آریا رهنورد

لیگ برتر امروز در حالی دوباره برای پرسپولیس آغاز می‌شود که پایان سال گذشته برای این تیم اصلا خوشایند نبود. مجموع رفتارهای یحیی گل‌محمدی در دربی، این تیم را به دردسر انداخت و جالب اینکه گل‌محمدی با وجود همه آن رفتارها و آن استعفای عجیب، بدون عذرخواهی به تمرین تیم برگشت. پرسپولیس هنوز ناامید نشده و می‌تواند خودش را به مسیر قهرمانی برگرداند اما برای این اتفاق، باید چیزهای زیادی در این تیم تغییر کنند. آنها به اندازه هفت بازی فرصت دارند تا برای ششمین قهرمانی متوالی رقابت کنند.

مسابقه هوادار و پرسپولیس این هفته در حالی برگزار خواهد شد که به شکلی عجیب، فرصت حضور تماشاگرها در این نبرد وجود ندارد. این در حالی است که ورود تماشاگرها به اندازه 30 درصد ظرفیت استادیوم دوباره برقرار شده اما به دلیل نبود امکانات کافی در استادیوم‌ میزبان این نبرد، باز هم بازی بدون حضور تماشاگران انجام خواهد شد. به نظر می‌رسد برگزارکنندگان رقابت‌های لیگ به طول کلی ترجیح می‌دهند بازی‌ها بدون تماشاگر باشد و بتوانند در آرامش کامل دیدارها را به اتمام برسانند. پرسپولیس برای نبرد امروز، با دو مشکل بزرگ روبه‌رو خواهد بود. اول از همه، ماجراهای به جا مانده از دربی به این تیم لطمه خواهد زد. شهرآورد بهترین فرصت سرخ‌ها برای نزدیک شدن به صدر جدول بود اما آنها با وجود برتری تا دقایق پایانی، همه امتیازهای این جدال را به دست نیاوردند. جدا از امتیاز دادن در آن مسابقه، اتفاقات جانبی مثل عصبانیت شدید یحیی و استعفای عجیب او نیز برای تیم دردسرساز شدند. حرکات سرمربی قرمزها موجب شد هوادارها بخشی از اعتمادشان به او را از دست بدهند. به هر حال گل‌محمدی در مسابقه امروز نمی‌تواند در کنار زمین حضور داشته باشد و حتی این احتمال وجود دارد که با محرومیت بسیار سنگینی نیز روبه‌رو شود. او حتی باید خودش را برای کنار ماندن از زمین تا پایان فصل نیز آماده کند. دومین مشکل قرمزها برای این جدال، خستگی بازیکنان ملی‌پوش بعد از سپری کردن یک اردوی ملی است. وحید امیری یکی از این مهره‌های ملی‌پوش است که حداقل در دو هفته آتی نمی‌تواند برای تیمش به میدان برود. غیبت وحید بدون تردید لطمه بزرگی به پرسپولیس خواهد زد. یحیی برای این نبرد سیدجلال حسینی و سیامک نعمتی را هم در اختیار ندارد. غایب بعدی قرمزها نیز حامد لک خواهد بود. گلری که در یک دیدار دوستانه دوباره به ترکیب اصلی تیم برگشت اما آنقدر افتضاح بود که حتی در فهرست 18 نفره تیم برای دیدار با هوادار نیز قرار نگرفت.

حریف امروز پرسپولیس، اولین تجربه لیگ برتری‌اش را به خوبی پشت سر گذاشته است. تیمی که با هدایت رضا عنایتی نتایج خوبی به دست آورده و برای اولین فصل بازی در لیگ، آماده نشان داده است. آنها در مسابقه رفت نیز در استادیوم آزادی روبه‌روی پرسپولیس شکست نخوردند. همان مسابقه‌ای که یکی از گل‌های هوادار در آن به شدت جنجالی شد و سروصدای زیادی به پا کرد. هوادار در حالی روبه‌روی پرسپولیس قرار می‌گیرد که در هفت مسابقه گذشته‌اش در لیگ برتر متحمل هیچ شکستی نشده است. یکی از تیم‌های غافلگیرکننده این فصل لیگ برتر، در این هفته‌ها از تیم‌هایی مثل فولاد و مس رفسنجان امتیاز گرفته و آلومینیوم اراک را شکست داده است. هوادار در رده یازدهم جدول لیگ برتر قرار دارد و با توجه به اختلاف امتیازی با تیم‌های پایین جدول، نگران سقوط نیست. عملکرد عنایتی در رقابت‌های این فصل لیگ برتر کاملا قابل قبول بوده اما شکست دادن تیمی مثل پرسپولیس یا حداقل یک فصل نباختن روبه‌روی این تیم، خامه روی کیک او خواهد بود. علیرضا منصوریان با بردن قرمزها، نقش مهمی در صدرنشینی قاطعانه استقلال داشت و حالا یک مربی استقلالی دیگر می‌تواند تیم فرهاد را یک قدم به موفقیت در رقابت‌های این فصل لیگ نزدیک کند.

کار پرسپولیس در ادامه این فصل لیگ برتر، اصلا ساده به نظر نمی‌رسد. آنها باید در مسیر مخالف همه قضاوت‌هایی قرار بگیرند که این اواخر با آن سروکار داشته‌اند. حالا دیگر سرنوشت پرسپولیس برای قهرمانی در دستان خودش نیست و این تیم حتی با بردن تک تک بازی‌ها، ممکن است شانس قهرمانی لیگ را از دست بدهد. با این وجود آنها چاره‌ای به جز جنگیدن در پیش ندارند. بردن لیگ، تنها ماموریت مهم قرمزها در ادامه این فصل نیست. آنها باید ثابت کنند که در شرایط سخت و پرتنش هم نیروی جنگ را از دست نمی‌دهند. آنها باید نشان بدهند که همیشه فقط در شرایط مطلوب نتیجه نمی‌گیرند و حتی وقتی اوضاع به ضررشان می‎شود، قدرت تغییر شرایط را دارند. این ماموریت برای یحیی و تیمش درست به اندازه قهرمانی لیگ مهم خواهد بود. پرسپولیس در ادامه راه، روزهای سختی دارد. روزهایی که از نبرد همین هفته روبه‌روی هوادار شروع می‌شوند و با 6 بازی دیگر در لیگ ادامه پیدا می‌کنند. این، اولین روز از ادامه یک مسیر سخت برای یحیی و تیمش خواهد بود.