تاکید مرجعیت بر تعیین نخست‌وزیر

بدون مداخلات خارجی گره کور عراق باز می‌شود؟

آیت‌الله سیستانی ضمن تاکید بر لزوم انجام اصلاحات حقیقی در عراق، نیروهای امنیتی را به حفاظت از تظاهرات مسالمت‌آمیز فراخواند. به گزارش سومریه نیوز، نماینده آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع شیعیان امروز جمعه در خطبه‌های نماز بار دیگر بر لزوم محافظت از وجهه مسالمت آمیز اعتراضات در عراق تاکید کرد. وی همچنین بر لزوم اجرای اصلاحات واقعی در عراق و خودداری از کشانده شدن اعتراضات به خشونت تاکید و اعلام کردند جنبش‌های مردمی ابزاری فعال در اعمال فشار برای انجام اصلاحات است به شرطی که به خشونت کشانده نشود. نماینده آیت‌الله سیستانی با هشدار درباره افرادی که در کمین نشسته و دنبال سوء استفاده از تظاهرات مسالمت آمیز هستند تاکید کردند حضور نیروهای امنیتی عراق برای ممانعت از درگیری‌ها در جریان اعتراضات ضروری است. وی همچنین نقش عشایر در ممانعت از آشوب و خرابکاری را ستود و اعلام کرد این نیروها باید مانع آن شوند زمینه برای آشوبگران و اغتشاش طلبان جهت سوئ استفاده از اعتراضات مسالمت آمیز فراهم شود. تظاهرکنندگان نیز باید نسبت به کسانی که در میان صف معترضان دنبال خرابکاری هستند هوشیار باشند و اجازه چنین امری را ندهند این مسئولیتی بر عهده همگان است.

نماینده آیت الله سیستانی در ادامه ضمن تاکید بر لزوم بازگشت امور به حالت عادی و بازگشت امنیت نسبت به انتخاب نخست وزیر و اعضای دولت جدید در مدت قانونی معین به دور از مداخلات خارجی ابراز امیدواری کرد. وی درگیری‌های اخیر و خسارات مالی و جانی را محکوم کرده و تاکید کرد همگان باید به قانون پایبند باشند.

در همین حال، منابع عراقی اعلام کردند که آرامش بر بیشتر مناطق عراق حاکم است و معترضان برخی مسیرها و پل‌ها را باز کرده‌اند. اسکای نیوز گزارش داد که اوضاع در بیشتر مناطق عراق از جمله استان ذی‌قار آرام است و تظاهرکنندگان برخی مسیرها و پل‌ها را باز کرده‌اند. استان ذی‌قار اخیرا شاهد اعتراضات گسترده‌ای بود که در جریان آن ده‌ها تن کشته شدند.

پیش از این منابع عراقی اعلام کرده بودند که تعدادی از چهره‌های سرشناس بغداد برای حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز به میدان التحریر رفته‌اند و تظاهرات با اعتراضات مردمی فرق دارد؛ چراکه احزاب عراقی برای مخالفت با مداخله آمریکا در اعتراضات عراق در این تظاهرات شرکت دارند. همچنین کمیته شفافیت دستور بازداشت استاندار اسبق نینوا به اتهام فساد مالی را صادر کرد. از سوی دیگر پارلمان عراق پیش‌نویس قانون کمیساریای عالی انتخابات را تصویب کرد. همزمان دو منبع نظامی در عراق از شلیک دو خمپاره مورتر به پایگاه هوایی بلد خبر دادند. این منابع گفتند دو خمپاره مذکور در داخل این پایگاه فرود آمدند  و گزارشی درباره تلفات جانی این حمله وجود ندارد. پایگاه هوایی بلد در اختیار نیروهای آمریکایی است و در 80 کیلومتری شمال بغداد قرار دارد.

این در حالیست که پایگاه خبری النهرین گزارش داده، هیئت الحشد الشعبی عراق با صدور بیانیه‌ای اقدامات انجام شده برای ممانعت از نفوذ داعشی‌ها به مناطق مهم میان استانهای صلا‌ح‌الدین و کرکوک را تشریح کرده است. در این بیانیه آمده یگانهای تیپ ۲۱ حشد الشعبی برای تامین امنیت مناطق مهم و راهبردی میان استانهای صلاح الدین و کرکوک برای ممانعت از نفوذ تکفیری‌ها و حفظ امنیت شهرهای آزاد شده، به شکل گسترد‌ه‌ای در این مناطق مستقر شدند. در این بیانیه آمده است: نبرد در منطقه امام ویس دیالی رخ داد که تروریستها به دنبال نفوذ به آنها از چند روز قبل برای شکستن عقبه دیالی بودند. از انواع سلاح در این نبرد استفاده شد و حشد الشعبی به مقابله با دشمن پرداخت. حشد الشعبی عراق درباره تحرکات داعش در استانهای موصل، صلاح الدین، الانبار، دیالی، کرکوک و اطراف بغداد، قبلاً هشدار داده بود.