نخست‌وزیر سودان یکشنبه شب دستور انحلال دولت انتقالی این کشور را صادر کرد. خبرگزاری رسمی سودان (سونا) گزارش داد که عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر دولت انتقالی سودان با استناد به مفاد سند قانون اساسی مربوط به دوره انتقالی، دستور معافیت وزرای کابینه انتقالی از سمت های خود و خاتمه ماموریت سرپرستان وزارتخانه‌ها را صادر کرد، مشروط بر اینکه آنها تا زمان تشکیل دولت جدید در سمت خود باقی بمانند و اداره امور را عهده‌دار شوند.

طبق این سند، حمدوک وزارت‌های امور کابینه، دارایی، برنامه‌ریزی اقتصادی، کار، توسعه اجتماعی و سایر طرف‌های مربوطه را به اتخاذ اقدامات جهت اجرای این تصمیم مکلف کرد. شورای شرکای حکومت سودان، متشکل از نمایندگانی از شورای حاکمیت، وزرا، احزاب الحریه و التغییر و جبهه انقلابی که توافقنامه صلح را امضا کردند، پس از انحلال کابینه قبلی با تشکیل دولت جدید به ریاست حمدوک موافقت کردند. خبرگزاری سونا گزارش داد که کلیه پست‌های وزارتی به استثنای وزارت آموزش و پرورش که هنوز در حال رایزنی درباره آن هستند، مشخص شده و ترکیب دولت جدید روز گذشته (دوشنبه) اعلام خواهد شد. کابینه سودان در حالی منحل می‌شود که این کشور علاوه بر مشکلات داخلی، با معضلات خارجی از جمله تنش مرزی با اتیوپی و همچنین مساله سد النهضه درگیر است.

در این راستا یاسر عباس، وزیر آبیاری سودان در دیدار با پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند و فرستاده کمیسر ویژه اتحادیه اروپا در خارطوم دیداری با یکدیگر داشتند که طی آن مساله سد النهضه و آخرین تحولات در مذاکرات میان کشورهای سودان، اتیوپی و مصر را بررسی کردند. یاسر عباس در این دیدار ضمن اشاره به حمایت کشورش از ساخت سد النهضه تاکید کرد: این اقدام مشروط به این است که تاثیر منفی بر سودان نگذارد و این مساله با امضای یک توافق قانونی الزام‌آور تضمین شود.

طبق گزارش سونا، وزیر آبیاری سودان در ادامه دیدار با فرستاده اتحادیه اروپا پیشنهاد خارطوم درباره لزوم توسعه دایره میانجیگری در مذاکرات سد النهضه و مشارکت سازمان ملل را مطرح کرد. او تاکید کرد: این سد می‌تواند به جای رقابت و کشمکش، کانون همکاری‌های منطقه‌ای و تبادل منافع باشد. یاسر عباس در ادامه به شرح خطرات اقدام اتیوپی در اعلام آغاز مرحله دوم آب‌گیری از سد در ژوئیه آتی به شکل یک جانبه و حتی بدون هیچ توافق و یا تبادل اطلاعاتی پرداخت و تاکید کرد: تصمیم یک جانبه اتیوپی برای آب‌گیری تاثیر منفی بر پروژه‌های آبیاری از نیل آبی خواهد گذاشت و زندگی و جان حدود نیمی از ساکنان سودان در سواحل رودخانه نیل آبی را به خطر می‌اندازد. فرستاده اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد که برای دیدار با رهبران اتیوپی در خصوص سد النهضه به آدیس آبابا سفر خواهد کرد.

عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان عصر شنبه در ویدئو کنفرانسی در سی و چهارمین نشست عادی کنفرانس سران اتحادیه آفریقا در آدیس‌ آبابا هشدار داد که سد النهضه امنیت حدود ۲۰ میلیون سودانی را تهدید می‌کند. حمدوک تاکید کرد: حل مشکل سد النهضه باید در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام شود به ویژه که این سد در مرزهای سودان واقع شده و امنیت و سلامت بیش از ۲۰ میلیون سودانی ساکن سواحل نیل آبی را به خطر می‌اندازد و پیامدهای جانبی دیگری نیز برای آنها دارد. تا این لحظه مذاکرات جاری درباره سد النهضه میان اتیوپی از یک سو و مصر و سودان از سوی دیگر به توافقی که مورد رضایت دو کشور واقع در مصب رود باشد، منجر نشده است و این دو کشور تاکید دارند ساخت این سد بر سهمیه آب آنها از رود نیل تاثیر می‌گذارد.