وزارت خارجه امارات اعلام کرد این کشور ظرف چند ماه آینده سفارت و دو کنسولگری در اراضی اشغالی افتتاح خواهد کرد. به گزارش رای‌الیوم، یک مقام ارشد در وزارت خارجه امارات گفت: یکی از مسائل اصلی که در مذاکرات جاری میان ما و اسرائیل مطرح می‌شود افتتاح سفارت و کنسولگری‌های مشترک است. وی گفت: ظرف ماه‌های آتی سفارت و دو کنسولگری در اسرائیل افتتاح خواهیم کرد و به احتمال زیاد این اماکن در شهرهای عربی داخل منطقه ۴۸ باشد. این مقام دیپلمات گفت: اماکن دیپلماتیک می‌توانند فعالیت‌های مربوط به زمینه‌های فرهنگی اماراتی، تاریخی و منطقه‌ای و زبان را ارائه دهند و احتمالا این اماکن در چندین شهر عربی در منطقه ۴۸ قرار داشته باشند، مثل ناصره به دلیل ابعاد فرهنگی و حیفا به دلیل موقعیت استراتژیک خود. این مقام که نامش را فاش نکرد، به روزنامه اسرائیل الیوم، نزدیک به دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت: امارات متحده عربی اهمیت بودن در دسترس جامعه عرب در اسرائیل را می‌بیند، زیرا مطالعات ما نشان داده که در مورد تاریخ امارات اطلاعات کمی وجود دارد بنابراین ما می‌خواهیم نمایندگی رسمی ما در دسترس آنها باشد. این مقام اماراتی تأیید کرد، سفارت امارات در تل‌آویو و بقیه کنسولگری‌ها در ماه‌های آینده افتتاح می‌شود و اسرائیلی‌ها می‌توانند از سفارت و کنسولگری‌های خود ویزای امارات را بگیرند، زیرا نه تنها سفارت در تل آویو، بلکه کنسولگری‌ها و سایر دفاتر نیز افتتاح می‌کند. در همین حال، یسرائیل کاتس، وزیر دارایی اسرائیل فاش کرد که شرکت بنادر دبی، که ده ها بندر در سراسر جهان را مدیریت می‌کند، در حال ارائه پیشنهاد برای بهره برداری از بندر قدیمی حیفا است.

این در حالیست که صربستان همزمان با برگزاری گفتگوها با کوزوو در واشنگتن با انتقال سفارت خود در اسرائیل به بیت‌المقدس موافقت کرد. یورونیوز گزارش داده که کوزوو نیز تصمیم گرفته است تا اسرائیل را به رسمیت بشناسد. به این ترتیب صربستان نخستین کشور اروپایی خواهد بود که مانند آمریکا سفارتش در اسرائیل را به بیت‌المقدس منتقل می‌کند.

بنیامین نتانیاهو در بیانیه خود درباره انتقال سفارت صربستان به بیت‌المقدس از رئیس جمهوری این کشور به دلیل به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل تشکر کرد. به گفته نخست وزیر اسرائیل سفارت صربستان تا ماه ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی (تیر مرداد سال ۱۴۰۰ شمسی) به بیت‌المقدس منتقل خواهد شد. الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان در حالی با انتقال سفارت کشورش به بیت‌المقدس موافقت کرده است که برای شرکت در مذاکره با عبدالله هوتی، نخست وزیر کوزوو در واشنگتن به سر می‌برد. این گفتگوها با میانجیگری آمریکا برگزار شد. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. سفارت ایالات متحده در اسرائیل در سال ۲۰۱۸ به بیت‌المقدس منتقل شد. واشنگتن از دیگر کشورها نیز خواسته است تا بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت بشناسند. این در حالی است که انتقال سفارت آمریکا به اسرائیل با اعتراض فلسطینی‌ها روبرو شد. از سوی دیگر کوزوو در حالی با به رسمیت شناختن اسرائیل موافقت کرده است که پریشتینا تاکنون این دولت را به رسمیت نمی‌شناخت و در مقابل اسرائیل نیز کوزوو را به رسمیت نشناخته است. اکثر ساکنان کوزوو مسلمان هستند. دونالد ترامپ طی ماه‌های گذشته برای بهبود موقعیت رژیم صهیونیستی در عرصه جهانی تلاش زیادی کرده است. میانجیگری دولت او ماه گذشته منجر به عادی سازی روابط امارات عربی متحده با اسرائیل شد. از سودان، بحرین و عمان به عنوان کشورهایی نام برده می‌شود که ممکن است به زودی عادی‌سازی روابط خود را با اسرائیل اعلام کنند.