نگار   رشیدی

همان‌طور که انتظار می‌رفت، رکوردهایی که ملی‌پوشان دوومیدانی ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی به ثبت رساندند، به دلیل اینکه شدت باد بیش از حد استاندارد بود ثبت رسمی نشد. اوج رکوردشکنی‌های دونده‌های ایران در دو روز نخست مسابقات اتفاق افتاد. حسن تفتیان در مقدماتی 100 متر زمان زمان ۹.۸۸ ثانیه را ثبت کرد تا بالاخره زیر 10 ثانیه دویده باشد، محمدحسین ابارقی با زمان ۱۰.۲۰ دوید و فرزانه فصیحی با زمان ۱۱.۲۴ ثانیه به خط پایان رسید. در دور مقدماتی سرعت باد بیش از دو متر بر ثانیه بود. در مرحله نیمه‌نهایی دوی ۱۰۰ متر زنان و مردان ، فصیحی رکورد ۱۱.۳۰ ثانیه، تفتیان  ۱۰.۰۵  ثانیه و محمدحسین ابارقی زمان ۱۰.۳۵ ثانیه را ثبت کردند. در فینال هم فصیحی زمان ۱۱.۱۲ ثانیه و تفتیان ۱۰.۰۲ را ثبت کردند و هر دو رکورد ملی این ماده در بخش زنان و مردان را شکستند، با اعلام هیات فنی مسابقات رکوردها نامعتبر قلمداد شد. البته این موضوع به معنی این نیست که مدال نقره فصیحی از او پس گرفته می‌شود.

مدال‌آوران ایران زمین

در کنار این اتفاق، سایر ورزشکاران کشورمان برای مدال تلاش کردند. تیم ملی کشتی فرنگی ایران یکی از رشته‌هایی بود که به کارش در قونیه پایان داد. کشتی فرنگی ایران توسط شیرزاد بهشتی‌طلا در وزن ۶۳ کیلوگرم، محمدرضا رستمی در وزن ۷۲ کیلوگرم، علی‌اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا، رامین طاهری در وزن ۸۷ کیلوگرم به مدال نقره و محمدجواد رضایی در وزن ۶۷ کیلوگرم، امین کاویانی‌نژاد در وزن ۷۷ کیلوگرم و مهدی بالی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

همچنین محمد گنج‌خانلو در رقابت ماده استقامت جاده دوچرخه‌سواری مردان به مدال طلا رسید. شناگران ایران نیز کار خود را محکم آغاز کردند و در همان روز اول دست به رکوردشکنی زدند. ابوالفضل سام رکورد ماده 200 متر کرال پشت و تیم 4 در 100 متر آزاد ایران توانست رکورد ملی ایران را جا‌به‌جا کنند. شناگران در همین روز اول مدال هم گرفتند. ملی‌پوشان در ۴ در ۱۰۰ متر تیمی با ترکیب سینا غلامپور، سامیار عبدلی، علیرضا یاوری و متین سهران با ثبت زمان ۰۳:۲۲.۴۶ برای دومین بار در یک روز رکورد این ماده را جابه‌جا کردند و موفق به کسب مدال برنز این رقابت‌ها شدند. در روز دوم هم رکورد ماده ۱۰۰ متر کرال پشت توسط ابوالفضل سام شکست.

در وزنه‌برداری هم مصطفی جوادی نماینده وزن 81 کیلوگرم عنوان قهرمانی را به دست آورد. او با رکورد ۱۶۳ یک‌ضرب، ۲۰۱ دوضرب و مجموع ۳۶۴ کیلوگرم مدال نقره یک ضرب و طلای دوضرب و مجموع را گرفت و قهرمان شد. جوادی قصد داشت رکورد دوضرب را هم به نام خود بزند اما در مهار وزن 209 کیلوگرمی ناموفق بود تا فعلا رکورد برایش دست‌نیافتنی باقی بماند. حسین سلطانی دیگر نماینده ایران نیز با رکورد ۱۵۸ یک‌ضرب، ۱۹۲ دوضرب و مجموع ۳۰۵ کیلوگرم مدال برنز یک ضرب و دو ضرب را گرفت تا درمجموع پنج مدال این وزن به ایران برسد.