آریا  طاری

 

نگاهی به فهرست 10 بازیکن ارزشمند قاره، نکات جالب توجهی خواهد داشت. قرار گرفتن دو فوتبالیست ایرانی در این فهرست، اتفاق خوبی برای فوتبال ایران است اما کشورمان نسبت به کره و ژاپن، نماینده‌های کم‌تری در این لیست دارد. جالب اینکه به جز این سه کشور، هیچ کشور دیگری در این فهرست صاحب نماینده نیست و شامرادوف ازبکستان در جایگاه یازدهم، اولین بازیکنی است که در لیست گرانقیمت‌ها به کشوری به جز ایران، کره و ژاپن تعلق دارد. جام جهانی در این دوره برای اولین بار با 6 نماینده آسیایی برگزار می‌شود. اتفاقی که می‌تواند نمودار ارزش ستاره‌های این قاره را نیز تغییر بدهد.

سون هیونگ مین: 75 میلیون یورو-  قرار گرفتن سون در صدر این فهرست، اصلا اتفاق عجیبی نیست. او بهترین بازیکن این روزهای قاره آسیا به شمار می‌رود و طبیعی به نظر می‌رسد که چنین ارزشی در بازار داشته باشد. جالب است بدانید که ارزش این ستاره در بازار زمانی حتی از 80 میلیون یورو نیز عبور کرده است. سون با این ارزش مالی، هجدهمین بازیکن گرانقیمت حال حاضر دنیای فوتبال، دهمین بازیکن گرانقیمت لیگ برتر انگلیس و دومین بازیکن گرانقیمت باشگاه تاتنهام به شمار می‌رود. او در بین بازیکنان متولد کره جنوبی باارزش‌ترین بازیکن و در بین وینگرهای چپ دنیای فوتبال، نفر دوم به حساب می‌آید. این بازیکن همچنین در بین فوتبالیست‌های متولد 1992، «دومین» بازیکن باارزش به شمار می‌رود. سون تا امروز به اندازه ارزش واقعی‌اش مورد ستایش قرار نگرفته است. او یک فوتبالیست فوق‌العاده به نظر می‌رسد و حتی این شانس را دارد که به عنوان بهترین بازیکن تاریخ قاره آسیا شناخته شود. او مرزهای جدیدی برای ستاره‌های آسیایی در فوتبال اروپا ساخته است.

تاکهیرو تومیاسو: 25 میلیون یورو- نفر دوم فهرست باارزش‌ترین بازیکنان آسیایی تاریخ، ستاره‌ای از فوتبال ژاپن است. فاصله او با نفر اول این فهرست اما فاصله بسیار زیادی به نظر می‌رسد. چراکه ارزش تومیاسو در بازار نقل و انتقالات 25 میلیون یورو برآورد می‌شود. مدافع راست آرسنال که فصل خوبی را نیز در این تیم سپری کرده، دویست و پنجاه و یکمین بازیکن گرانقیمت دنیای فوتبال، نود و نهمین بازیکن باارزش لیگ برتر انگلیس، دهمین بازیکن گرانقیمت آرسنال و باارزش‌ترین فوتبالیست این روزهای کشور ژاپن است. او در بین مدافعان راست دنیای فوتبال نیز، هفتمین بازیکن باارزش محسوب می‌‎شود. تومیاسو در بین بازیکنانی که در سال 1998 میلادی متولد شده‌اند نیز نفر بیست و دوم به حساب می‌آید. این ستاره جوان آینده درخشانی در دنیای فوتبال خواهد داشت.

سردار آزمون: 22 میلیون یورو- لقب گرانقیمت‌ترین بازیکن فوتبال ایران زمانی در اختیار علیرضا جهانبخش بود اما حالا سردار آزمون این عنوان را یدک می‌کشد. هرچند که بین او و مهدی طارمی تفاوت چندانی هم وجود ندارد. ستاره سابق زنیت روسیه، حالا در عضویت لورکوزن در بوندس‌لیگا قرار داد و در نیم‌فصل دوم فصل گذشته نیز عملکرد خوبی در این تیم داشته است. او با ارزش 22 میلیون یورویی، سومین بازیکن باارزش قاره آسیا محسوب می‎شود. سردار سیصدوبیست و پنجمین بازیکن دنیا از نظر ارزش مالی، سی و نهمین بازیکن گرانقیمت بوندس‌لیگا و ششمین بازیکن باارزش بایرلورکوزن است. او در بین مهاجم‌های نوک دنیای فوتبال سی و نهمین بازیکن گران است و در بین بازیکنانی که در سال 1995 متولد شده‌اند، سی و پنجمین نفر است. به نظر می‌رسد ماجراجویی جذاب آزمون در فوتبال آلمان، تازه شروع شده است.

دایچی کامادا: 22 میلیون یورو- سومین بازیکن باارزش آینتراخت فرانکورت، یک بازیکن آسیایی است. دایچی کامادا با ارزش 22 میلیون یورویی در رده چهارم گرانقیمت‌ترین فوتبالیست‌های قاره کهن دیده می‌شود. او سی و نهمین بازیکن گرانقیمت بوندس‌لیگا، دومین فوتبالیست گرانقیمت فوتبال ژاپن و همچنین سی و نهمین بازیکن باارزش متولد سال 1996 است. این بازیکن 25 ساله در همه رده‌های سنی برای تیم ملی ژاپن به میدان رفته و حالا یکی از مهره‌های کلیدی سامورایی‌ها به حساب می‌آی. او بیست و ششمین هافبک هجومی ارزشمند دنیای فوتبال نیز هست.

