نگار رشیدی 

از میزان توجه رسانه‌های بین‌المللی به این دوره از جام جهانی زنان، به سادگی می‌توان فهمید که این مهم‌ترین دوره برگزاری این رقابت‌ها است. اساسا در هیچ دوره‌ای، تا این اندازه توجه عمومی به سمت این تورنمنت نرفته است. برای اولین بار در تاریخ، جام جهانی زنان با دو میزبان به صورت مشترک برگزار می‌شود و برای اولین بار در تاریخ، 32 تیم در این رقابت حضور دارند. در حقیقت جام جهانی بانوان حالا به فرمت همیشگی جام جهانی مردان رسیده است. شروع رقابت‌ها نیز سطح بسیار خوبی داشته و توانسته هواداران فوتبال را راضی کند.

دو میزبان جدید

پس از برگزاری دوره قبلی جام جهانی زنان در فرانسه، این بار دو کشور استرالیا و نیوزیلند میزبان این تورنمنت هستند. برای اولین بار در همه تاریخ، این رقابت بیشتر از یک میزبان دارد. همچنین برای اولین بار در تاریخ، این تورنمنت به قاره اقیانوسیه رسیده است. پس از موفقیت قابل توجه دوره قبلی جام جهانی زنان، فیفا تصمیم گرفت هم تعداد تیم‌های حاضر در این رقابت را افزایش بدهد و هم جوایز مالی این جام را به مراتب بیشتر کند. در مجموع حدود 10 کشور مختلف اعلام آمادگی کردند که جام جهانی 2023 زنان را برگزار کنند. در نهایت اما فقط استرالیا، نیوزیلند و کلمبیا در بین کشورهای داوطلب برای برگزاری این رقابت باقی ماندند. استرالیا و نیوزیلند نیز تصمیم به برگزاری مشترک جام گرفتند و با 22 رای در مقابل 13 رای کلمبیا، میزبانی را از آن خودشان کردند. این دو کشور 10 استادیوم مختلف را برای میزبانی از دیدارهای جام معرفی کردند. ورزشگاه ملی استرالیا در ملبورن با 74 هزار نفر ظرفیت بزرگ‌ترین استادیوم معرفی‌شده برای این جام و ورزشگاه وایکاتو در همیلتون نیوزیلند با 18 هزار نفر ظرفیت، کوچک‌ترین استادیوم جام جهانی 2023 زنان به شمار می‌روند.

رکوردی که شکسته شد

فروش یک و نیم میلیون بلیت کمی پس از شروع بلیت‌فروشی، یک رکورد جدید در تاریخ جام جهانی زنان به جا گذاشت. استقبال از بازی‌ها به خصوص در کشور استرالیا فوق‌العاده بود اما در نیوزیلند اوضاع به همین خوبی پیش نرفت. فروش نسبتا ضعیف بلیت بازی‌ها در نیوزیلند موجب شد یکی از اسپانسرهای جام جهانی 20 هزار بلیت رایگان در اختیار تماشاگرها قرار بدهد. به هر حال در مجموع استقبال بسیار خوبی از این بازی‌ها به عمل آمده و تماشاگرها هیجان زیادی به این تورنمنت داده‌اند.

مشهورترین نیمکت‌نشین دنیا!

پیش از شروع جام جهانی بانوان، همه نگاه‌ها به ستاره تیم ملی آمریکا مگان راپینو بود. بازیکنی که به خاطر شادی‌های گل خاص و جنجالی‌اش در دوره‌های گذشته، همیشه مورد توجه رسانه‌ها قرار داشته است. مگان اما در اولین بازی ایالات متحده روی نیمکت حضور داشت و در نیمه دوم به جای الکس مورگان، راهی زمین مسابقه شد. تعویض راپینو با مورگان، احتمالا پرسروصداترین لحظه این تورنمنت بوده است. چراکه دو سلبریتی واقعی با هم عوض شدند. آمریکا تورنمنت را با پیروزی سه گله روبه‌روی ویتنام شروع کرد. نکته عجیب و غریب این مسابقه، آمار شوت‌زنی دو تیم بود. در این بازی آمریکا 26 شوت درون چارچوب داشت اما عدد شوت‌های ویتنام «صفر» بود! برخورد با هلند در دومین مسابقه هم تجربه جذابی برای آمریکایی‌ها بود. چراکه فوتبال زنان هلند نیز در چند سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است. این تقابل دیدنی درنهایت با نتیجه یک-یک به پایان رسید.

لیونل مسی خانم‌ها!‌

این دوره از جام برای برزیلی‌ها نیز اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. آنها می‌خواهند دقیقا همان کاری را برای ستاره تیم‌شان انجام بدهند که آرژانتینی‌ها برای لیونل مسی انجام دادند. مارتا بهترین بازیکن برزیل به شمار می‌رود که 6 بار بهترین بازیکن زن دنیای فوتبال شده اما هرگز نتوانسته جام جهانی را ببرد. در 37 سالگی، این آخرین فرصت قهرمانی او به شمار می‌رود و برزیلی‌ها هر کاری می‌کنند تا این جام را برای مارتا به دست بیاورند. این ستاره البته به تازگی از مصدومیت زانو رها شده و بازی اول تورنمنت را از روی نیمکت شروع کرد. در نبرد با پاناما، آری بروجز که به جای مارتا در زمین حضور داشت، سه گل به ثمر رساند و به سرعت به صدر جدول گلزنان رفت. ماجرایی که نشان داد مارتا کار سختی برای فیکس شدن در ترکیب تیم ملی برزیل خواهد داشت. با این حال بدون شک در ادامه تورنمنت، چیزهای بیشتری از سوپراستار دنیای فوتبال بانوان خواهیم شنید. برزیل در رده مردان، پرافتخارترین تیم تاریخ است اما تا امروز نتوانسته قهرمانی جام جهانی زنان را جشن بگیرد.

جوان‌ترین بازیکن تاریخ

در جریان مسابقه کره جنوبی با کلمبیا، یک رکورد مهم دیگر هم در جام جهانی بانوان شکسته شد. «کسی فیر» بعد از ورود به زمین، با 16 سال و 26 روز تبدیل به جوان‌ترین بازیکن تاریخ این جام شد. او که پدری آمریکایی و مادری کره‌ای دارد، برای تیم ملی کره جنوبی به میدان می‌رود. «کسی» همچنین اولین بازیکن دورگه در تاریخ تیم ملی بانوان کره جنوبی نیز هست. او و هم‌تیمی‌ها البته جام را با شکست دو بر صفر روبه‌روی کلمبیا شروع کردند.