بعد از شکست تلخ و سنگین ایران مقابل انگلیس در نخستین بازی جام جهانی 2022، بسیاری به ترکیب و استراتژی کی‌روش برای این بازی انتقاد وارد کردند. کی‌روش برای نخستین بار سه دفاع مرکزی را در ترکیب قرار داده بود،‌ اما نتیجه بازی نشان می‌دهد که این تصمیم خوبی برای این بازی نبوده است.  

به گزارش فوتبال 360، در این بازی همه‌ 17 بازیکن حاضر در زمین، نمایش غیرقابل دفاعی داشتند. مهدی طارمی که دو گل ایران را وارد دروازه انگلیس کرد، تنها بازیکنی بود که عملکرد قابل دفاعی داشت و نمره 7.97 را از متریکا دریافت کرد.

از شیرینی روسیه تا تلخی قطر

علیرضا بیرانوند با حضور در ترکیب اصلی، اولین دروازه‌بان ایران با تجربه حضور فیکس در دو جام جهانی شد. البته شانس با بیرانوند یار نبود. او پس از اولین اثرش روی خروج از دروازه، مصدوم شد و دروازه ایران را به حسین حسینی تحویل داد. کیفیت ضربات بازیکنان انگلیس، بالاتر از حد انتظار حسینی بود و او 6 تا از 7 شوت حریف را گل خورد. هرچند حسینی تنها مقصر شکست سنگین ایران نبود، اما به هر حال رکورد منفی بیشترین گل خورده یک دروازه‌بان ایرانی در جام‌جهانی  به نام او ثبت شد.

تجربه اول سه دفاع مرکزی

کارلوس کی‌روش در اقدامی دور از انتظار، برای این بازی از سه بازیکن در قلب دفاع استفاده کرد. آرایشی که پیش از این هیچ‌گاه از تیم ملی تحت هدایت او دیده نشده بود. این اقدام کی‌روش برای بستن فضاهای عرضی خط دفاع و حضور قدبلندترین بازیکن لیست (روزبه چشمی 194 سانتی‌متری) در قلب تیم بود. برنامه کی‌روش برای مقابله با نیروی هوایی انگلیس جواب نداد و کی‌روش هم خیلی زود، بین دو نیمه، چشمی را از زمین بیرون کشید. چشمی آمار فاجعه‌آمیز بدون پیروزی در نبردهوایی را ثبت کرد و در تمامی ضربات سر، رقابت را به انگلیسی‌ها باخت.

پورعلی‌گنجی دیگر مدافع ایران در این بازی با 10 دفع خطر، بیشترین عملکرد دفاعی را بین بازیکنان ایرانی داشت. او همه نبردهایش را هم پیروز شد؛ اما برای ثبت این آمار، سه مرتبه مهاجمان انگلیس را با خطا متوقف کرد. مجید حسینی نفر سوم خط دفاعی ایران سه دریبل خورد و سه مرتبه هم جلوی دریبل بازیکنان انگلیس را گرفت. او روی هوا هم یکی از دو نبردش را پیروز شد. حسینی روی دو گل حریف مقصر بود و در مجموع عملکرد قابل قبولی نداشت.

محمدحسین کنعانی‌زادگان که از بین دو نیمه به جای روزبه چشمی وارد زمین شد هم عملکردی بهتر از سایر مدافع‌ها نداشت. او هم هیچ نبردی را روی هوا و زمین پیروز نشد و فقط چهار مرتبه خطر را از دروازه تیم ملی دور کرد.

کابوسی که واقعی شد

از پیش از شروع مسابقات، نگرانی بزرگ کی‌روش، انتخاب دفاع چپ بود. در روزهای افت میلاد محمدی، بازیکن دیگری هم در این پست خودش را نشان نداد تا ایران دوباره با میلاد محمدی وارد مسابقات شود. محمدی فقط یک دریبل موفق داشت و یک مرتبه هم دریبل خورد. اضافه شدن هری کین به سمت راست خط حمله انگلیس، کار محمدی را برای مهار مهاجمان سخت کرده بود. در نهایت هم چهار گل از 6 گل انگلیس از سمت چپ ایران زده شد.

صادق محرمی با فقط 20 پاس سالم، در این بازی بین بازیکنان تیم ملی بیشترین تعداد پاس صحیح را داد. محرمی یک دریبل موفق هم داشت، اما مطابق انتظار در نبردهای دفاعی، پرنوسان ظاهر شد. او هیچ توپی از حریف نگرفت و روی دو گل هم مقصربود.

خود سورپرایزی

دیگر تصمیم غیرقابل انتظار کارلوس کی‌روش، نیمکت‌نشین کردن سعید عزت‌اللهی و بازی دادن به علی کریمی بود. بازیکنی که تا پیش از مصدومیت امید ابراهیمی، حضور ثابتی در اردوهای تیم ملی هم نداشت. تصمیم کی‌روش برای بهره بردن از توان دوئل‌های هوایی کریمی هم پاسخ نداد. کریمی در یک نیمه حضور در زمین، فقط 9 مرتبه توپ را لمس و دو خطا کرد.

عزت‌اللهی هم فقط یک عملکرد دفاعی داشت ولی در نبردهای کمتری شکست خورد. او دو مرتبه ضربه سر اول را پیش از مهاجمان حریف زد. عزت‌اللهی با یک شوت و یک پاس‌کلیدی، سعی در برگرداندن اعتماد به نفس مهاجمان تیم هم داشت. احمد نوراللهی با 77 دقیقه حضور در زمین هر سه دقیقه یک بار توپ را لمس کرد.

تجربه، تجربه، تجربه

بهترین موقعیت گلزنی ایران روی پاس تماشایی احسان حاج‌صفی توسط علیرضا جهانبخش از دست رفت. حاج‌صفی هم که در نقطه مقابل جهانبخش بازی می‌کرد علاوه بر یک پاس‌کلیدی، 6 نبرد از هشت دوئلش را پیروز شد و نمایش بهتری داشت. حاج‌صفی بعد از طارمی، دومین بازیکن برتر ایران در این بازی بود.

قلی‌زاده که بین دو نیمه به جای جهانبخش وارد زمین شد، خلاق‌ترین بازیکن تیم ملی در این بازی بود که دو مرتبه با پاس‌کلیدی موقعیت ساخت. تنها گل ایران در جریان بازی هم روی پاس قلی‌زاده به طارمی به ثمر رسید. ترابی هم در 3 دقیقه حضور در زمین یک مرتبه با شوت و یک مرتبه با پاس‌کلیدی دروازه انگلیس را تهدید کرد و تاثیر دیگری در جریان بازی نداشت.

بهترین شاگرد کارلوس

بدون شک مهدی طارمی بهترین بازیکن ایران مقابل انگلیس بود. او اولین بازیکن تاریخ ایران در جام‌جهانی شد که در یک بازی دو گل زد. با این دو گل، در شکست سنگین تیم ملی هم طارمی کار خودش را از نظر فنی انجام داد. سردار آزمون هم از دقیقه 77 دوباره زوج او را در خط حمله تشکیل داد. آزمون اما تنها موقعیتی که به دست آورد را هدر داد. تک به تک سردار با دخالت دروازه‌بان حریف و تیر دروازه، تبدیل به گل نشد.