بر اثر انفجاری در مراسم ختم قرآن در خانه‌ای در ولسوالی گیلان ولایت غزنی دست‌کم ۱۵ تن کشته و بیش از ۲۰ نفر زخمی شده‌اند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله افغانستان، در پیامی توییتری نوشت که این عملیات با انفجار خودرو انباشته از مواد منفجره ساعت ۲ بعدازظهر (ساعت ۱۴) جمعه، ۲۸ آذرماه، روی داد.

مسئولیت انفجار را هنوز هیچ فرد یا گروهی به عهده نگرفته است، اما دولت افغانستان معمولا جهادگران اسلامگرا را مسئول چنین عملیاتی می‌شناسد.

رد   درخواست طالبان و آمریکا از طرف رئیس جمهوری افغانستان

رئیس جمهوری افغانستان خواسته گروه طالبان و آمریکا را برای آزادی بیش از هفت هزار زندانی طالبان رد کرد و گفت که تا زمان پایان نیافتن جنگ و خشونت هیچ فردی از طالبان آزاد نخوهد شد. به گزارش اسپوتنیک، در حال که طالبان برای پیشبرد روند صلح در افغانستان خواهان آزادی هفت هزار زندانی این گروه از زندان دولت افغانستان است، اما رئیس جمهوری افغانستان بر عدم آزادی آنها تأکید کرده است. طالبان پیش از این گفته بود که از آمریکا می‌خواهد که هفت‌هزار زندانی آنها را از زندان دولت افغانستان آزاد کنند. این خواسته طالبان از به نوعی از زبان سرپرست سفارت آمریکا در کابل نیز گفته شد. راس ویلسن چند روز پیش در اطلاعیه گفت که آزادی زندانیان طالبان بخشی از توافق صلح آمریکا با طالبان است و نمی‌شود که بخشی از توافق را قبول کرد و بخش دیگر آنرا رد. ملاعبدالغنی برادر نیز در سخنانی به رسانه‌های غربی در دوحه گفته بود که عدم آزادی هفت هزار زندانی طالبان مشکلی بزرگ برای صلح در افغانستان است.

رئیس جمهوری افغانستان برای نخستین‌بار پس از این خواست‌های طالبان و آمریکا در سفری به استان قندهار پاسخ روشن داد. رئیس جمهوری افغانستان در سفری که استان قندهار داشت گفت که طالبان باید آتش‌بس کنند و دور بعدی گفت‌وگوی‌های صلح را در استان قندهار ادامه بدهند.

وی هشدار می‌دهد که اگر فرصت کنونی برای تأمین صلح از بین برود، دیگر هرگز بدست نخواهد آمد و اگر طالبان صلح می‌خواهند باید دست از خشونت بر دارند. رئیس جمهوری افغانستان از تداوم جنگ و خشونت بشدت انتقاد کرد و گفت که که حکومت هزاران زندانی طالبان را از بند رها کرد، اما این گروه در مقابل خشونت‌ها را افزایش دادند. رییس جمهوری افغانستان تاکید کرده است که پیش از رسیدن به نتیجه ای هیچ زندانی دیگر طالبان رها نخواهند شد. اشرف غنی گفت که گروه طالبان ۱۶ درصد سرمایه و زیربنای کشور را از بین برده اند و این عمل فتنه‌گری محسوب می شود. امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان هم در این سفر به استان قندهار گفت که طالبان رابطه خود را با القاعده و دیگر گروه های تروریستی همچنان حفظ کرده و ادبیات این گروه  نیز کشتار مردم است.

به گفته صالح طالبان وعده کرده بودند که ۲۰ گروه تروریستی را از افغانستان خارج می سازند اما تاکنون یک وعده آنها عملی نشده است اکنون نیز دولت افغانستان با دو وضعیت مواجه است، یا خواسته‌های طالبان را پذیرفته و روند صلح را ادامه دهند یا در مقابل این خواسته‌ها مقاومت کند و این روند با بن‌بست مواجه شود.