نگار   رشیدی

کاروان ورزش ایران در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی تقریبا هر روز یک خبر بسیار مهم دارد. خبری که محدود به مدال‌آوری و قهرمانی نیست. این بار نوبت وزنه‌برداری بانوان بود که در لیست خبرهای مهم، عجیب و افتخارآمیز قرار بگیرد. در مسابقات دسته 55 کیلوگرم وزنه‌برداری بانوان، پوپک بسامی نماینده کشورمان بود. وزنه‌برداری که البته پیش از آغاز مسابقه‌اش با چالش اضافه وزن روبه‌رو بود. او برای اینکه وارد تخته رقابت شود نیاز داشت که چیزی حدود 60، 70 گرم وزن کم کند که با توجه به فاصله کم تا وزن‌کشی کار را برای او سخت می‌کرد. بسامی اما به یک ترفند جالب رو آورد تا بدون زحمت به وزن مشخص برسد. او تصمیم گرفت موهایش را کوتاه کند تا مانعی بین خود و نخستین مدال بین‌المللی‌اش وجود نداشته باشد. هرچند برخی منابع اعتقاد دارند کوتاه کردن مو تصمیم بسامی نبوده و تحت اجبار دست به این کار زده است. حالا که بسامی برنز بازی‌ها را به دست آورده دیگر به چیزی جز مدال‌های بیشتر فکر نمی‌کند. این ملی‌پوش کشورمان در حرکت یک‌ضرب با مهار وزنه ۷۱ کیلوگرم در جایگاه سوم قرار گرفت و در دوضرب نیز توانست وزنه ۹۴ کیلوگرمی را مهار کرده و با مجموع ۱۶۵ کیلوگرم در جایگاه سوم جدول قرار گرفته و مدال برنز این دوره از بازی‌ها را به خود اختصاص دهد. همچنین حافظ قشقایی در دسته 67 کیلوگرم برای ایران وزنه زد که رکورد ۱۲۷ یک ضرب، ۱۷۲ دوضرب  و مجموع ۲۹۹ کیلوگرم را ثبت کرد و در بازی‌ها پنجم شد و مدال برنز دوضرب را گرفت.

کار تکواندوکاران ایران نیز در قونیه به پایان رسید. نمایندگان کشورمان در این دور از رقابت‌ها با کسب مدال پنج مدال طلا (ناهید کیانی، حسین لطفی، امیرمحمد بخشی، علیرضا نادعلیان و علی احمدی)، چهار مدال نقره (غزل سلطانی، زینب اسماعیلی، اکرم خدابنده و سیده نرگس میرنوراللهی) و چهار مدال برنز (مهدی حاج‌موسایی، مهران برخورداری، محمدصادق دهقانی و نسترن ولی‌زاده) به کار خود پایان دادند. شاگردان علی‌محمد بسحاق عنوان قهرمانی را نیز به دست آوردند.

در دوومیدانی اما یک مدال دیگر به دست آمد. این رشته که نتوانسته نمره قبولی را تا اینجای کار بگیرد، در پرتاب نیزه و توسط علی‌ فتحی‌گنجی یک مدال دیگر را به نام خود زد. فتحی‌گنجی موفق شد با ثبت رکورد ۷۱.۲۸ متر به مدال برنز این مسابقات دست پیدا کند. پیش از این فرزانه فصیحی در دوی 100 متر مدال نقره گرفته بود.

همچنین در پایان رقابت‌های پنج وزن نخست کشتی فرنگی، شیرزاد بهشتی‌طلا در وزن ۶۳ کیلوگرم و محمدرضا رستمی در وزن ۷۲ کیلوگرم صاحب مدال طلا شدند و مهدی بالی در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز رسید. حسین‌وند و گرمسیری اما از رسیدن به مدال بازماندند. پیش از این نمایندگان کشورمان در کشتی آزاد با پنج مدال طلا (علی سوادکوهی، علیرضا کریمی، احمد بذری، مجتبی گلیج، سیدمهدی هاشمی)، دو مدال نقره (حسین ابوذری، محمدصادق فیروزپور) و دو مدال برنز (مجید داستان، مرتضی قیاسی) به کار خود در قونیه پایان داده بودند. در مسابقات پاراتیروکمان هم نمایندگان کشورمان موفق به کسب مدال‌های خوشرنگی شدند.

در تیم دوبل مردان ریکرو غلامرضا رحیمی و اصغر زارعی‌نژاد صاحب مدال نقره شدند، در ریکرو میکس ایران با ترکیب سمیه رحیمی و اصغر زارعی‌نژاد روی سکوی دوم ایستاد، تیم دوبل مردان کامپوند با ترکیب علی‌سینا منشازاده و هادی نوری و تیم دوبل بانوان کامپوند با ترکیب مریم یاورپور و فرزانه عسگری به مدال طلای مسابقات رسیدند. تیم میکس کامپوند هم با ترکیب علی سینا منشازاده و مریم یاورپور صاحب مدال طلا شد. همچنین در کامپوند انفرادی مردان علی‌سینا منشازاده صاحب مدال برنز شد و هادی نوری به مدال طلا رسید. در کامپوند انفرادی بانوان هم فرزانه عسگری دوم شد مریم یاورپور روی سکوی سوم قرار گرفت.