والیبال ایران همیشه از پرلژیونرترین رشته‌های ورزش کشور بوده است. این رشته هر سال بازیکنان مستعدی را راهی لیگ‌های خارجی کرده است و حالا رکورد جدیدی در این زمینه به نام خود زده است. طبق گزارش سایت فدراسیون والیبال، در سال ۱۴۰۲ رکورد حضور بازیکنان والیبال ایرانی فعال در باشگاه‌های معتبر و لیگ‌های معتبر اروپایی و آسیایی با تعداد ۴۵ بازیکن شکسته شد که این تعداد هم در تاریخ والیبال و هم در تاریخ ورزش کشور در هیچ رشته‌ای تاکنون سابقه نداشته است. البته این تنها آمار قراردادهای رسمی و ثبت شده است و تعداد لژیونرهای ایرانی بیش از ۴۵ نفر هستند.

در بین باشگاه‌های سراسر دنیا و لیگ‌های مختلف کشورهای خارجی، ترکیه که چند سالی است با سرمایه‌گذاری و توجه ویژه دولت این کشور تلاش زیادی در بالا بردن سطح والیبال در دو بخش مردان و زنان کرده است، در فصل جاری با جذب ۲۰ بازیکن ایرانی، صدر جدول حضور بازیکنان کشورمان را به خود اختصاص داده است. پنج بازیکن ایرانی در باشگاه‌های مقدونیه شمالی مشغول هستند و سهم رومانی و اسلوونی از بازیکنان کشورمان هر کدام سه بازیکن است.

ساتورنیا آسی کاستلو و ورونا والی اس اس دی اس آر ال دو باشگاه ایتالیایی به ترتیب پذیرای محمدجواد معنوی‌نژاد و امین اسماعیل‌نژاد هستند و هر هفته این دو والیبالیست از جمله ستاره‌ها و بازیکنان تاثیرگذار تیم خود هستند. آذربایجان نیز میزبان دو بازیکن ایرانی در باشگاه آذر ریل باکو است. یونان، مجارستان، روسیه، دانمارک، اسپانیا، فنلاند، کویت، چین، لبنان و فرانسه هم کشورهایی هستند که در هر کدام یکی از لژیونرهای ایرانی را در یکی از باشگاه‌های والیبال خود جای داده‌اند. از میان ۴۵ لژیونر ایرانی حاضر در باشگاه‌های مختلف جهان سهم والیبالیست‌های زن کشور ۶ بازیکن است که مجارستان، اسلوونی، ترکیه و فرانسه را برای بازی کردن در سال ۱۴۰۲ انتخاب کرده‌اند.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ والیبال ایران با ۲۶ لژیونر رکورد جدیدی در این زمینه ثبت کرد که این داده آماری امسال با ۴۵ بازیکن و افزایش ۵۸ درصدی روبه‌رو شد. با این آمار رکورد جدیدی برای والیبال کشورمان به دست آمد که جهانی شدن والیبال ایران در ۱۰ سال اخیر و همچنین افزایش نرخ ارز از دلایل اصلی این رشد و توسعه است. حالا با این تعداد از لژیونر والیبال ایران امیدوار است که از تنها شانس موجود برای رسیدن به سهمیه المپیک استفاده کند و جایش در پاریس خالی نماند.