آریا طاری

با وجود تعطیلی فوتبال باشگاهی، دنیای فوتبال روزهای پرخبری را پشت سر می‌گذارد. چراکه تیم‌های ملی همچنان مشغول برگزاری بازی‌های‌شان هستند. در آمریکای جنوبی، مقدماتی جام جهانی 2026 آغاز شده است. در اروپا تیم‌ها مقدماتی یورو را برگزار می‌کنند و تیم‌های آسیایی نیز مشغول پشت سر گذاشتن دیدارهای تدارکاتی هستند. خیلی زود این تعطیلات هم به پایان می‌رسد و با بازگشت به فوتبال باشگاهی، فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا هم کلید می‌خورد. فعلا اما خیلی از تیم‌های ملی هنوز یک بازی دیگر در این اردوها در پیش خواهند داشت.

قاتلی که آشنا بود!

ظاهرا ژاپنی‌ها قصد ندارند دست از سر فوتبال آلمان بردارند. سامورایی‌ها در جام جهانی موفق به شکست دادن این حریف شدند و حالا در یک نبرد دوستانه این بار در خاک خود آلمان، چهار گل به این تیم زدند. اگر نسل جدید والیبال ژاپن با رفتن روی سکوی لیگ ملت‌ها همه را شگفت‌زده کرده، نسل جدید فوتبال این کشور نیز با لژیونرهای پرشمار و تیمی در کلاس جهانی، به شدت قابل احترام به نظر می‌رسد. آنها با این سطح از آمادگی، بدون شک مدعی اصلی قهرمانی جام ملت‌ها خواهند بود. به همان نسبت که وضعیت ژاپن جذاب و امیدوارکننده به نظر می‌رسد، شرایط آلمان اسفبار است. از زمان شروع کار هانسی فلیک، این تیم هرگز آرامش نداشته و همیشه ناامیدکننده ظاهر شده است. نکته عجیب در مورد فلیک، خونسردی او روی نیمکت تیم است. او حتی بعد از خوردن چهار گل از ژاپن، خودش را مرد درستی برای این کار می‌داند و ادعا می‌کند که مانشافت هنوز در مسیر خوبی قرار دارد. شنیدن این جملات هواداران فوتبال آلمان را عصبانی‌تر می‌کند. آنها به شدت خواهان تغییر فلیک هستند و این روزها صحبت‌هایی از انتخاب ناگلزمان به عنوان سرمربی جدید تیم نیز به گوش می‌رسد. با این وضعیت فعلی، باید دید که شرایط برای تیم ملی آلمان چطور پیش خواهد رفت. این تیم اصلا شباهتی به یکی از مدعیان فتح یورو ندارد و با این روند، شاید حتی نتواند از دور گروهی این جام صعود کند.

یامال و زندگی در رویا‌! 

تفریح جدید اسپانیایی‌ها، ظاهرا این است که هر روز رکورد جوان‌ترین بازیکن تاریخ تیم ملی را جابه‌جا کنند. پس از کاری که پدری، فاتی و گاوی در چند سال گذشته انجام داده‌اند، حالا لمینه یامال موفق شده با 16 سال و 55 روز سن، جوان‌ترین بازیکن تاریخ تیم ملی اسپانیا لقب بگیرد. او همچنین به جوان‌ترین گلزن تاریخ لاروخا هم تبدیل شده و شروعی رویایی در این تیم داشته است. یامال که توسط ژاوی از تیم دوم بارسا به تیم اصلی برده شد، این فصل جوان‌ترین پاسور تاریخ لالیگا هم بود. او برای ماندن در بارسا برای سه فصل دیگر توافق کرده و قرار است پس از آن نیز یک قرارداد پنج ساله با تیم امضا کند. این ستاره چپ پا، پدیده جدید دنیای فوتبال به حساب می‌آید. بازیکنی که شاید یکی از چهره‌های ویژه یورو 2024 باشد.

بحران پیرمرد

شکست باورنکردنی در دیدار دوستانه با کنیا، کارلوس کی‌روش را در قطر تحت فشار قرار داده است. شاید آن چیزی که فعلا موجب حفظ کی‌روش شده، پیروزی بزرگش روبه‌روی مکزیک در گلدکاپ کونکاکاف بوده است. با این حال قطر در همان جام روبه‌روی هائیتی و پاناما بازنده شد و در مجموع عملکرد خوبی نداشت. قطر سه‌شنبه همین هفته باید در یک نبرد دوستانه دیگر مقابل روسیه قرار بگیرد. اگر نتیجه این مسابقه هم خوب نباشد، مرد 70 ساله پرتغالی با انتقادهای بیشتری مواجه خواهد شد. کی‌روش باید هرچه سریع‌تر تصویر متفاوتی از خودش را در فوتبال قطر ظاهر کند.

