نگار رشیدی

روز گذشته برای بسکتبال ایران بسیار بااهمیت آغاز شد. چراکه تیم ملی ایران در کاپ آسیا برابر حریفی به میدان رفت که اخیرا دست و پا گیرش شده بود. بسکتبال قزاقستان هیچ‌وقت تیمی نبوده که بخواهد برای ایران دردساز شود اما آنها در دو بازی اخیر در انتخابی جام جهانی مقابل بسکتبال کشورمان به پیروزی رسیدند تا به چشم بیاید. دیروز اما آسمانخراش‌های ایران شکستی را به این تیم تحمیل کردند تا هم انتقام سخت دو بازی اخیر را بگیرند و هم نشان دهند که جایگاه‌شان کجاست. بازی برابر قزاقستان دومین مسابقه بسکتبال ایران در کاپ آسیا بود. آنها این تیم را با حساب 96 بر 60 و اختلاف 36 امتیازی شکست دادند تا با روحیه برای برد سوم و صدرنشینی در گروه به مصاف ژاپن بروند.

در این بازی حامد حدادی به عنوان کاپیتان همراه با بهنام یخچالی، ارسلان کاظمی، محمد جمشیدی و سجاد مشایخی ترکیب ایران را تشکیل دادند. در نیمه اول، جمشیدی و یخچالی ستاره‌های بازی بودند که در همان ابتدای کار نتیجه را 11-پنج به سود ایران رقم زدند. یخچالی در آخرین دقایق کوارتر نخست با یک پرتاب سه امتیازی نتیجه را به 21-10 تغییر داد. تلاش قزاق‌ها برای مهار حملات ایران تا کاهش اختلاف به سه امتیاز موفق بود اما در نهایت ایران 27-24 پیروز این وقت بود. در کوارتر دوم این حامد حدادی بود که خودنمایی کرد و این وقت از بازی نهایتا ۱۵-۹ به سود ایران پایان یافت.

در نیمه دوم ایران دفاع پرفشار تمام زمین را انجام داد تا حملات قزاق‌ها یکی پس از دیگری خراب شود. این بار نویت کاظمی بود که ستاره میدان باشد. با دفاع و ضدحملات ایران اختلاف به 25 امتیاز رسید تا ارمغانی با خیال راحت مظفری، رضایی‌فر و پذیرفته را به جای نفرات اصلی از جمله یخچالی، مشایخی و جمشیدی وارد بازی کند. این کوارتر ۲۸-۹ به سود ایران پایان یافت. درنهایت در آخرین دقایق این بازی، قزاق‌ها که 92-56 عقب بودند و به جای بازی جوانمردانه خطاهای غیرورزشی انجام می‌دادند این کوارتر را با نتیجه 26-18 و بازی را با حساب 96-60 واگذار کردند.

در این دیدار شاگردان سعید ارمغانی ۳۱ ریباند دفاع و ۱۴ ریباند حمله، ۲۵ حمله موفق روی اشتباهات حریف، ۳۳ ضدحمله موفق، ۱۳ اقدام موفق در موج دوم حملات، ۴۴ اقدام موفق در منطقه رنگی و ۳۷ پرتاب موفق را خارج از منطقه رنگی به ثبت رساند. حامد حدادی سنتر و کاپیتان تیم ملی ایران، با کسب ۱۲ امتیاز، ۱۰ ریباند، پنج پاس گل، یک توپ‌ربایی و یک بلاک ضمن ثبت دبل‌دبل، با تاثیرگذاری ۲۲ بهترین بازیکن زمین شد.

ایران حالا باید آماده مهم‌ترین بازی خود در این مرحله از رقابت‌های کاپ آسیا شود. ایران و ژاپن در آخرین بازی دور مقدماتی ساعت 15 روز یکشنبه به مصاف هم می‌روند و تیم برنده به عنوان صدرنشین مستقیم راهی مرحله یک‌چهارم نهایی می‌شود. محمد جمشیدی در توصیف رقیب ژاپنی عنوان کرده «آنها تیمی با بازیکنان شوتیست خوب هستند که کار را سخت می‌کند. در انتقال توپ و ضد‌حملات سریع هستند. با همه این شرایط اما برای کسب برد به مصاف ژاپن می‌رویم.» برد در این بازی هم می‌تواند ادامه راه تیم را آسان‌تر کند و هم سعید ارمغانی از انتقادهایی که به او وارد می‌شود، فاصله بگیرد.