نازنین دشتی

تیم ملی فوتبال بانوان ایران که برای حضور در جام ملت‌های آسیا عازم هند شده بود، به این کشور رسید. ملی‌پوشان ایران در این مسابقات با چین، چین‌تاپیه و هند همگروه هستند. مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی ایران قول داده که تیم متفاوتی از ایران را در این جام خواهیم دید. ملی‌پوشان نیز بعد از چهار ماه تمرین با روحیه بالا و انگیزه بسیار آماده هستند که به روند تاریخ‌سازی خود ادامه دهند. فدراسیون فوتبال هم برای بیشتر کردن روحیه آنها مراسم بدرقه‌ای ترتیب داد. هرچند که در این مراسم بدرقه نه وزیر ورزش حضور داشت و در جمع پیشکسوتان نامدار دعوت‌شده خبری از هیچ‌کدام از پیشکسوتان فوتبال بانوان نبود، اما اینها مواردی است که ملی‌پوشان نباید به آن توجه کنند و تمام تمرکزشان را روی مسابقات‌شان در این جام بگذارند. گروه ایران با حضور چین و چین‌تایپه که جزو برترین گل‌زنان تاریخ این مسابقات هستند، سخت به نظر می‌رسد. اما با  این حال فاکتور انگیزه و غیرت به خوبی در تیم ایراندوست دیده می‌شود و امید می‌رود که آنها بتوانند طعم پیروزی در این جام را بچشند. تیم ملی بانوان در این مدت از حمایت‌های خوبی برخوردار بود و توانست صعود تاریخی به جام ملت‌های قاره را تجربه کند. سرمربی تیم ملی هم اعلام کرده که اگر این حمایت‌ها ادامه داشته باشد، تیم ایران می‌تواند راهش به سمت جام جهانی را هم هموار کند. هرچند که طبیعتا انتظارات در نخستین حضور ایران در این مسابقات، بر محور دیگری می‌چرخد.

 در راستای همین حضور تاریخی، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم در گزارشی به سرمربی تیم ملی بانوان ایران پرداخت و درباره او نوشت که ایراندوست تیم ملی بانوان ایران را به مرزهای جدیدی رسانده است. در بخشی از این گزارش آمده است:«برای بسیاری این داستان تنها حس خوبی از روند انتخابی جام ملت‌ها بود اما برای ایراندوست صعود به جام ملت‌ها اوج دوره زندگی و کار او محسوب می‌شود. تیم ملی فوتبال بانوان ایران زمانی که در مسابقات مقدماتی ۲۰۲۱ تاشکند ازبکستان شرکت کردند، در رنکینگ هفتاد و دوم جهان قرار داشت و هرگز راهی جام ملت‌ها نشده بود. آنها در طول این سال‌ها برای صعود به جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۰، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ تلاش کردند اما شکست خوردند اما روحیه و عملکرد آنها در مسابقات ازبکستان سبب شد تا صلاحیت تاریخی برای آنها به ارمغان آورد و چشم‌انداز فوتبال زنان ایران را تغییر دهد.»

در ادامه ایراندوست گفت‌وگویی هم با سایت کنفدراسیون آسیا هم داشت. او در این مصاحبه درباره نخستین حضور ایران در جام ملت‌های آسیا عنوان کرد:«از نتایج به دست آمده در مسابقات ازبکستان و صعود به جام ملت‌ها، راضی‌ترین فرد روی کره زمین هستم. از نظر فنی، تیم ما جای زیادی برای پیشرفت دارد و تلاش می‌کنیم این نواقص را در اردوهای آماده‌سازی خود برطرف سازیم تا در آینده در شرایط بهتری باشیم و نقاط ضعف خود را به حداقل برسانیم.» وی افزود:«همه می‌دانند که از زمان تشکیل تیم فوتبال بانوان ایران مدت زیادی نمی‌گذرد و ما نمی‌توانیم همه کاستی‌ها و مشکلات را در مدت کوتاهی برطرف کنیم اما باید بگویم که همه تلاش می‌کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم.» واضح است که فوتبال زنان ایران گام‌های فوق‌العاده‌ای برداشته است، به‌ویژه زمانی که مریم، دختر نصرت ایراندوست، بازیکن و مربی سابق ایرانی به این موضوع فکر می‌کند که این گام‌ها از کجا شروع شده است. ایراندوست با اشاره به اینکه قورمه سبزی غذای محبوب ایرانی است، گفت:«در این ۴۲ سال بارها از من پرسیده‌اند که چرا یک دختر باید فوتبال بازی کند و بهتر است قورمه سبزی بپزد. آیا باور می‌کنید که از قورمه سبزی متنفرم و دیگر آن را نمی‌خورم؟ دیگر نیازی نیست که بگویید ما کی هستیم زیرا همه ایرانی‌ها فیلم‌ها و عکس‌های ما را دیده‌اند و مطمئنم همه ما را می‌شناسند.»

شایستگی تیم ملی فوتبال بانوان در کشور فوتبالدوست ایران بیشتر شده است اما اگر چشم‌انداز بلندمدت ایراندوست بخواهد محقق شود، تنها یک داستان بزرگ‌تر آغاز می‌شود. ایراندوست عنوان کرد:«وقتی تیم ایران در بین ۱۲ تیم برتر آسیا قرار می‌گیرد و در مهم‌ترین مسابقات آسیایی حضور می‌یابد، تاثیر مثبتی روی فوتبال بانوان ایران خواهد گذاشت. انتظار دارم با برنامه‌ریزی مناسب، تیم‌های ملی بانوان کشورمان در رده‌های سنی دیگر ساماندهی شوند و برنامه‌ای پنج ساله برای رشد و توسعه فوتبال بانوان اجرا شود.» وی اضافه کرد:«در صورت تداوم حمایت‌های فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران، به شما قول می‌دهم تا پنج سال آینده به جام جهانی فوتبال بانوان صعود کنیم.»

لازم به توضیح است، جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا از ۳۰ دی تا ۱۷ بهمن با حضور ۱۲ تیم به میزبانی هند برگزار می‌شود. تیم‌های اول و دوم هر گروه و دو تیم برتر از میان تیم‌های سوم گروه‌ها به مرحله بعدی مسابقات صعود می‌کنند. تیم ملی فوتبال بانوان ایران در نخستین دیدار خود پنجشنبه 30 دی از ساعت 17:30 در ورزشگاه پاتیل بمبئی نو به مصاف هند می‌رود.