آریا طاری 

از سیتی تا وستهم یونایتد، سال 2023 برای بعضی از باشگاه‌ها فراموش‌نشدنی بود. سالی که چند قهرمان تکراری و چند قهرمان آشنا داشت و در نهایت مهم‌ترین جام‌های آن به منچسترسیتی رسید. به بهانه نزدیک شدن به آخرین لحظات این سال میلادی، بد نیست که به معرفی 10 باشگاه برتر فوتبال اروپا در این سال بپردازیم. تیم‌هایی که در این فصل حتی اگر فراتر از حد انتظار ظاهر نشده باشند، حداقل انتظارها را برآورده کرده‌اند. این فهرست، نشان می‌دهد که نظم قدیمی دنیای فوتبال در حال تغییر کردن است.

1-‌ منچسترسیتی: دیگر چه دلیلی بزرگ‌تر از اینکه آنها در یک سال، پنج جام به دست آوردند؟ سیتی در سال 2023 برای اولین بار در همه تاریخش، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. آنها اولین پنج‌گانه یک تیم انگلیسی در طول تاریخ را نیز رقم زدند تا به عنوان یکی از بهترین باشگاه‌های تاریخ فوتبال انگلیس نیز شناخته شوند. سیتی با اختلاف زیاد، بهترین تیم فوتبال در سال 2023 بود و سالی رویایی را پشت سر گذاشت.

2- اینترمیلان: اینتر در سال 2023 موفق به بردن سری آ نشد اما جام حذفی را فتح کرد و به شکل خیره‌کننده و غیرمنتظره‌ای به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید. اتفاقی که بعد از 13 سال برای این باشگاه رخ می‌داد. اینتر در این فینال هم نمایش خوبی روبه‌روی سیتی داشت اما در نهایت قهرمان نشد. آنها در نیمه اول فصل جدید سری آ نیز درخشان بوده‌اند و همچنان در صدر جدول لیگ ایتالیا دیده می‌شوند. پس بدون هیچ شکی، 2023 سال اینتر بوده است.

3- استون ویلا: شاید کمی عجیب به نظر می‌رسد اما تیم اونای امری در سال 2023، دست به کارهای بزرگی زده است. استون ویلا در طول این سال میلادی 82 امتیاز در لیگ برتر به دست آورد. فقط منچسترسیتی بیشتر از این در فوتبال انگلیس امتیاز کسب کرده است. این تیم همچنین در این سال به رکورد باورنکردنی 15 برد متوالی در دیدارهای خانگی رسید. آنها شگفت‌انگیزترین تیم سال 2023 میلادی

 به شمار می‌رفتند.

4- بایرن مونیخ: سال 2023 سال عجیبی برای بایرن مونیخ محسوب می‌شد. آنها بعد از روی کار آمدن توخل، شکست‌هایی دور از انتظار داشتند اما در نهایت به شکلی دراماتیک و در آخرین هفته، قهرمانی بوندس‌لیگا را جشن گرفتند تا مثل همیشه این موفقیت را تکرار کرده باشند. اضافه شدن هری کین در تابستان نیز ترکیب قدرتمندتری برای بایرن ساخت و این تیم باز هم در دور گروهی لیگ قهرمانان، فوق‌العاده ظاهر شد. بایرن فعلا صدر جدول بوندس‌لیگا را در اختیار ندارد اما این فصل مدعی بردن همه جام‌ها به نظر می‌رسد و بدون شک در اروپا نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

5- ناپولی: این فصل را فوق‌العاده شروع نکرده‌اند اما فراموش نکنیم که همین تیم در سال 2023 بعد از مدت‌های طولانی قهرمانی رقابت‌های سری آ را جشن گرفت. اتفاقی که برای همیشه در تاریخ باشگاه ناپولی ماندگار خواهد بود. پس از جدایی دیگو مارادونا، ناپولی هرگز قهرمان فوتبال ایتالیا نشده بود اما بعد از سال‌ها به این هدف مهم دست پیدا کرد. ستاره‌هایی مثل اوسیمن و کواراتسخلیا با هدایت اسپالتی، ناپولی را به این موفقیت بزرگ رساندند. اسپالتی البته این روزها روی نیمکت تیم ملی ایتالیا دیده می‌شود.

6- بایر لورکوزن: کاری که ژابی آلونسو در لورکوزن انجام داده، استثنایی به نظر می‌رسد. تیم ژابی در سال 2023 نتایجی درخشان گرفته و حالا مدعی اصلی قهرمانی بوندس‌لیگا به نظر می‌رسد. آنها در نیم‌فصل اول بوندس‌لیگا حتی یک بار هم بازنده نشده‌اند. این تیم در 16 بازی 48 گل زده و فقط 12 گل دریافت کرده است. این آمار حیرت‌آور به نظر می‌رسد. آماری که موجب شده است تا آلونسو یکی از پرطرفدارترین مربیان در بین باشگاه‌های اروپایی باشد و از همین حالا او را به رئال یا بایرن لینک کنند.

7- آرسنال: زمانی با هشت امتیاز اختلاف نسبت به سیتی در صدر جدول بودند اما در نهایت این برتری را از دست دادند. پس سال 2023 با شروع خوبی برای آرسنال همراه نشد. با این حال آنها در فصل جدید نتایج خوبی گرفتند، در لیگ قهرمانان به عنوان تیم اول از گروه‌شان صعود کردند و در لیگ برتر نیز یکی از مدعیان جدی قهرمانی این فصل هستند. آرسنال در سال 2023 تیمی تماشایی بود.

8- لیورپول: کلوپ در این سال به همه اهدافش نرسید اما در تابستان خریدهای مهمی انجام داد و شاید نسل جدیدی برای تیمش ساخت. آنها فعلا صدرنشین لیگ برتر به شمار می‌روند و شاید در سال 2024 برای دومین بار در دوران مربی آلمانی، قهرمانی این لیگ را از آن خودشان کنند.

9- بارسلونا: هنوز با بارسای مدنظر هواداران فاصله زیادی دارند اما در همین سال پس از چهار فصل ناکامی، دوباره قهرمان لالیگا شدند و این موفقیت بزرگ را با ژاوی جشن گرفتند. البته که ماه‌های پایانی 2023 برای بارسا، به خوبی طی 

نشده است.

10- وستهم یونایتد: رتبه دهم این فهرست در رقابتی بسیار نزدیک بین ژیرونا و وستهم، به تیم انگلیسی می‌رسد. چراکه وستهم در این سال لیگ کنفرانس اروپا را برد. آنها حتی بعد از فروش ستاره‌هایی مثل دکلان رایس، تضعیف نشدند و در این فصل از لیگ برتر چلسی، آرسنال، تاتنهام و یونایتد را شکست داده‌اند.