اخراجـی‌ها !

سرانجام در کمال تعجب نیکی هیلی یکی از یاران وفادار ترامپ نیز از سمت خود استعفا داد تا وی نیز به خیل عظیم کسانی اضافه شود که در دوره ترامپ از کاخ سفید بیرون رفتند. روزنامه گاردین این فهرست بلند را به ترتیب مدت دوام مسئولان در سمت‌هایشان مرتب کرده است. ریاست‌جمهوری ترامپ به دلایل بسیاری حتما در یاد‌ها خواهد ماند، اما این موضوع برای کسانی که در دوره او در دولت آمریکا خدمت کردند، طور دیگری است. این ستاره سابق شوهای هالیوودی مقامات ارشد کاخ سفید را سریع‌تر از کارآموزان نوپا اخراج می‌کند. افراد شاخص بسیاری به سمت‌های عالی‌مرتبه‌ای منسوب می‌شوند که پیشتر برای سال‌ها دست نخورده باقی می‌ماند، اما به راحتی پس از چند روز یا حداکثر چندین ماه از سمت خود استعفا داده یا اخراج می‌شوند. تا امروز ترامپ در گردآب دودلی و بی‌تصمیمی حدود ۴۰ تن از مقامات ارشد خود را از دست داده است، بسان ناخدایی که یارانش را به دریا می‌ریزد. این دوره برای کسانی که از گذشته تاریخ کاخ سفید را بررسی می‌کنند هم عجیب است. به مناسبت اخراج نیکی هیلی، نماینده دولت آمریکا در سازمان ملل متحد به این فهرست دور و دراز اخراجی‌های ترامپ نگاهی می‌اندازیم:

نیکی هیلی

اولین سفیر دولت ترامپ در سازمان ملل که نهم اکتبر 2018 استعفا داد

نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی در دوره ترامپ به یکی از عالی‌ترین سمت‌های دولت دست پیدا کرد و به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل منسوب شد. جنجالی‌ترین تصمیم وی در این دوره خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل بود، هیلی این نهاد بین‌المللی را «چاه فاضلاب کج‌فهمی‌های سیاسی» خواند.

 روزهای فعالیت:  620

 

اسکات پرییوت

اولین رییس آژانس حمایت از محیط‌زیست در دولت ترامپ که پنجم جولای 2018 از سمت خود استعفا داد

این منسوب ترامپ به جای اینکه بودجه سازمان تحت امرش را صرف مبارزه با تغییرات آب و هوایی کند، پول مالیات مردم را صرف مخارج شخصی خود می‌کرد. پروازهای خصوصی و درجه یک، حفاظت شخصی شبانه‌روزی و خرید اتاقک تلفن عایق صدا به قیمت 43.000 دلار تنها بخشی از ریخت و پاش‌های عجیب وی به شمار می‌رود. او پس از چندین رسوایی مختلف خود در نهایت استعفا داد. او پس از برکناری می‌تواند وقت خود را صرف رستورانی فست‌فودی کند که در زمان زمام‌داری برای همسرش جور کرده بود.

 روزهای فعالیت:  503

 

میشاییل انتون

اولین سخنگوی شورای امنیت ملی ترامپ که   هشتم آوریل 2018 از این سمت کنار کشید

او پیشتر با نام مستعار پابلیوس دسیوس ماس در روزنامه کلریمونت می‌نوشت. انتون در آنجا انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا را با پرواز 93 که در حادثه 11 سپتامبر ربوده شد، مقایسه کرد. در این حادثه چهار عضو القاعده هواپیما را دزدیدند اما پس از درگیر شدن مسافران و خدمه پرواز با آنها، هواپیما در یکی از دشت‌های پنسیلوانیا سقوط کرد.

 روزهای فعالیت:  249

 

اچ آر مک‌مستر     

دومین مشاور امنیت ملی ترامپ که 22 مارس 2018 از سمت خود کنار کشید

این ژنرال با سابقه ارتش آمریکا پس از مایکل فلین به کار گمارده شد تا تجربه نظامی خود را در این سمت کلیدی مورد استفاده قرار دهد. اما او هیچ همخوانی ایدئولوژیکی با رییس‌جمهوری آمریکا نداشت و بنا به اعلام بعضی از مشاوران کاخ سفید او نسبت به رویکرد ترامپ دیدگاهی مخالف و خصمانه داشت. در نهایت مک‌مستر نیز استعفا داد و جان بولتن جانشین وی شد.

 روزهای فعالیت: 395

 

رکس تیلرسون     

اولین وزیر امور خارجه آمریکا که 13 مارس 2018 از این سمت اخراج شد

تیلرسون از تابستان سال 2017 قصد داشت از سمت خود استعفا دهد اما به توصیه معاون اول رییس‌جمهور، مایک پنس، از این کار صرف نظر  کرد. تنش‌ها بین وی و ترامپ ادامه پیدا کرد و در نهایت پس از آن برکنار شد که در جلسه‌ای ترامپ را «دیوانه‌ای عوضی» خطاب کرد؛ ترامپ سرانجام وی را اخراج کرد.

 روزهای فعالیت: 405

 

استیو گلدستین

اولین معاون وزارت امور خارجه در دیپلماسی عمومی که 13 مارس 2018 از سمتش اخراج شد

پس از اینکه گلدستین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مافوقش تیلرسون نمی‌داند که چرا توسط ترامپ اخراج شده است، او نیز به علت اظهار نظر در امور نامربوط به پستش و متضاد با اعلام رسمی، از سمتش برکنار شد.

