آریا رهنورد

برای اولین بار در بازی‌های آسیایی، یک رشته تیمی با توپ و تور، طلای اول کاروان ایران را به دست آورد. پسران بهروز عطایی در یک فینال سخت و جذاب با چین، حریف را شکست دادند و مدال طلا را برای ایران به ارمغان آوردند. یک طلای ارزشمند که اصلا ساده به دست نیامد. بی‌تردید این قهرمانی، روحیه خوبی برای ادامه بازی‌های آسیایی به کاروان ایران خواهد بخشید.

مسیر   فینالیست‌ها

از همان ابتدا هم مشخص بود که چین، حریف جدی‌تری برای ایران در این رقابت‌ها به شمار می‌رود. چراکه آنها در خانه بازی می‌کردند و برخلاف ژاپن، با تیم اول‌شان به مسابقه‌ها آمده بودند. چین در دو بازی اول، به راحتی قرقیزستان و قزاقستان را شکست داد و حتی در یک ست هم روبه‌روی این دو حریف بازنده نشد. آنها در دور حذفی، اندونزی را هم بردند و در نیمه‌نهایی، ژاپن را در سه ست متوالی شکست دادند. این نمایش قدرتمندانه برای جارو کردن ژاپن، نگران‌کننده به نظر می‌رسید. تیم ملی ایران هم اما در نیمه‌نهایی، قطر را جارو کرد و برنده سه ست متوالی شد. تیم عطایی در نبردهای قبلی‌اش، تایلند، نپال و بحرین را شکست داده بود. ایران و چین با چهار برد متوالی و تنها با شکست در یک ست، با شایستگی راه‌شان را به طرف فینال این رقابت‌ها هموار کردند.

میزبانی   به   سود   چین

فینال والیبال بازی‌های آسیایی در مجموعه ورزشی لین پینگ در هانگژو برگزار شد. تماشاگران زیادی هم برای دیدن بازی آمده بودند و منتظر بودند تا سرنوشت اولین برنده رقابت‌های تیمی این بازی‌ها مشخص شود. حمایت این تماشاگرها از چین در لحظات ابتدایی، کار را برای ایران کمی دشوار کرد اما پسران تیم ملی ایران هم مردان بی‌تجربه‌ای نبودند.

از همان ابتدا هم مشخص بود که چین، حریف جدی‌تری برای ایران در این رقابت‌ها به شمار می‌رود. چراکه آنها در خانه بازی می‌کردند و برخلاف ژاپن، با تیم اول‌شان به مسابقه‌ها آمده بودند. با این وجود این ایران بود که توانست برنده این بازی باشد و برای سومین بار متوالی روی سکوی اول بازی‌های آسیایی بایستد

ست   اول،   غافلگیری   زیر  تور! 

شروع تیم ملی ایران روبه‌روی چین در فینال بازی‌های آسیایی، به هیچ وجه درخشان به نظر نمی‌رسید. بازیکنان ایران تا حدودی تحت تاثیر جو ورزشگاه قرار گرفته بودند. جالب اینکه در همان شروع مسابقه، تیم ملی ایران مشغول اعتراض به اولین امتیاز تیم حریف بود و چند دقیقه به همین خاطر از دست رفت. اینکه چرا تیمی باید به اولین امتیاز یک بازی تا این حد اعتراض کند هم سوال مهمی به نظر می‌رسد. ایران در ست اول بازی، به ندرت لحظه‌های خوبی داشت. شاید بازگرداندن یک توپ از انتهای سالن توسط حضرت‌پور یا امتیاز سرویس امین اسماعیل‌نژاد، از معدود لحظه‌های خوب ایران در این ست بودند اما تیم ملی دو ضعف بسیار بزرگ داشت؛ اول دفاع روی تور که اصلا به خوبی پیش نرفت و دوم دریافت عقب زمین که باز هم به ضرر ایران تمام شد. در مقابل چینی‌ها در هر دو فاکتور، فوق‌العاده ظاهر شدند. دفاع روی تور، برگ برنده این تیم در ست اول بود و در نهایت برتری 25 به 19 آنها را رقم زد. نکته عجیب این‌جاست که ایران در این ست، مرتکب سه خطای تور هم شد و به همین سادگی، سه امتیاز را به حریف تقدیم کرد.

ست   دوم   و   سوم، بازگشت   به   زندگی

همه چیز از شروع ست دوم برای تیم ملی ایران متفاوت شد. این بار هم سرویس‌های به مراتب بهتری زدیم و هم در همان پنج امتیاز اول، دو امتیاز از دفاع روی تور گرفتیم تا نشان بدهیم که همه چیز نسبت به ست قبلی فرق خواهد داشت. ایران به کمک کارهای سرعتی و البته درخشش پشت خط زن‌ها، به راحتی با حریف فاصله ایجاد کرد و تمرکز چین را به طور کامل از بین برد. اختلاف دو تیم مدام بیشتر می‌شد و سرانجام تیم ملی ایران توانست حریف را با نتیجه 25 بر 14 شکست بدهد. این اختلاف سنگین و قابل توجه، فشار را از روی شانه‌های ستاره‌های تیم ملی برداشت. آنها با قدرت زیادی وارد ست سوم شدند و باز هم به مرور زمان توانستند با حریف اختلاف ایجاد کنند. البته که در لحظات پایانی این ست، ایران چند امتیاز مهم را از دست داد و چیزی نمانده بود که چین بازی را به تساوی بکشاند اما در نهایت تیم ملی با نتیجه 25 به 22، حریف را شکست داد. چهره ویژه این دو ست برای ایران، بدون شک شهروز همایون‌فر بود. بازیکنی که با هوش زیادی والیبال بازی کرد و بعد از درخشش ویژه در ست دوم، آخرین امتیاز ست سوم را هم برای ایران گرفت تا تیم ملی در آستانه بردن این نبرد باشد.

ست   چهارم،   این   طلای   نفس‌گیر

وقتی کار به ست چهارم رسید، سکوها کمی آرام شده بودند اما بازیکنان تیم ملی چین با سماجت خاصی بازی را دنبال می‌کردند. آنها حتی در امتیاز 10 از ایران جلو هم افتادند اما تیم ملی دوباره به بازی برگشت. اوج حساسیت وقتی رقم خورد که هر دو تیم در امتیاز 24 برابر شدند اما شاگردان عطایی با دو امتیاز آخر، برای سومین بار متوالی روی سکوی اول بازی‌های آسیایی قرار گرفتند. طلسم طلای هانگژو هم بالاخره برای کاروان ایران شکست.