نگار    رشیدی

مسابقات قهرمانی جهان کشتی همیشه یکی از جذاب‌ترین رقابت‌هایی است که برگزار می‌شود. میدانی که هر ساله مدعی‌ها را گرد هم می‌آورد تا بر سر برترین بودن رقابت کنند. این مسابقات امسال از 19 تا 27 شهریور به میزبانی شهر بلگراد پایتخت صربستان برگزار می‌شود. نکته مهم این دور از مسابقات اما غیبت قهرمان دوره قبلی این رقابت‌ها است. تیم ملی کشتی روسیه که سال گذشته عنوان قهرمانی را به دست آورد، امسال غایب بزرگ جهانی است. اتفاقی که شاید بتواند مسیر کشتی‌گیران ایران برای فتح سکوی نخست را کمی آسان‌تر کند.

مثل همیشه، ابتدا این فرنگی‌کاران هستند که روی تشک حاضر می‌شوند. مسابقات کشتی فرنگی از امروز آغاز می‌شود و نمایندگان کشورمان با ترکیب کامل ایران به مصاف رقبای خود می‌روند. محمد بنا برای این میدان در بیشتر اوزان بهترین نفرات را به خطر کرده است. فرنگی‌کارانی باتجربه و عنوان‌دار در کنار مدعیان جوان و باانگیزه که تشنه کارهای بزرگ هستند. البته به ترکیب منتخب بنا انتقاداتی هم وارد شده است ولی حالا که تیم‌ آماده تقابل با رقبای جهانی خود است باید به بنا و شاگردانش اعتماد کرد و در انتظار نمایش‌های درخشان آنها بود. پویا دادمرز در ۵۵ کیلوگرم، مهدی محسن‌نژاد در ۶۰ کیلوگرم، علیرضا نجاتی در ۶۳ کیلوگرم، محمدرضا گرایی در ۶۷ کیلوگرم، محمدرضا مختاری در ۷۲ کیلوگرم، محمدعلی گرایی در ۷۷ کیلوگرم، پژمان پشتام در ۸۲ کیلوگرم، ناصر علیزاده در ۸۷ کیلوگرم، محمدهادی ساروی در ۹۷ کیلوگرم و امین میرزازاده در ۱۳۰ کیلوگرم ترکیب تیم ملی در این مسابقات را تشکیل می‌دهند.

شاگردان بنا سال گذشته در قهرمانی جهان نروژ بسیار خوش درخشیدند و با چهار مدال طلا، دو برنز و تنها 6 امتیاز اختلاف بعد از روسیه، روی سکوی دوم ایستادند. حالا آنها این شانس را دارند که از فرصت طلایی غیبت روس‌ها استفاده کنند و برای دومین بار فاتح سکوی نخست جهان شوند. تیم ملی کشتی فرنگی ایران نخستین بار در مسابقات جهانی 2014 زمانی که احد پازاج را به عنوان سرمربی بالای سر خود داشت، در قهرمانی جهان ازبکستان روی سکو نخست ایستاد. حال باید دید آنها امسال می‌توانند بار دیگر حضور روی این سکو را تجربه کنند یا نه. هرچند ایران در مسیر قهرمانی رقبای دیگری هم دارد که آنها هم حتما به دنبال استفاده از غیبت روس‌ها هستند. در بیشتر اوزان کشتی فرنگی مدعیان سرسخت و عنوان‌داری از کشورهای مختلف دیده می‌شوند که به راحتی راه را برای فرنگی‌کاران ایران باز نخواهند گذاشت. یکی از این تیم‌های مدعی آمریکا است که نگاه ویژه‌ای به فتح سکوی قهرمانی در صربستان دارد. این تیم کشتی‌گیرانی دارد که سال گذشته در لیست ناکام‌ها قرار داشتند و امسال با هدف نتایج‌ دور قبلی وارد تشک می‌شوند.

با این حال محمد بنا امیدوار است او و تیمش امسال عنوان قهرمانی را به دست بیاورند. سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درباره آخرین وضعیت شاگردانش قبل از آغاز مسابقات چنین توضیح می‌دهد:«شرایط بچه‌ها عالی است. در هر سه روز و هر وزن امید داریم که مدعی باشیم. کارهای لازم را انجام دادیم. بقیه‌اش به لطف خداوند بر می‌گردد تا دل مردم را شاد کنیم.» بنا در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان روی مدال هر 10 وزن حساب کرد، تاکید کرد:«کار سختی است ولی در مجموع برای من مهم این است که از نظر تیمی روی سکو برویم. این برایم مهم‌تر است. بچه‌های ما چهار سال زحمت کشیدند. نمی‌توان مدال‌ها را پیش‌بینی کرد ولی امیدوارم در نبود روس‌ها، روی سکوی قهرمانی تیمی باشیم. دو،سه تیم خیلی قوی هستند. بقیه کشورها مثل ترکیه آذربایجان و ... تک‌ستاره دارند. صربستان از نظر تیمی خوب نیست ولی چند مهره خوب دارد. هیچ تیمی منسجم‌تر و کامل‌تر از ایران نیست.»