هفته نخست لیگ ملت‌های والیبال 2023 از امروز تا 21 خرداد با حضور 16 تیم به میزبانی دو شهر اوتاوا در کانادا و ناگویای ژاپن برگزار می‌شود. کانادا، آمریکا، آرژانتین، ایتالیا، کوبا، آلمان، هلند، برزیل، ژاپن، فرانسه، چین، ایران، لهستان، صربستان، بلغارستان و اسلوونی در مرحله مقدماتی حضور دارند و طبق برنامه‌ریزی فدراسیون جهانی این تیم‌ها در دو گروه هشت تیمی با هم روبه‌رو می‌شوند. بلندقامتان ایران کار خود را در این هفته مقابل ژاپن آغاز می‌کنند. رقیبی که بارها مقابل آن قرار گرفته و امروز از ساعت 14:10 برای چهل و چهارمین بار مقابل هم قرار می‌گیرند.

اولین باری که دو تیم ایران و ژاپن روبه‌روی هم ایستادند، بازی‌های آسیایی سال 1958 بود. از آن زمان طی 43 باری که دو تیم با هم بازی کرده‌اند، ایران 18 بار به پیروزی رسیده و سهم ژاپنی‌ها 25 برد بوده است. بازی‌های آسیایی، والیبال قهرمانی مردان آسیا، انتخابی المپیک، جام کنفدراسیون والیبال آسیا، انتخابی قهرمانی جهان، جام قهرمانان، جام جهانی، انتخابی لیگ جهانی، لیگ ملت‌ها، بازی‌های المپیک و جام واگنر رویدادهایی هستند که ۶۵ سال گذشته فرصتی برای رویایی دو تیم ژاپن و ایران فراهم کرده‌اند.

اگر بخواهیم به تقابل دو تیم در چهار دوره‌ای که ایران در لیگ ملت‌ها حضور داشته نگاهی بیندازیم، کفه ترازو به سود ژاپنی‌ها سنگینی می‌کند. در این چهار دوره، ژاپن سه برد به دست آورده و ایران تنها یک بار به پیروزی رسیده است.

طبق گزارش سایت فدراسیون والیبال، از بین ۱۴ بازیکن معرفی شده ایران برای هفته نخست لیگ‌ملت‌ها سیدمحمد موسوی، جواد کریمی، محمدطاهر وادی، محمدرضا حضرت‌پور، آرمان صالحی، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، امین اسماعیل‌نژاد، مهدی جلوه و میثم صالحی بازیکنانی هستند که تجربه بازی برابر تیم ملی ژاپن را در کارنامه خود دارند و بردیا سعادت، امیررضا سرلک، پوریا حسین خانزاده و محمد فلاح برای نخستین بار برابر این تیم قرار خواهند گرفت. در این میان امین اسماعیل‌نژاد با کسب ۱۰ امتیاز تنها در یک بازی برابر ژاپن از ستاره‌های خطرناک ایرانی برای سامورایی‌ها خواهد بود. اسماعیل‌نژاد سال گذشته در مرحله مقدماتی در رتبه دوم جدول بهترین امتیازآوران قرار گرفت و چهره تیم ملی ایران شد.

ایگور کولاکوویچ (۲۰۱۸ و ۲۰۱۹)، ولادیمیر آلکنو (۲۰۲۱) و بهروز عطایی (۲۰۲۲) سه سرمربی تیم ملی ایران در مسابقات برابر ژاپن در لیگ ملت‎ها بودند که از این میان تنها ایگور یک برد برابر ژاپنی‌ها به دست آورد و عطایی در نخستین دیدار لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ به دنبال کسب دومین پیروزی والیبال ایران است که البته کار آسانی نخواهد بود.

در رده‌بندی فدراسیون جهانی والیبال تیم ملی بزرگسالان ایران با ۲۶۶.۷۹ امتیاز در رده دهم قرار دارد در حالی که تیم ژاپن با ۲۷۶.۶۳ امتیاز در جایگاه هفتم جهان قرار گرفته است و نتیجه دیدار چهل و چهارم دو تیم تاثیر خاصی بر رده‌بندی دو تیم خواهد داشت.

وجود بازیکنانی چون یوجی نیشیدا، توموهیرو یاماموتو، یوکی ایشیکاوا و موتوکی ای رو از ستاره‌های تیم ملی ژاپن که سال گذشته برابر ایران به میدان رفته‌اند و شناخت خوبی از تیم ملی کشورمان دارند، کار را برای شاگردان عطایی سخت‌تر خواهد کرد و باید دید ملی‌پوشان کشورمان از پس نخستین آزمون در لیگ ملت‌ها بر خواهند آمد و انتقام شکست سال گذشته را می‌گیرند یا نه.

بهروز عطایی سرمربی تیم ملی کشورمان با اشاره به حساس بودن بازی امروز، گفت:«مسابقه سختی مقابل ژاپن خواهیم داشت. با توجه به اطلاعات خوبی که دو تیم از هم دارند و اینکه جزو قطب‌های قاره آسیا محسوب می‌شوند، دیدار خیلی سختی پیش روی‌مان است. امیدوارم مسابقه خوبی باشد. تمام تلاش‌مان را انجام می‌دهیم تا بهترین عملکرد را در طول بازی داشته باشیم. خوشبختانه وضعیت تیم خوب است و بازیکنان این آمادگی را دارند که از یک بازی سخت عبور کنند.»