نگار رشیدی

قایقرانی در راه رسیدن به بازی‌های المپیک پاریس روزهای خوشی را سپری می‌کند. ورزشکاران دیروز 2بار تاریخ‌سازی کردند؛ اول آنها برای اولین‌بار با 4سهمیه و 5قایقران به المپیک می‌روند و این، بیشترین تعداد قایقران ایرانی حاضر در یک دوره از بازی‌هاست. دوم تیم 2نفره روئینگ زنان ایران برای اولین‌بار جواز حضور در المپیک را به دست آوردند. ایران در بازی‌های المپیک 2012لندن هم 4سهیمه داشت اما تفاوت این دوره با بازی‌های لندن در تعداد نفرات اعزامی است. سهمیه‌های لندن در تک‌نفره بود و قایقرانی با 4نفر راهی بازی‌ها شد اما این بار 5قایقران ایرانی به پاریس اعزام می‌شوند. 

4سهیمه ایران در 2مسابقه گزینشی المپیک به دست آمده است. 2سهمیه در مسابقات آب‌های آرام که به میزبانی ژاپن برگزار شد و 2سهیمه هم در کره‌جنوبی و در روئینگ به دست آمد. یکی از سهمیه‌های مهم ایران در روئینگ 2نفره به دست آمد و صاحبان این سهیمه مهسا جاور و زینب نوروزی هستند. این دو از قایقرانان باتجربه روئینگ هستند. جاور مدتی به دلیل مادر شدن و مشکلات شخصی از روئینگ دور بود و نوروزی هم با اینکه چند سالی در اردوهای تیم ملی حضور دارد اما به اندازه امسال دیده نشد. بازگشت دوباره جاور به قایقرانی و تیم ملی با بازی‌‌های آسیایی هانگژو همزمان شد و او به همراه نوروزی مدال نقره این‌ بازی‌ها را در روئینگ 2نفره به دست آورد. ترکیبی که در چین جواب داده بود، در کره‌‌جنوبی هم به نتیجه رسید و با سهمیه المپیک به ایران برمی‌‌گردد. جاور که در بازی‌های 2016ریو سهیمه تک نفره را گرفته بود، در پاریس برای دومین بار المپیک را تجربه می‌کند. 

جاور و نوروزی تنها زنانی نیستند که در قایقرانی و روئینگ به پاریس می‌روند. فاطمه مجلل هم دیگر نماینده ایران در روئینگ است. او هم با مدال برنزی که در قایق یک نفره سنگین‌وزن مسابقات گزینشی کره‌جنوبی به دست آورد، در کاروان المپیکی ایران یک صندلی برای خودش رزور کرد. مجلل هم از هانگژو دیده شد؛ در روئینگ 4نفره به مدال نقره رسید. مجلل بعد از این سهیمه گفت که به آروزی کودکی‌اش رسیده و هر شب با فکر سهیمه به خواب می‌رفته است. 

این 3زن در حالی به سهیمه‌های المپیک 2024 رسیدند که پیش از این نازنین ملایی یکی از شانس‌های اصلی حضور در بازی‌ها بود. او که در بازی‌های توکیو نفر یازدهم شد و این بهترین نتیجه قایقرانی ایران در دوره‌های مختلف المپیک بود. ملایی در شروع‌ اردوها، ترجیح داد در تیم ملی نباشد. 

در آب‌های آرام ژاپن هم قایقرانان ایران به 2سهیمه دیگر رسیدند. محمدنبی رضایی در کانوی یک نفره 1000متر سهیمه پاریس را گرفت. او دوره قبل هم در اردوهای تیم ملی بود اما نتوانست جواز حضور در بازی‌های توکیو را به دست بیاورد اما این بار مدال طلای مسابقات انتخابی مسافر پاریس شده است. علی آقامیرزایی باز هم نماینده ایران در کایاک یک نفره 1000متر است. او که در توکیو هم برای ایران پارو زد، این بار هم می‌تواند به پاریس برود. آقامیرزایی این بار در گرفتن سهمیه خوش‌شانس بود. او در مسابقات ژاپن سوم شد و با توجه به اینکه در این مسابقات فقط 2سهیمه توزیع می‌شد، ورزشکاران ازبکستان و قزاقستان که به عنوان نفرات اول و دوم به خط پایان رسیده بودند، باید به پاریس می‌رفتند اما قزاق‌ها در قایق 2نفره هم به سهمیه رسیدند و طبق قوانین فدراسیون جهانی سهیمه آنها در یک نفره به نفر سوم رسید.