تواند به تشدید شرایط در منطقه منجر شود. امکان دارد سوریه با مراجعه به شورای امنیت خواستار بررسی موضوع در نشستی فوق‌العاده شود و برای انجام این کار از حق کامل برخوردار است.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد: روسیه حمله هوایی واشنگتن به شرق سوریه را محکوم می‌کند و آن را غیرقابل قبول و نقض قوانین بین‌المللی می‌داند.

همچنین یک مقام وزارت خارجه روسیه حمله پنتاگون به خاک سوریه را نقض آشکار حقوق بین‌الملل و غیرقابل قبول دانست و یک سناتور روس نیز گفت که این اقدام آمریکا، تنها وخامت اوضاع در منطقه را افزایش خواهد داد.

«کنستانتین کاساچوف»، رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه  دیروز (جمعه) اعلام کرد که حوادث عجیبی در حال رخ دادن است که چهار کشور آمریکا، ایران، عراق و سوریه را درگیر می‌کند و تنها یکی از آنها، یعنی ایالات متحده آشکارا از توان نظامی و تحریم علیه سایر کشورها استفاده می‌کند. از سوی دیگر، گروه دوستی پارلمانی روسیه و سوریه نیز این حادثه را محکوم کرد.