مسی ناجی شد، کریس محروم!‌

دو ابرستاره تاریخ فوتبال هم روزهای کاملا متفاوتی را در اردوی تیم ملی سپری کردند. مسی با تیم ملی آرژانتین، در اولین مسابقه از انتخابی جام جهانی 2026 در آمریکای جنوبی، روبه‌روی اکوادور قرار گرفت. دفاع بسیار خوب اکوادوری‌ها، کار را برای لئو و هم‌تیمی‌ها دشوار می‌کرد. با این حال یک ضربه ایستگاهی درخشان در دقایق پایانی، آلبی سلسته را به یک برد مهم رساند. این ایستگاهی مسی، تعداد ضربه‌های آزاد موفق او در تاریخ فوتبال را با دیوید بکام برابر کرد. اگر لئو تا قبل از  بازنشسته شدن 13 ایستگاهی دیگر را به گل تبدیل کند، یک تنه به بهترین ایستگاهی‌زن تاریخ فوتبال تبدیل می‌شود و از جونینیو نیز سبقت می‌گیرد. لئو که این اواخر بازی‌های زیادی انجام داده و تحت فشار قرار داشته، در دقایق پایانی این بازی به خواسته خودش تعویض شد تا کمی استراحت کند. همه ورزشگاه نیز در لحظه تعویض ایستادند و با صداهایی کرکننده، این بازیکن را تشویق کردند. کریستیانو در نقطه دیگری از دنیا روبه‌روی صربستان به میدان رفت. جدالی که با تنها گل برونو فرناندز، به سود پرتغال تمام شد. با این حال کارت زردی که کریس در این نبرد گرفت، موجب شد او جدال با لوکزامبورگ را از دست بدهد. مسابقه‌ای که می‌توانست به راحتی تعداد گل‌های ملی او را بیشتر کند.

دهمین گلزن تاریخ!‌

شاید خیلی‌ها کارنامه فوتبال «نیمار» را ناموفق بدانند اما قبل از زیر سوال بردن چنین استعداد بزرگی، باید به این فکر کرد که او حالا بهترین گلزن تاریخ تیم ملی برزیل است؛ حتی بالاتر از پله! نیمار 79 گل در لباس طلایی زده و از این حیث، از همه بزرگان فوتبال در این کشور سبقت گرفته است. او نمایش درخشانی روبه‌روی بولیوی داشت و با زدن دو گل، ستاره آن مسابقه بود. نیمار حالا یکی از 10 گلزن برتر تاریخ فوتبال ملی نیز به شمار می‌رود و هنوز زمان خوبی دارد که با عبور از رکورد علی دایی و کریس رونالدو، حتی بتواند بهترین گلزن تاریخ فوتبال ملی نیز لقب بگیرد. به نظر می‌رسد این انگیزه بسیار مهم او در سال‌های پیش رو خواهد بود.

ساوت‌گیت، دست بردار نیست

انگلیس هم این هفته بعد از چهار برد متوالی در مقدماتی یورو، سرانجام متوقف شد. توقفی که برابر اوکراین اتفاق افتاد. ترکیب تیم ملی انگلیس در این بازی، چند نکته عجیب داشت؛ از اصرار ادامه‌دار گرت ساوت گیت برای قرار دادن هری مگوایر در خط دفاعی تا ادامه حضور جردن هندرسون در ترکیب اصلی با وجود رفتن او به باشگاه الاتفاق عربستان! جالب اینکه مگوایر طبق عادت همیشگی در این بازی هم عملکرد خوبی نداشت و با یک یارگیری اشتباه، روی گل خورده تیمش اثر گذاشت. در این مسابقه، اولین گل ملی دوران فوتبال کایل واکر نیز به ثمر رسید. کاپیتان سیتی این روزها در اوج آمادگی قرار دارد. او توانست پاسخ گل زینچنکو را بدهد اما این گل از انگلیس، یک تیم برنده نساخت.

به یورو هم نمی‌رسند؟

غیبت ایتالیا در جام‌های جهانی دیگر به یک عادت تبدیل شده اما حتی ممکن است قهرمان دوره قبلی رقابت‌‌های جام ملت‌های اروپا، نتواند به این تورنمنت راه پیدا کند! ایتالیا در اولین بازی‌اش زیر نظر اسپالتی، روبه‌روی مقدونیه متوقف شده است. این تیم در سه بازی دور گروهی مقدماتی یورو، فقط چهار امتیاز جمع کرده و در رده سوم جدول گروه پشت سر انگلیس و اوکراین دیده می‌شود. آنها فقط در صورتی به جام ملت‌ها می‌رسند که در یکی از رده‌های اول یا دوم این گروه قرار بگیرند. مشکل بزرگ فوتبال ایتالیا، هنوز هم نداشتن یک مهاجم نوک درجه یک است. ایموبیله در سی و چند سالگی، هنوز مهره ثابت خط حمله این تیم به شمار می‌رود و جانشین مطمئنی ندارد.

تیمی که دندان ندارد

اوضاع تیم ملی بلژیک هم این روزها اصلا جالب نیست. تیمی که حتی برای بردن آذربایجان نیز به دردسر افتاد و به سختی با تنها گل کاراسکو موفق شد این تیم را شکست بدهد. از نسل طلایی فوتبال در این کشور، ادن هازارد عملا از فوتبال فاصله گرفته و دیگر بازی نمی‌کند، کوین دی‌بروینه هم فعلا مصدوم شده و تا چند ماه بعد هم نمی‌تواند به میادین برگردد، تیبو کورتوا نیز تا پایان این فصل از زمین فوتبال دور خواهد بود. در چنین شرایطی، سخت می‌‌توان انتظار یک نمایش درخشان در یورو را از این تیم داشت. آنها در جام جهانی نیز حضور ناامیدکننده‌ای داشتند.