مهدی طارمی: 20 میلیون یورو- بدون شک مهدی طارمی سزاوار ایستادن روی پله دوم این فهرست است. تنها دلیلی که موجب می‌شود او در جایگاه پنجم قرار بگیرد، شرایط سنی مهدی است. اگر این ستاره کمی زودتر راهی فوتبال اروپا شده بود، امروز حتی می‌توانست جایگاه سون را تهدید کند. مهدی سیصدوشصت‌ونهمین بازیکن گرانقیمت دنیای فوتبال است. او از این حیث ششمین بازیکن گرانقیمت پورتو و چهاردهمین بازیکن ارزشمند لیگ پرتغال است. طارمی در بین مهاجم‌های نوک پنجاه و یکمین بازیکن ارزشمند و در میان بازیکنان متولد 1992، نفر بیست و چهارم است. او فصل گذشته عملکرد درخشانی در لیگ پرتغال داشت. ستاره‌هایی مثل لوییس دیاس، ویتینیا و پریرا در یک سال اخیر از پورتو به باشگاه‌های بزرگ‌تر منتقل شده‌اند و انتظار می‌رود این اتفاق برای مهدی طارمی هم رخ بدهد. او پتانسیل بازی برای بزرگ‌ترین غول‌های اروپایی را هم دارد.

هوانگ هی چان: 16 میلیون یورو- ستاره کره‌ای ولورهمپتون، جایگاه ششم بازیکنان ارزشمند قاره آسیا را به خودش اختصاص داده است. هوانگ پانصد و شصت و یکمین بازیکن ارزشمند دنیای فوتبال، صد و نود و نهمین بازیکن گرانقیمت لیگ برتر انگلیس و یازدهمین بازیکن ارزشمند باشگاه ولووز به شمار می‌رود. دومین بازیکن گرانقیمت فوتبال کره بعد از سون، در پست مهاجم نوک نفر هفتاد و ششم دنیای فوتبال است و در بین بازیکنانی که در سال 96 میلادی متولد شده‌اند، نفر شصت و هشتم به حساب می‌آید. شاید اگر فوق‌ستاره‌ای به اسم سون در کره وجود داشت، هوانگ بیشتر از امروز مورد توجه قرار می‌گرفت.

کیم مین جائه: 14 میلیون یورو- کیم مدافع وسط بسیار خوب و مطمئنی به حساب می‌آید اما همیشه انتخاب‌های عجیبی داشته است. او چند سال در فوتبال چین به میدان رفت و سپس به فنرباغچه رفت. خیلی‌ها در کره اما معتقدند این بازیکن قابلیت بازی برای تیم‌های بزرگ‌تر را دارد. کیم، ششصد و هشتادویکمین بازیکن گرانقیمت دنیا و پنجمین بازیکن باارزش سوپرلیگ ترکیه محسوب می‎شود. بر اساس برآورد قیمت‌ها، او سومین بازیکن ارزشمند فنرباغچه و صد و شانزدهمین بازیکن باارزش در پست مدافع وسط به شمار می‌رود. این بازیکن در بین مهره‌های متولد سال 96 میلادی نیز از نظر ارزش مالی نفر هشتاد و یکم است.

تاکومی مینامینو: 12 میلیون یورو- برای دو فصل فرصت درخشیدن در یکی از بهترین تیم‌های دنیای فوتبال را داشت اما هرگز نتوانست خودش را به سطح ستاره‌های اصلی لیورپول برساند. او در این تیم معدود نمایش‌های خوب و معدود خاطره‌های خوبی را سپری کرده است. تاکومی فصل جدید را در باشگاه موناکو در لیگ فرانسه شروع خواهد کرد. او هفتصدوپنجاه و دومین بازیکن باارزش دنیای فوتبال، دویست و سی و چهارمین بازیکن گرانقیمت لیگ برتر و بیست و یکمین بازیکن ارزشمند لیورپول است. مینامینو در بین وینگرهای چپ دنیا از نظر ارزش مالی نفر شصت و نهم است و در بین بازیکنان متولد 1995 میلادی، در جایگاه شصت و پنجم دیده می‌شود.

واتارو اندو: 8 میلیون یورو- شاید در بین هزار بازیکن گرانقیمت دنیای فوتبال دیده نشود اما در قاره آسیا بازیکن مهمی به شمار می‌آید. او صد و بیست و چهارمین بازیکن بوندس‌لیگا، ششمین بازیکن گرانقیمت اشتوتگارت و چهارمین بازیکن باارزش فوتبال ژاپن است. اندو همچنین صدمین هافبک دفاعی گرانقیمت دنیای فوتبال است و در بین متولدین سال 1993 در رده هشتاد و چهارم قرار دارد. اندو و تیمش در این فصل کار بسیار سختی برای ماندن در بوندس‌لیگا داشتند. آنها در یک رقابت بسیار سخت و نزدیک، تنها به دلیل تفاضل گل نسبت به رقبا در لیگ برتر ماندگار شدند.

ریتسو دوان: 8 میلیون یورو- نفر دهم این فهرست هم یک ستاره ژاپنی است. ریتسو سی و پنجمین بازیکن گرانقیمت لیگ هلند، هزار و سی و پنجمین بازیکن ارزشمند فوتبال جهان، ششمین بازیکن ارزشمند آیندهوون و و هشتاد و سومین وینگر راست گرانقیمت دنیا به حساب می‌آید. در بین نفرات متولد سال 1998 نیز او نفر صد و چهارم به حساب می‌آید. دوان فصل گذشته را به صورت قرضی در بیله فلد سپری کرد و حالا در پایان این قرارداد قرضی دوباره به پی اس وی آیندهوون برگشته است. او تا امروز توانسته 13 گل برای تیم هلندی به ثمر برساند.