 روزهای فعالیت: 99

 

جان مک‌انتی

اولین دستیار شخصی ترامپ که 12 مارس 2018 برکنار شد

او در کمپین تبلیغاتی ترامپ به عنوان برنامه‌ریز سفر کار خود را شروع کرد. او پس از به قدرت رسیدن ترامپ به عنوان دستیار شخصی ترامپ انتخاب شد اما پس از اینکه خبر رسید وی نمی‌تواند الزامات امنیتی کاخ سفید را ارضا کند، به سرعت از سمتش برکنار و به عنوان یکی از اعضای کمپین تبلیغاتی ترامپ برای انتخابات 2020 انتخاب شد.

 روزهای فعالیت: 416

 

دان مک‌گان

اولین مشاور کاخ سفید دولت ترامپ که در 29 آگوست 2018 اخراج شد

مک گان پیش از به قدرت رسیدن ترامپ وکیل کمپین تبلیغاتی وی بود. در نهایت بمب خبری روزنامه‌ نیویورک تایمز در مورد همکاری وی با رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده انتخاباتی ترامپ و روسیه، خشم ترامپ را برانگیخت. ترامپ او را « نسخه جدید جان دین خیانت‌کار» خواند، جان دین همتای مک‌گان در دولت نیکسون بود که رسوایی واترگیت را لو داد و رییس‌جمهور را به پایین کشید.

 روزهای فعالیت: 586

 

تام بوسرت

اولین مشاور امنیت ملی ترامپ که در تاریخ دهم آوریل 2018 استعفا داد

این کهنه‌سرباز دوره جرج بوش در زمان طوفان سال 2017 چهره اصلی سازمان تحت امرش بود، اما مهمترین برهه مسئولیت وی زمانی بود که قربانی ایمیل دروغین کسی شد که ادعا می‌کرد جراد کوشنر است. او پس از اینکه جان بولتن به عنوان مشاور امنیت ملی به کاخ سفید آمد، از سمت خود استعفا داد.

 روزهای فعالیت: 445

 

دیوید شالکین

اولین وزیر امور کهنه سربازان آمریکا در دولت ترامپ که 28 مارس 2018 اخراج شد

شالکین که در زمان باراک اوباما به این وزارت‌خانه آمده بود، تنها عضو کابینه ترامپ بود که با موافقت همه‌جانبه کنگره رای اعتماد گرفت. شایعاتی در مورد تضادهای فرسایشی وی با سازمان تحت امرش و مخالفت با سیاست‌های نمایندگان ترامپ موقعیت او را تحت الشعاع قرار داد، وی علاوه بر این با پول مالیات دهندگان آمریکا به همراه همسرش به اروپا سفر کرد. وی اعلام کرد زمانی از برکناری خود خبردار شد که ترامپ این خبر را توییت کرد، اما کاخ سفید اصرار دارد که شالکین خود استعفا داده است.

 روزهای فعالیت: 407

 

جان داود

اولین وکیل ارشد ترامپ که 22 مارس 2018 استعفا داد

وکیل ارشد ترامپ در پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، پس از اینکه اعلام شد دیجنوا جانشین وی خواهد شد، با ابراز «عشق» نسبت به ترامپ، به این تصمیم رییس‌جمهور اعتراض کرد. در نهایت فردی که وعده داده شده بود، جانشین داود نشد.

 روزهای فعالیت: 264

 

آندرو مک‌کیب

اولین معاون ارشد سازمان اف.بی.آی که  16 مارس 2018 برکنار شد

مک‌کیب 28 ساعت پیش از آنکه بتواند با تمامی مزایا بازنشسته شود، توسط ترامپ اخراج شد و لقب بی‌گناه‌ترین اخراجی کاخ سفید را به خود اختصاص داد. او پیشتر و در ماه ژانویه پس از اینکه در توییتر مورد سرزنش ترامپ قرار گرفت، درخواست استعفا داد. بعدا به وی گفته شد که اخراج او در راستای تلاشی بوده تا تحقیقات تیم مولر در مورد دخالت روسیه در انتخابات آمریکا زیر سوال رود.

 روزهای فعالیت: 420

 

گری کان

اولین مدیر شورای ملی اقتصاد در دولت ترامپ که ششم مارس 2018 استعفا داد

مرد شماره دو موسسه مالی گلدمن ساکس یکی از افراد متخصص اما کم‌سابقه کاخ سفید به شمار می‌رفت. علاوه بر این او دموکراتی بود که بارها ترامپ را «بسیار کودن» نامیده بود. واکنش ترامپ به فاجعه مرگبار تظاهرات نژادپرستان در شارلوتزویل برای استعفای او کافی نبود. در نهایت طرح ترامپ برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلمینیوم باعث استعفای کان شد.

 روزهای فعالیت: 410

 

رابرت جاکوبسون

اولین سفیر دولت ترامپ در مکزیک که  یکم مارس 2018 استعفا داد

جاکوبسون که منسوب اوباما بود باید مراحل مختلفی برای تصدی این سمت طی می‌کرد که به دوره ترامپ کشید. او در ماه آوریل سال 2016 در نهایت به این سمت رسید و در همین دوره بود که کمپین دیوار بزرگ مکزیک اوج گرفته بود. او تنها یک سال توانست در این سمت دوام بیاورد و در نهایت هنگامی که تنش بین ترامپ و دولت مکزیک بالا گرفت از سمتش استعفا داد و دلیل این کار را روابط بحرانی بین دو کشور عنوان کرد.

 روزهای فعالیت: 405