کامران؛ مرد میدان!

جسور، زیرک، باهوش، تسلیم‌نشدنی و خودساخته. او یکی از بهترین کشتی‌گیرها در تاریخ ایران و یکی از بهترین زیرگیرهای حال حاضر دنیاست. کسی که تماشای کشتی‌اش لحظه به لحظه لذت‌بخش‌تر می‌شود. ندادن حتی یک امتیاز و نگرفتن حتی یک اخطار روبه‌روی هیولای تراشیده‌ای مثل جیدن کاکس، فقط در ظاهر آسان است. حتی ایستادن روبه‌روی این حریف سرسخت هم ساده نیست اما کامران قاسم‌پور برای دومین سال پیاپی، به کابوس این کشتی‌گیر تبدیل شده است. مرد میدان، حالا برنده اولین طلای کاروان آزاد و فرنگی ایران در بلگراد است. ستاره‌ای که سال‌ها ممارست کشید تا حقش را از دنیای کشتی بگیرد.

نگار   رشیدی

 

نمایش‌های ستاره تیم ملی ایران در بلگراد، خیره‌کننده به نظر می‌رسید. کامران به صربستان رفته بود تا طلای دوره قبلی را تکرار کند و در نهایت هم توانست این موفقیت بزرگ را جشن بگیرد. درست در لحظاتی که مردم ایران بیشتر از همیشه به یک خبر خوب نیاز داشتند و درست در شرایطی که تیم ملی در اوج ناامیدی به سر می‌برد، قاسم‌پور ورق را برگرداند. این برد البته قرار نیست تیم ملی را در موقعیت بهتری نسبت به آمریکا قرار بدهد، این برد قرار نیست ایران را در رده‌بندی تیمی به جایگاه اول برساند اما کاری که کامران انجام داده، فراموش‌نشدنی به نظر می‌رسد. او بعد از شکست‌های متوالی نمایندگان ایران روبه‌روی آمریکایی‌ها، دست به یک کار بزرگ زد و اعتماد به نفس از دست رفته را به کشتی ایران برگرداند. کامران در اولین مسابقه حریف فرانسوی روسی تبارش را 10 بر صفر شکست داد و اصلا به او فرصت نفس‌کشیدن نداد. حریف بلغار او احمد باتائف، حریف سرسختی برای مرحله دوم بود اما قاسم‌پور باز هم ایستادگی کرد و حریفش را با نتیجه هفت-دو از پیش رو برداشت. قاسم‌پور که با قرعه سختی هم روبه‌رو شده بود، در نیمه‌نهایی میریانی مایسوراتزه را هم با شکست پنج بر صفر بدرقه کرد تا در فینال روبه‌روی جیدن کاکس قرار بگیرد. این فینال درواقع تکرار فینال سال گذشته در اسلوو بود. کاکس با 6 مدال جهانی و المپیک در کشتی و دو بار قرار گرفتن روی سکوی اول دنیا، یکی از بهترین کشتی‌گیرهای جهان به حساب می‌آمد. کسی که در مسیر رسیدن به فینال بلگراد 28 امتیاز گرفت و حتی یک امتیاز نداد اما اسیر زیرگیری شجاعانه کامران شد. قاسم‌پور به شکل خیره‌کننده‌ای زیرگیری کرد، با یک درخت‌کن حریف را در محاصره خودش قرار داد و سرانجام توانست یکی از قوی‌ترین کشتی‌گیرهای آمریکا به لحاظ فیزیکی را خاک کند و دو امتیاز حساس به دست بیاورد. او در ادامه مسابقه، به خوبی این نبرد را اداره کرد، هیچ اشتباهی نداشت و برخلاف بسیاری از ستاره‌های کشتی ایران در بلگراد، تا آخرین ثانیه با هوشیاری قابل توجهی کشتی گرفت.

کامران بالاخره خودش را به رقابت‌های جهانی رساند و از یک قرعه جهنمی عبور کرد. شکست دادن آندره ولاسوف، ایراکلی میتسیتوری، جیدن کاکس و در نهایت ماگومد قربانوف، او را در اوج شایستگی روی سکوی اول دنیا قرار داد

رسیدن به این مرحله از کشتی برای ستاره جویباری کشتی آزاد ایران، اصلا ساده نبود. نام او پنج سال قبل با شکست دادن عزت‌ا... اکبری در نبردهای قهرمانی کشور بر سر زبان‌ها افتاد. کامران پس از آن عازم گرندپری روسیه شد و آن‌جا هم روی سکوی اول قرار گرفت. او در لیگ برتر هم یک بار دیگر عزت‌ا... اکبری را شکست داد و در جام تختی با اقتدار مدال طلا را از آن خودش کرد. شکست دادن ریچارد پری آمریکایی در تورنمنت اوکراین، موفقیت دیگری برای این ستاره بود. کشتی‌گیری که 19 بازی رسمی اولش در دنیای کشتی را با برد پشت سر گذاشت و در بیستمین مسابقه در انتخابی تیم ملی به حسن یزدانی باخت. او کمی بعد مدال طلای قهرمانی آسیا را به دست آورد اما باز هم در انتخابی مقابل حسن یزدانی شکست خورد و نتوانست در نبردهای بزرگ به دوبنده تیم ملی برسد. شاید هر کسی در موقعیت کامران، در این مرحله کاملا ناامید می‌شد و از کشتی فاصله می‌گرفت. شاید خیلی‌ها به جای او ترجیح می‌دادند به یک کشور دیگر بروند و به راحتی در 86 کیلو بدرخشند. قاسم‌پور اما یک تصمیم بزرگ برای خودش گرفت. او به جای متوقف شدن در 86 کیلو، راهی 92 کیلو شد و در انتخابی تیم ملی همه رقبا را برد. کامران بالاخره خودش را به رقابت‌های جهانی رساند و از یک قرعه جهنمی عبور کرد. شکست دادن آندره ولاسوف، ایراکلی میتسیتوری، جیدن کاکس و در نهایت ماگومد قربانوف، او را در اوج شایستگی روی سکوی اول دنیا قرار داد. کامران این موفقیت را یک سال دیگر هم تکرار کرد تا صاحب دو طلای خوش‌رنگ جهانی شود. انتظار همه هواداران کشتی برای تماشای اولین طلا مقابل رنجی که خود کامران در این سال‌ها تحمل کرده، هیچ است. او از جان و دل مایه گذاشته تا امروز، این‌چنین روی سکوی جهانی لبخند بزند.

از آن‌جایی که در المپیک وزن 92 وجود ندارد، کار کامران برای رسیدن به این مسابقه‌ها دشوار خواهد بود. او همین حالا نیز نسبت به رقبایش در این وزن سبک‌تر است و رفتن به 96 کیلوگرم، کارش را سخت‌تر خواهد کرد. با این حال او ثابت کرده که مرد تصمیم‌های دشوار و کارهای بزرگ است. درباره این ستاره، عملا هیچ غیرممکنی وجود ندارد.

یونس امامی هم دیگر نماینده کشتی آزاد ایران به مدال برنز رسید. مسابقات قهرمانی جهان کشتی آزاد شب گذشته به پایان رسیده بود و تیم‌های آمریکا و ایران قبل از رقابت‌های سه وزن پایانی مقام قهرمانی و نایب‌قهرمانی‌شان را مسجل کردند.