آریا رهنورد

در دنیای ورزش دو ستاره با لقب جوکر شناخته می‌شوند. نیکولا یوکیچ و نوواک جوکوویچ. هر دو ستاره نیز صربستانی هستند و هر دو، جزو بهترین‌های رشته خودشان به شمار می‌روند. جوکر تنیس و جوکر بسکتبال به فاصله یک روز با هم، دست به تاریخ‌سازی‌های فوق‌العاده‌ای زده‌اند. جوکو بیست و سومین گرنداسلم زندگی‌اش را برده تا در این زمینه کاملا بی‌رقیب شود و یوکیچ، اولین قهرمانی تاریخ فرنچایز دنور ناگتس در ان.بی.ای را به لطف درخشش ادامه‌دارش رقم زده است. این دو ستاره ورزش صربستان، روزهای باشکوهی را

پشت سر گذاشته‌اند.

نیکولا؛ جوکر بسکتبال

فقط پنج مسابقه طول کشید تا سرنوشت فینال این فصل ان.بی.ای روشن شود. دنور که در فینال کنفرانس غرب لیکرز را با چهار برد متوالی جارو کرده بود، حالا در فینال ان.بی.ای نیز فقط یک مسابقه را به میامی هیت واگذار کرد و توانست در پایان مسابقه پنجم، قهرمانی را جشن بگیرد. این موفقیت بزرگ بدون درخشش همیشگی یوکیچ در طول فصل به دست نمی‌آمد. بازیکنی که قبلا چند بار برنده جایزه بهترین بازیکن فصل شده بود اما نتوانسته بود به قهرمانی ان.بی.ای برسد و حالا علاوه بر بردن انگشتر قهرمانی، بهترین بازیکن سری فینال نیز لقب گرفت. حالا دیگر تردیدی وجود ندارد که نیکولا بهترین بازیکن حال حاضر دنیای بسکتبال است. نمایش‌های او در این فصل، خارق‌العاده بوده‌اند. البته که او به تنهایی این موفقیت بزرگ را رقم نزد و ستاره‌هایی مثل جمال ماری نیز در مسیر این قهرمانی تاریخی برای باشگاه ناگتس، تاثیرگذار بودند اما کاری که یوکیچ در تیم انجام داد، فراتر از هر بازیکنی به نظر می‌رسید. جالب اینجاست که در همه تاریخ، فقط سه بازیکن اروپایی توانسته بودند بهترین بازیکن فینال ان.بی.ای لقب بگیرند و حالا یوکیچ به چهارمین بازیکنی تبدیل شده که دست به این کار بزرگ می‌زند. یوکیچ البته یک رکورد خیره‌کننده دیگر هم دارد.

او اولین بازیکن تاریخ بسکتبال ان.بی.ای به حساب می‌آید که از شروع پلی‌آف صدرنشین جدول بیشترین امتیاز، بیشترین ریباند و بیشترین پاس بوده و در نهایت هم قهرمان شده است! در حقیقت او در همه آمارهای  فردی با اختلاف از دیگران پیشی گرفته تا تیمش را روی سکوی اول قرار بدهد. درخشش یوکیچ به حدی بوده که رییس جمهور سابق آمریکا باراک اوباما در پیام تبریکش برای دنور، عملکرد این بازیکن را فراموش‌نشدنی توصیف کرده است. نیکولا در پلی‌آف 600 امتیاز به دست آورد، 269 ریباند انجام داد و 190 پاس نیز برای هم‌تیمی‌ها فراهم کرد. نیکولا بعد از این نمایش حیرت‌انگیز در زمین مسابقه و قبل از آن‌ که قهرمانی ان.بی.ای را جشن بگیرند، به سراغ جیمی باتلر و تک تک ستاره‌های میامی هیت رفت و به آنها دلداری داد. رفتاری که ثابت کرد او به لحاظ اخلاقی نیز یک اسطوره است. نیکولا در رقابت‌های این فصل ان.بی.ای میانگین 33 امتیاز به ازای هر مسابقه را ثبت کرد که میانگین فوق‌العاده‌ای به نظر می‌رسد. او زیر سبد مهارنشدنی بود و سرانجام به پایان باشکوهی رسید که بدون شک استحقاقش را داشت.

نوواک؛ جوکر تنیس

قهرمانی روی خاک رس در اوپن فرانسه، هیچ‌وقت تجربه ساده‌ای برای جوکوویچ نبوده است. تا قبل از شروع این دوره، او فقط دو بار در اوپن فرانسه به قهرمانی رسیده بود اما نوواک این بار با انگیزه‌های زیادی مسابقه‌ها را شروع کرد و در مسیر نیز بردهای سخت و جذابی به دست آورد. برای لحظاتی در مسابقه نیمه‌نهایی روبه‌روی ستاره جوان این سال‌های دنیای تنیس یعنی کارلوس آلکاراز، احساس می‌شد که نوواک شکست خواهد خورد اما در تنیس مهم نیست چقدر از این ستاره جلوتر باشی، او همیشه برمی‌گردد و شگفت‌زده‌ات می‌کند. نوواک با شکست دادن آلکاراز به دیدار فینال رفت و در این مسابقه نیز کسپر راد را شکست داد تا برای سومین بار قهرمان این گرنداسلم ارزشمند شود. حالا او برنده 23 گرنداسلم شده و به تنهایی در صدر موفق‌ترین تنیسورهای تاریخ قرار دارد. نمایش‌های جوکوویچ در فرانسه، این بحث را دوباره زنده کرده که شاید او بهترین تنیسور همه تاریخ باشد. حداقل می‌توان گفت که او در نسل خودش و در رقابت با چهره‌هایی مثل نادال و فدرر، بهترین بوده است. جوکوویچ در ابتدای امسال، اوپن استرالیا را هم برد و حالا برنده هر دو گرنداسلم سال 2023 شده است. او سابقه قهرمانی سه گرنداسلم در یک سال را دارد و حالا قصد دارد برای اولین بار برای بردن چهار گرنداسلم یک سال تلاش کند. روندی که رقم زدن آن بسیار سخت خواهد بود. او در شروع رقابت‌های یو اس اوپن نفر سوم رنکینگ تنیس دنیا بود اما حالا دوباره به صدر این رنکینگ برگشته و بهترین تنیسور جهان به حساب می‌آید. پیشرفت نواک در تنیس در همه این سال‌ها خارق‌العاده بوده است. او قدم‌های مثبت و موثری در این ورزش برداشته و سال به سال تنیسور بهتری شده است. حالا نوله می‌خواهد حتی بیشتر از این گرنداسلم داشته باشد و به نظر می‌رسد برای او، هیچ چیز غیرممکن نخواهد بود.