آریا طاری

در مرحله مقدماتی جام جهانی 202، همه تیم‌های بزرگ قاره آسیا برنده بودند. تقریبا همه تیم‌ها نیز با ترکیبی نزدیک به ترکیب اصلی در این دیدارها به میدان رفتند. چراکه این آخرین اردوی رسمی تیم‌ها قبل از شروع جام ملت‌ها به شمار می‌رفت. فعلا در آسیا، شگفتی خاصی اتفاق نیافتاده و رقابت برای صعود به جام جهانی، به نقاط حساسی نرسیده است.

چگونه   صعود   می‌کنیم؟: جام جهانی 2026، اولین جام جهانی 48 تیمی تاریخ است. این یعنی صعود به این تورنمنت نیز نسبت به گذشته بسیار ساده‌تر خواهد بود. در این مرحله 9 گروه چهار تیمی وجود دارد و از این 9 گروه، 18 تیم راهی مرحله بعدی انتخابی جام جهانی در قاره آسیا خواهند شد. این 18 تیم بر اساس رنکینگ‌شان در سه گروه 6 تیمی قرار می‌گیرند. یعنی برای مثال ژاپن، ایران و کره به عنوان بهترین‌های قاره آسیا در سه گروه مختلف سرگروه خواهند شد و استرالیا، عربستان و ازبکستان نیز احتمالا سه تیم دوم خواهند بود. یعنی در بدترین حالت هم تیم ملی فقط با یکی از تیم‌های درجه یک آسیا همگروه می‌شود. از این سه گروه 6 تیمی، تیم‌های اول و دوم به صورت مستقیم به جام جهانی صعود می‌کنند. تیم‌های سوم و چهارم نیز در دو گروه سه تیمی دسته‌بندی می‌شوند.  از این دو گروه، تیم‌های صدرنشین به جام جهانی می‌روند و تیم‌های دوم در یک پلی‌آف با هم روبه‌رو می‌شوند تا تیم برنده به سهمیه پلی‌آف قاره آسیا در رقابت با یکی از قاره‌های دیگر برسد. در حقیقت آسیا برای این دوره از جام جهانی هشت و نیم سهمیه خواهد داشت که به مراتب بیشتر از گذشته است.

قطر،   بغضی که فریاد شد: کارلوس کی‌روش با پیروزی خوب عنابی‌ها مقابل افغانستان از انتقادات و خطر برکناری فاصله گرفت. قطر در این بازی هشت گل زد و اگرچه این نمایش روبه‌روی حریفی بسیار ضعیف رقم خورد اما برای قطری‌ها امیدوارکننده به نظر می‌رسید. اتفاق مهم دیگر این گروه، برد خفیف هندوستان در زمین تیم ملی کویت بود. 

بی‌رحم مثل   ژاپن:سامورایی‌ها با برد پنج گله برابر میانمار به روند آشنای پیروزی‌های پرگله خود برگشتند. بهترین بازیکن این نبرد آیاسه یوئدا همبازی علیرضا جهانبخش در فاینورد بود که هت‌تریک کرد. در این گروه بازی سوریه و کره‌شمالی که مدت‌هاست از سطح اول فوتبال آسیا دور شده بسیار نزدیک دنبال شد و تفاوت دو تیم، فقط گل عمر السوما بود که از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند.

برد    بی‌دردسر کلینزمن: کره‌جنوبی و یورگن کلینزمن نیز برای شکست دادن سنگاپور با هیچ دردسری روبه‌رو نشدند. کره پنج بار توپ را از خط دروازه این حریف نه‌چندان سرسخت عبور داد.

برانکو   و    رویای جام جهانی: زیاد شدن سهمیه آسیا برای جام جهانی، عمانی‌ها را بسیار خوشحال کرده است. آنها باور دارند که با هدایت برانکو می‌توانند در آسیا دست به کارهای بزرگی بزنند. این تیم در اولین بازی‌اش نیز با سه گلزن مختلف، سه بار دروازه چین‌تایپه را باز کرد تا خیلی زود در صدر جدول گروه قرار بگیرد. 

 

سخت‌تر  از  آن‌چه تصور می‌شد: در گروه ایران هم، ازبکستان اصلا کار راحتی روبه‌روی ترکمنستان نداشت. ترکمن‌ها اولین گل این مسابقه را به ثمر رسانند و در نهایت ازبکستان اواسط نیمه دوم به بازی برگشت. این بازی تا دقیقه 77 با تساوی دنبال می‌شد که تیم مهمان بالاخره گل دوم را هم زد. الدار شومورودوف در دقایق پایانی، پیروزی ازبکستان را محکم‌تر کرد اما این بار خیلی سخت‌تر از حد تصور به دست آمده بود.

این  بردهای   ساده: عراق، امارات، عربستان و ازبکستان هم تیم‌های دیگری بودند که در این مرحله به راحتی برنده شدند. عربستان با زدن چهار گل به پاکستان، اولین برد در دوران مربیگری مانچینی را تجربه کرد. امارات چهار گل به نپال زد و عراق هم اندونزی را پنج بر یک شکست داد. بهترین برد این مرحله اما از آن استرالیا شد که هفت بار دروازه حریفش را باز کرد.