شرکت فولاد مبارکه اصفهان از شرکت‌های پیشرو ایرانی است که در زمینه تولید ورق‌های فولادی فعالیت‌ می‌نماید. 

این شرکت با ماموریت ایفای نقش محوری در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد، به عنوان سازمانی جهان تراز حدود پنجاه درصد از مصرف فولاد کشور را جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک، صنایع فلزی سنگین و لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفایل تولید می‌نماید. شرکت فولاد مبارکه دارای هفت مجتمع صنعتی در اقصی نقاط کشور بوده و بیش از بیست هزار نفر در بخش‌های مختلف این شرکت به کار اشتغال دارند.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان که اکنون یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی جمهوری اسلامی ایران است در زمینی به مساحت 35کیلومتر مربع در نزدیکی شهر مبارکه و در 75 کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان واقع شده است و دارای ظرفیت تولید سالانه ۱۰/۳میلیون تن (پایان سال ۹۷) که شامل انواع محصولات فولادی تخت، فولاد گرم و سرد نوردیده، قلع‌اندود، گالوانیزه و رنگی از ضخامت ۰٫۱۸ تا ۱۶ میلی‌متر می‌باشد، است.

موسس شرکت فولاد مبارکه کیست؟

موسس شرکت فولاد مبارکه اصفهان، جناب آقای محمد حسن عرفانیان است. وی که متولد 20 شهریور 1325 در مشهد است، در سال ۱۳۴۴ پس از اخذ مدرک دیپلم ، برای ادامه تحصیل به تهران آمد . محمد حسن عرفانیان در سال ۱۳۵۰، پس از دریافت مدرک لیسانس به ذوب آهن رفت و دوره سربازی را از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲، در این شرکت گذراند و بعد از آن به مدت دو سال در آنجا مشغول به کار شد و به عنوان مدیر شیفت نیرو حرارت انتخاب شد. او فعالیت خود را در شرکت فولاد مبارکه اصفهان از تاریخ 1360/09/16 الی   1373/05/25 ادامه داد، و بعد از او به ترتیب آقایان احمد علی هراتی نیک، محمود اسلامیان، محمد رجایی، محمد مسعود سمیعی نژاد، بهرام سبحانی و در حال حاضر حمیدرضا عظیمیان مدیریت شرکت را به عهده گرفتند. در حال حاضر آقایان؛ علی احمدیان، حمیدرضا عظیمیان، محمود اکبری، بهمن عیار رضایی و سید ضیاء ایمانی عضو هیئت مدیره شرکت هستند.

اقدامات زیست محیطی فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه همیشه در تلاش بوده تا تاثیرات زیست محیطی ناشی از فعالیت ها و محصولات خود را با روش‌هایی نوین از جمله تصفیه و بازیافت پسابها  و احداث و نصب و توسعه تجهیزات کنترل آلودگی هوا به حداقل برساند، که در زیر به اختصار به بیان این دو می پردازیم.

تصفیه و بازیافت پسابها

به منظور صرفه جوئی در مصرف منابع و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، این مجتمع عظیم صنعتی تمامی پسابهای تولیدی خود را تصفیه و مورد استفاده مجدد قرار میدهد.

 تصفیه خانه پساب خطوط نورد سرد به ظرفیت7000مترمکعب درروز

 تصفیه خانه پساب صنعتی به ظرفیت1300متر مکعب در ساعت

 تصفیه خانه پساب بهداشتی به ظرفیت 70 متر مکعب در ساعت

 تصفیه خانه پساب شیمیائی با ظرفیت 10 مترمکعب در روز

 تصفیه خانه تکمیلی تصفیه پساب 1000 مترمکعب در ساعت

شایان ذکر است که با اجرای طرح ویژه ای، امکان استفاده مجدد از پسابهای موجود در خط تولید در زمان کم آبی فراهم گردیده است.

احداث و نصب و توسعه تجهیزات کنترل آلودگی هوا

فولاد مبارکه به منظور جلوگیری از ورود آلاینده ها به محیط زیست از همان دوران ساخت تاکنون اقدام به نصب و استقرار بیش از 200 نوع از تجهیزات کنترل آلودگی هوا شامل سیکلونها،مولتی سیکلونها،بگ هوس ها،اسکرابر ها و... نموده است و همواره سعی دارد ظرفیت و تعداد این تجهیزات را متناسب با افزایش ظرفیت و طرحهای توسعه در نواحی مختلف افزایش دهد.

اولین کوره قوس الکتریکی

اولین کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی این مجتمع در مهر ماه سال 1370  راه اندازی شد و در 23  دیماه سال  1371  خطوط تولید این کارخانه بزرگ توسط رئیس جمهور وقت افتتاح گردید،  با ورود محصولات فولادی این شرکت به بازار و افزایش تدریجی تولید تا سقف ظرفیت اسمی 2/4  میلیون تن بخش عمده ای از نیاز کشور به این کالای استراتژیک بر طرف گردید.

شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی کشور، محصولات متنوعی را با کیفیت بالا برای مصرف صنایع مختلف کشور، تولید می نماید، که از جمله آنها می توان به ورق آجدار، ورق قلع اندود، ورق گالوانیزه و ورق رنگی اشاره کرد

مواد اولیه و صادرات شرکت فولاد مبارکه

گروه شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان در حال حاضر مواد اولیه بیش از ۳۰۰۰ کارخانه و کارگاه تولیدی کشور در صنایع لوله و پروفیل، نفت و گاز وپتروشیمی، خودرو، موتورهای الکتریکی، لوازم خانگی، فلزی سبک و سنگین، ساختمانی، غذایی، کشتی‌سازی و سازه‌های دریایی و... را تأمین می‌نماید. شرکت هر ساله بخشی از محصولات خود را در راستای ارتقای کیفیت، برآورده نمودن نیازهای ارزی و حضور مستمر در بازارهای جهانی و توسعه آن صادر می‌کند و با توجه به اعتبار کسب شده در بازار جهانی هم‌اکنون پتانسیل و اعتبار لازم جهت صادرات به بیش از ۳۸ کشور دنیا را دارد.

محصولات تولیدی شرکت مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور، محصولات متنوعی را با کیفیت بالا برای مصرف صنایع مختلف کشور، تولید می نماید، که از جمله آنها می توان به ورق آجدار، ورق قلع اندود، ورق گالوانیزه و ورق رنگی اشاره کرد.

ورق آجدار با نام های Plate Floor ،Plate Embossed و Plate Chequered در دنیا عرضه می شود که عمدتا ازنوع ورقهای گرم ساختمانی با سطح برجسته بوده وقابلیت مقاومت دربرابرلغزش و جوش پذیری بالایی دارد. عمده مصرف ورق گرم آجدار در صنایع فراساحل، کف کشتی ها، راه پله های صنعتی، واگن سازی و خودروسازی می باشد. عمده ترکیب تولید به لحاظ ابعادی در ضخامتهای 2 تا 6 میلیمتر و عرض های 1000 تا 1500 میلیمتر بوده و تلرانسهای ضخامت، طول، وزن و تختی براساس استاندارد DIN10051  می‌باشد.  ورق آجداردارای طرحهای متنوعی میباشد که شرکت فولاد مبارکه طرح بادامی لبه پهن را در سبد تولید خود قرارداده است. ورق قلع اندود به علت خاصیت مهم حفظ و نگهداری مواد غذایی و سایر محصولات، دارای کاربرد های زیادی است که باتوجه به شرایط فرم پذیری عالی و عدم شکنندگی آن در حمل و نقل و غالبا در صنایع بسته بندی مواد غذایی، شیمیایی، دارویی و رنگها کاربرد دارد. شرکت فولاد مبارکه هم اکنون یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ورق گالوانیزه است که در صنایع مختلف از جمله صنایع ماشین سازی، خودرو سازی، لوازم خانگی و ساختمانی و صنایع فلزی کاربرد فراوانی دارد. تولید ورق رنگی به عنوان یکی از روش های موثر و اقتصادی است که عمر کاری ورق گالوانیزه را حداقل 1.5 برابر بهبود می بخشد.

شرکت فولاد مبارکه همیشه در تلاش بوده تا تاثیرات زیست محیطی ناشی از فعالیت ها و محصولات خود را با روش‌هایی نوین از جمله تصفیه و بازیافت پسابها  و احداث و نصب و توسعه تجهیزات کنترل آلودگی هوا به حداقل برساند

سایر تولیدات شرکت فولاد مبارکه 

همچنین برخی دیگر از تولیدات عام این شرکت عبارتند از: تولید محصولات گرم نوردیده و اسیدشویی شده ؛( که در لوله‌های انتقال سیالات، لوله و پروفیل ساختمانی، مخازن و ظروف تحت فشار اسکلت فلزی سنگین، وسایل و ماشین آلات صنعتی، ماشین آلات حمل و نقل سنگین و سبک، و صنایع فلزی کاربرد دارد) ؛ تولید محصولات سرد نوردیده ( که در خودروسازی، لوازم بهداشتی خانگی، مخازن و کانتینرهای حمل مایعات صنایع الکتریکی مورد مصرف قرار میگیرد) ؛ تولید محصولات روکش دار ( که در صنایع بسته‌ بندی (قوطی سازی)، صنایع فلزی سبک، لوازم بهداشتی و خانگی، صنایع الکتریکی، ساخت کانتینر کاربرد دارد).

خطوط تولید شرکت فولاد مبارکه اصفهان عبارتند از :

  آهک پزی

  گندله سازی

  احیاء مستقیم

  فولاد سازی

  ریخته گری مداوم

  پرداخت و خنک سازی شمش

  نورد گرم

  تکمیل نورد گرم

  اسید شوئی

  نورد سرد

  واحد تولید ورق قلع اندود

  واحد تولید ورق گالوانیزه

  واحد تولید ورق رنگی

برای تهیه محصولات شرکت فولاد مبارکه اصفهان از جمله ؛ ورق آجدار، ورق قلع اندود، ورق گالوانیزه ، ورق رنگی، محصولات گرم نوردیده و اسیدشویی شده و محصولات سرد نوردیده و ... می توانید به صورت آنلاین اقدام کنید.