سلاطین هایجک!

دوران حضور جواد نکونام روی نیمکت استقلال، سرشار از ماجراهای ریز و درشت و مشکلات دور از انتظار با مدیران این تیم بوده است. اختلاف این مربی و علی خطیر، هنوز هم ادامه دارد و ماجراهای نقل و انتقالاتی باشگاه، کمکی به حل این اختلاف نکرده است. به نظر می‌رسد در استقلال، نوعی تضاد در ایده‌های سرمربی و مدیر باشگاه وجود دارد. مدیر تیم از آینده حرف می‌زند و سرمربی از اینکه همه خریدهای دلخواهش برای استقلال هایجک شده‌اند. با این حال جواد باور دارد که اگر زمان به عقب برگردد، باز هم در استقلال حضور پیدا خواهد کرد.

آریا طاری

تیم را به من می‌دادند، به شما نه! 

ظاهرا جواد نکونام از جمله هفته گذشته علی خطیر در همین برنامه تلویزیونی چندان راضی نبود. خطیر هفته گذشته بارها روی یک جمله تاکید کرد:«به جواد گفتم اگر اوضاع استقلال خوب بود، تیم را نه به من می‌دانند، نه به شما!». حالا جواد، پاسخ جالبی برای این جمله داشت:«شاید تیم را به شما نمی‌دادند اما من از استقلال پیشنهاد داشتم!». نکو که از خطیر به عنوان یک مدیر جوان و کم‌تجربه نام می‌برد، کار نکردن با آجورلو را یک پشیمانی بزرگ در دوران فوتبالش دانست. ماجرایی که نشان می‌دهد او به هیچ وجه از شرایط این روزهای مدیریت استقلال راضی نیست.

مشورت با دستیار استراماچونی

یکی دیگر از مسائلی که موجب ناراحتی نکونام از خطیر شده، مشورت او با دستیار استراماچونی در استقلال برای خرید یک بازیکن خارجی است. جواد، اسم عمر وردا را برای خرید به باشگاه استقلال داده اما خطیر با دستیار استراماچونی که قبلا مربی این بازیکن بوده مشورت کرده و متوجه حواشی زیاد وردا شده است. حالا نکو از این ناراحت است که چرا برای بازیکنی که در فهرست او قرار داشته، با یک مربی دیگر مشورت شده است. طبیعتا این مربی انتظار دارد در زمینه خرید بازیکن، حرف آخر را در استقلال بزند.

بازیکنی که نیامده، رفت! 

نحوه جدایی آریا برزگر از باشگاه استقلال نیز برای سرمربی این تیم بسیار ناراحت‌کننده بوده است. او به گفته خودش از توافق پشت پرده استقلال و نساجی برای این انتقال خبر نداشته و مدیران باشگاه قویا به این مربی اعلام کرده‌اند که این جدایی غیرقانونی بوده است! با این حال همین مدیران حاضر به شکایت از این بازیکن نشده‌اند و به مرور زمان مشخص شده که توافق نهایی در این خصوص بین دو باشگاه به شکل پنهانی و بدون نظر سرمربی صورت گرفته است. شاید هر مربی دیگری هم در جایگاه جواد، امروز به شدت از این موضوع عصبانی می‌شد.

دیگر دیر شده است

اگر در اولین روزهای حضور نکونام روی نیمکت استقلال برای او بازیکن خارجی می‌گرفتند، شرایط تیم به مراتب بهتر پیش می‌رفت. حالا اما علی خطیر تصمیم گرفته دو بازیکن خارجی برای این مربی جذب کند. سوال نکونام این است که چه چیزی نسبت به گذشته، متفاوت شده است؟ در این دو ماه استقلال نه درآمدی داشته و نه توانسته اسپانسری بگیرد. چطور دو ماه قبل، امکان خرید بازیکن خارجی برای این تیم وجود نداشت و حالا این امکان وجود دارد؟ نکو از این دو بازیکن، یک نفر را خریده و با گوستاوو بلانکو قرارداد امضا کرده است. بازیکنی که البته هنوز به ایران نیامده و در این تیم دیده نمی‌شود. با این وجود او در مورد خرید نفر دوم تردید دارد. چراکه به باور او بازیکنان خوب بدون تیم نمی‌مانند و هر بازیکنی که تا امروز بدون تیم مانده باشد، حتما مشکلی داشته است.

همه، به جز استقلال

جواد نکونام از یک مساله کلیدی دیگر هم شاکی به نظر می‌رسد. اینکه تقریبا همه باشگاه‌های مدعی به سهم خودشان از سقف بودجه رد شده‌اند اما مدیران استقلال اصرار دارند که این سقف باید به هر قیمتی حفظ شود. حداقل در مورد تیمی مثل سپاهان، می‌توان ادعا کرد که خبری از رعایت سقف نیست اما به هر حال این موضوع در استقلال، شکل و شمایل دیگری دارد و این تیم، شبیه تیم‌های مدعی به نظر نمی‌رسد. البته که نکو پشت تیمش ایستاده و معتقد است که این تیم با اضافه شدن بلانکو و یک بازیکن دیگر، برای قهرمانی مبارزه خواهد کرد اما اینکه از بین مدعی‌ها سقف بودجه فقط خط قرمز باشگاه استقلال بوده، از نگاه این مربی مساله انتقادبرانگیزی به نظر می‌رسد.

مشورتی که وجود ندارد

استقلال که بعد از جدایی علیرضا رضایی و سینا سعیدی‌فر با مشکل گلر سوم روبه‌رو بود، داستان عجیب دیگری را هم روی خط دروازه داشت. ظاهرا مدیران باشگاه بدون اطلاع نکو، یک گلر را به تمرین تیم برده‌اند. محمدجواد کیا یک جلسه هم با آبی‌ها تمرین کرده اما چون این ماجرا بدون اطلاع نکو صورت گرفته، این مربی بازیکن را به خانه فرستاده است! جواد مثل هر مربی حرفه‌ای دیگری، قصد دارد تصمیم‌گیرنده نهایی تیمش باشد و طبیعی به نظر می‌‌رسد که نتواند با چنین رفتارهایی کنار بیاید. این میزان تصمیم‌های غیرمنتظره و بدون مشورت از سوی مدیران باشگاه نیز در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسد.