نگار  رشیدی

عملکرد تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های جهانی زیر 21 سال، خارق‌العاده بود. تیمی که توانست روی سکوی اول دنیا قرار بگیرد و با شکست دادن ایتالیا، صاحب یک قهرمانی استثنایی شود. ایران بدون حتی یک شکست، به فینال راه پیدا کرد و با پیروزی در این مسابقه، قهرمان شایسته جهان لقب گرفت. به نظر می‌رسد این نقطه شروعی برای نسل جدید والیبال ایران باشد. نسلی که اگر فرصت کافی در اختیارش قرار بگیرد، دنیا را خیره خواهد کرد. ستاره‌های ایران در این جام، خیلی زود باید در اردوهای تیم ملی دیده شوند.

قهرمانی شماره دو

برخلاف آن‌چه بعضی‌ها تصور می‌کنند، این اولین قهرمانی ایران در رقابت‌های جهانی جوانان نیست. پسران ایران در سال 2019 نیز موفق شده بودند به قهرمانی این تورنمنت دست پیدا کنند و حالا برای دومین بار روی سکوی اول دنیا قرار گرفته‌اند. جالب اینکه در آن دوره هم درست مثل این دوره، مسابقه‌ها در کشور بحرین برگزار می‌شد. 

حالا ایران با دو مدال طلا و یک برنز در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان، پنجمین کشور پرافتخار دنیا در این زمینه به شمار می‌رود. تعداد قهرمانی‌های والیبال جوانان ایران در رقابت‌های جهانی، حتی از کشوری مثل ایتالیا نیز بیشتر است. ایران هر دو قهرمانی‌اش در جهان را با شکست دادن ایتالیا جشن گرفته است.

برخلاف آن‌چه بعضی‌ها تصور می‌کنند، این اولین قهرمانی ایران در رقابت‌های جهانی جوانان نیست. حالا ایران با دو مدال طلا و یک برنز در این مسابقات، پنجمین کشور پرافتخار دنیا در این زمینه به شمار می‌رود و تعداد قهرمانی‌هایش در جهانی، از کشوری مثل ایتالیا نیز بیشتر است

یک مسیر جذاب

شروع تیم ملی والیبال جوانان ایران در این رقابت‌ها، شروع بسیار جذابی به نظر می‌رسید. تیم ملی در اولین ستی که در این رقابت‌ها به زمین رفت، موفق شد پیروزی عجیب و غریب 25 بر پنج را به تایلند تحمیل کند. این همان نتیجه‌ای بود که نشان داد پسران تیم ملی برای قهرمانی به این مسابقه‌ها آمده‌اند. عجیب‌تر اینکه تایلند با وجود این شکست وحشتناک، ست دوم بازی را از آن خودش کرد! ایران تایلند را با نتیجه سه بر یک شکست داد و در گام بعد مسابقه بسیار سختی روبه‌روی تونس داشت. جدالی که در پنج ست سرانجام به سود تیم ملی تمام شد. سومین حریف تیم ملی در دور گروهی اول نیز کشور میزبان مسابقه‌ها یعنی بحرین بود. تیمی که موفق نشد هیچ ستی را از ایران بگیرد. اوج قدرتنمایی تیم ملی والیبال جوانان ایران، در شروع دور دوم گروهی رقم خورد. جایی که تیم ملی با یک نمایش درخشان، لهستان را در سه ست متوالی شکست داد. لهستان به عنوان یکی از قدرت‌های والیبال دنیا، همیشه در این سطح تیم خوبی داشته است. قربانی‌های بعدی تیم ملی نیز تایلند و بلغارستان بودند. تیم ملی با سه پیروزی به عنوان صدرنشین در نیمه‌نهایی مقابل آرژانتین قرار گرفت و این تیم را پیش چشم‌های خولیو ولاسکو شکست داد تا در فینال روبه‌روی ایتالیا به میدان برود. ایران بعد از پیروزی در ست اول برابر ایتالیا، در دو ست بعدی شکست خورد اما خیلی خوب به بازی برگشت و سرانجام ایستادن روی سکوی اول دنیا را در اوج شایستگی جشن گرفت.

بهترین‌ها، ایرانی هستند! 

تیم ملی والیبال جوانان ایران، سهم بسیار زیادی از جوایز فردی این مسابقه‌ها نیز داشت. جایزه بهترین بازیکن تورنمنت یا همان ام‌وی‌پی به امیرحسین گلزاده از ایران رسید. چهره‌ای که یک تورنمنت رویایی را پشت سر گذاشت. ارشیا به‌نژاد نیز به عنوان بهترین پاسور بازی‌ها معرفی شد. آیا ارشیا می‌تواند در والیبال ایران به یک سعید معروف جدید تبدیل شود؟ این بازیکن از هوش و خلاقیت زیادی برخوردار است و به نظر می‌رسد پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای در مقابل خودش دارد. جایزه بهترین پشت خط‌زن بازی‌ها نیز به صورت مشترک به مبین نصیری از ایران و ماتیا اوریولی از کشور ایتالیا رسید. دو بازیکنی که در امتیازگیری بسیار مطمئن عمل کردند. امیرحسین گلزاده از ایران عنوان بهترین قطر پاسور را هم برای خودش به دست آورد. ایران تنها در جوایز بهترین لیبرو و بهترین دفاع روی تور سهمی نداشت. جوایزی که به ستاره‌هایی از ایتالیا و بلغارستان رسیدند.

به این نسل اعتماد کنیم

برای آینده والیبال ایران، هیچ چیز بهتر از درخشش یک نسل جدید نیست. نسلی که می‌تواند به مرور زمان همه موانع را از مسیرش بردارد و شروع تازه‌ای را برای والیبال ایران رقم بزند. شاید اولین قدم مهم، سپردن این نسل به یک مربی بزرگ خارجی باشد. درست مثل کاری که ژاپنی‌ها با نسل جدید والیبال‌شان کرده‌اند. به نظر می‌رسد اگر به این نسل اعتماد کنیم، پاسخ بسیار خوبی دریافت خواهیم کرد. ایران از نظر نیروی انسانی در والیبال و کشف استعدادهای جدید، یکی از بهترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود. گواه این ادعا هم دو حضور در سه فینال اخیر رقابت‌های جهانی زیر 21 سال است. این بازیکنان در سن و سال کم، ستاره هستند و باید به رشد و پیشرفت‌شان در فضای والیبال کمک کرد. هیچ مساله‌ای نباید مانع از رسیدن این نفرات به ترکیب تیم ملی بزرگسالان شود. این نسل جدید اگر اعتماد ببیند و اگر فرصت داشته باشد، دست به کارهای به غایت بزرگی در والیبال دنیا خواهد زد.