نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که جو بایدن فاصله قابل توجه و ثابتی با دونالد ترامپ در سطح ملی و همچنین در ایالت‌های مهم محل رقابت، پیدا کرده است. آنتونی زورکر، گزارشگر آمریکای شمالی بی‌بی‌سی در مطلبی به بیان دلایلی پرداخته که می‌تواند پیروزی ترامپ را در انتخابات پیش‌رو در پی داشته باشد. او نوشته است: بایدن در عین حال به خاطر بودجه هنگفتی که جمع کرده است از لحاظ مالی وضع بهتری دارد و می‌تواند در چند هفته مانده تا روز انتخابات پیام خود را بلند و رسا به گوش رای‌دهندگان برساند.  تحلیلگران انتخاباتی در روزهای اخیر احتمال کمتری برای پیروزی ترامپ قائل شده‌اند. نیت سیلور، سردبیر وبلاگ فایوترتی‌ایت، در حال حاضر بخت پیروزی بایدن را ۸۷ درصد می‌داند و وبسایت دیسیژن دسک اچ‌کیو نیز بختی ۸۳.۵ درصدی برای او قائل است. اما این مساله قاعدتا باید یادآور خاطرات تلخی برای دموکرات‌ها باشد. احتمال پیروزی هیلاری کلینتون نیز چهار سال پیش در همین روزها بسیار زیاد قلمداد می‌شد و البته همه می‌دانند که نتیجه آن انتخابات چه شد! حال سوال این است که آیا احتمال دارد تاریخ با پیروزی مجدد ترامپ تکرار شود؟ پاسخ این است: اگر ریاست‌جمهوری ترامپ ادامه پیدا کند، احتمالا به خاطر یکی از این دلایل خواهد بود.

اکتبر شگفتی‌ساز

چهار سال پیش، تنها ۱۱ روز مانده به انتخابات، جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی، اعلام کرد که این نهاد قصد دارد بار دیگر درباره استفاده کلینتون از ایمیل شخصی در دوره‌ای که وزیر امور خارجه بود تحقیق کند. این مساله یک هفته در صدر اخبار انتخابات بود و به کارزار انتخاباتی ترامپ اجازه تنفس داد. حالا که حدوداً دو هفته به انتخابات باقی مانده است، رویداد سیاسی تکان‌دهنده مشابهی می‌تواند برای پیروزی ترامپ کافی باشد. تا اینجا اما شگفتی‌های بزرگ به ضرر ترامپ بوده‌اند؛ مانند مثل مسائلی که درباره مالیات‌هایش مطرح شد و بستری شدن به خاطر ابتلا به کووید-۱۹. برخی از محافظه‌کاران می‌گویند که مقاله روزنامه نیویورک پست درباره لپ‌تاپی مرموز که حاوی ایمیلی است که شاید جو بایدن را به تلاش‌های پسرش هانتر برای چانه‌زنی به نفع یک شرکت گاز اوکراینی مرتبط کند یک زمین‌لرزه سیاسی را بیاندازد اما منشاء نامشخص این داستان و نبود جزئیات کافی به این معنی است که احتمالاً نظر رای‌دهندگان زیادی را عوض نخواهد کرد. اما ترامپ قول داده است که خبرهای بیشتری در راه است. اگر این مقاله صرفا قدم اول بوده باشد و در ادامه اسنادی مستقیم مبنی بر خلاف‌کاری بایدن در زمان معاونت ریاست‌جمهوری رو شود، آن وقت داستان عوض خواهد شد.

اشتباه در نظرسنجی‌ها

بایدن از وقتی که به عنوان نامزد حزب دموکرات انتخاب شد عملا در نظرسنجی‌های ملی پیشتاز بوده است. حتی در ایالت‌های مهم محل رقابت که فاصله کمتر است نیز بایدن شاهد پیشتازی مداومی بوده است که مقدارش عمدتا بیشتر از حاشیة خطا است. اما همان طور که انتخابات سال ۲۰۱۶ نشان داد، نظرسنجی‌های ملی اهمیتی ندارند و نظرسنجی‌های ایالتی نیز ممکن است اشتباه باشند. با این که روزنامه نیویورک تایمز معتقد است که فاصله بایدن در حال حاضر چنان زیاد است که چنین اشتباهاتی تاثیری بر نتیجه انتخابات نخواهد گذاشت، شرکت‌های نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ باید با برخی موانع جدید دست و پنجه نرم کنند. بر این اساس حتی به نظر می‌رسد که اعتراض‌ها در فیلادلفیا در پی کشتنه شدن جوان سیاهپوست 27 ساله هم نتواند آرای بایدن را افزایش دهد؛ چراکه این مسائل در آمریکا به امری عادی تبدیل شده و اساساً میزان اعتراض آنقدر زیاد نیست. شاید تصور بایدن و اطرافیانش این باشد که تنها کار لازم برای تسخیر کاخ سفید گذراندن زمان است اما اگر دچار لغزش شوند، قطعا نخستین تیمی نخواهد بود که بازی ظاهرا برده را به نحوی در دقایق آخر واگذار می‌کند.