آریا طاری

سال 2021 به لحاظ تقویمی، سال مهمی برای فوتبال ایران بود. در همین سال بود که از خطر حذف قطعی از دور اول مقدماتی جام جهانی به صعود حتمی به رقابت‌های جام جهانی رسیدیم. فوتبال ایران در این سال رکورد در اختیار داشتن لژیونرها در یک سال را هم جابه‌جا کرد و تجربه بین‌المللی فوق‌العاده‌ای به دست آورد. به کمک همین فوتبالیست‌های بین‌المللی، ایران می‌تواند در سال 2022، یکی از شگفتی‌سازان جام جهانی لقب بگیرد.

لیون فرانسه به عنوان جدی‌ترین مشتری سردار نام می‌برند. حتی گفته می‌شود که توافق نهایی حاصل شده و سردار در شروع فصل آینده با یک قرارداد آزاد راهی باشگاه لیون در فوتبال فرانسه خواهد شد

انگلیس؛ تولد تدریجی یک رویا

سال 2021 میلادی، سال بسیار خوبی برای سامان قدوس به شمار می‌رفت. او در این سال با باشگاه برنتفورد به لیگ برتر صعود کرد و توانست در بهترین لیگ دنیا به میدان برود. سامان البته در بیشتر ماه‌های این سال، مهره فیکس برنتفورد نبود اما به مرور زمان توانست در برخی نبردهای تیم به میدان برود و حتی برای این تیم گل‌زنی کند. سامان این اواخر یک پنالتی بسیار حساس در دقایق پایانی مسابقه هم برای تیمش گرفت. انتظار می‌رود 2022 سال درخشش او در رقابت‌های لیگ برتر انگلیس باشد.

اسپانیا؛ ستاره‌ای به اسم امیر

خیلی‌ها انتظار داشتند او در تابستان سال 2021، به یکی از تیم‌های بزرگ لیگ پرتغال ملحق شود. امیر عابدزاده اما چالش متفاوتی را برای خودش انتخاب کرد و به پونفرادینا در دسته اول فوتبال اسپانیا پیوست. او خیلی زود به یک ستاره در این تیم تبدیل شد و با کلین‌شیت‌های متوالی، نقش مهمی در بالانشینی این تیم در جدول داشت. اگر روند خوب امیر در پونفرادینا ادامه داشته باشد، او می‌تواند فصل آینده بعد از نکو و شجاعی به سومین فوتبالیست ایرانی تاریخ تبدیل شود که در لالیگا بازی کرده است.

هلند؛ پرنوسان مثل علی جی

در سالی که گذشت، علی جهانبخش یکی از بهترین‌های تیم ملی بود. شاید هیچ سالی به اندازه 2021 برای علی در لباس تیم ملی خوش‌یمن به نظر نمی‌رسید. او گل‌های حساس و نمایش‌های درخشانی در تیم ملی داشت اما در رده باشگاهی اصلا فوق‌العاده نبود. علی در این سال بالاخره انگلیس را ترک کرد و راهی هلند شد تا در کشوری که قبلا توانسته بود آقای گلی‌اش را به دست بیاورد، پیراهن فاینورد را به تن کند. جهانبخش در فاینورد بسیار خوب و ایده‌آل شروع کرد اما نتوانست این روند را ادامه بدهد. علی این اواخر حتی تجربه نیمکت‌نشین شدن در این باشگاه را هم داشت.

در سالی که گذشت، علی جهانبخش یکی از بهترین‌های تیم ملی بود. شاید هیچ سالی به اندازه 2021 برای علی در لباس تیم ملی خوش‌یمن به نظر نمی‌رسید. او گل‌های حساس و نمایش‌های درخشانی در تیم ملی داشت اما در رده باشگاهی اصلا فوق‌العاده نبود

بلژیک؛ فانتزی و تمام‌کننده

علی قلی‌زاده که این روزها در ترکیب شارلروا می‌درخشد، بالاخره حقش را از تیم ملی گرفت و در یک سال اخیر، مهره ثابت این تیم بود. او در ترکیب تیم باشگاهی‌اش هم سال بسیار خوبی را سپری کرد و با دریبل‌های دیدنی و حتی گل‌های تماشایی‌اش، همچنان مهره محبوب هواداران این باشگاه ماند. کاوه رضایی در این سال میلادی به سراغ یک تجربه جدید رفت و به باشگاه لوون منتقل شد. چند مصدومیت اما اجازه نداد که او به درخشش در ترکیب این باشگاه ادامه بدهد. برخلاف علی، سال گذشته سال چندان ایده‌آلی برای کاوه به حساب نمی‌آمد.

چین؛ بدشانس مثل مرتضی

مرتضی پورعلی‌گنجی بخش مهمی از سال بیست بیست و یکم را در بیمارستان سپری کرد. او با یک مصدومیت بسیار شدید روبه‌رو شد تا نتواند بازی‌های زیادی برای شنزن در سوپرلیگ چین انجام بدهد. پورعلی‌گنجی با این مصدومیت شدید، چند اردوی متوالی تیم ملی را هم از دست داد. شرایط مرتضی البته این اواخر کمی بهتر شده و رفته رفته آمادگی بازگشت به زمین را به دست می‌آورد. سال 2022 سال بسیار مهمی برای این مدافع خواهد بود. او امیدوار است در این سال دوباره در ترکیب ثابت تیم ملی به میدان برود.

کرواسی؛ ثبات صادق

صادق محرمی دیگر در لیگ کرواسی جا افتاده و بعید است که فعلا برنامه‌ای برای ترک این لیگ داشته باشد. او همچنان در سمت راست خط دفاعی دیناموزاگرب به میدان می‌رود و این اواخر مهره ثابت تیم ملی هم بوده است. صادق البته همچنان در همه دیدارهای دینامو به زمین نمی‌رود و بخشی از هر فصل را روی نیمکت سپری می‌کند. او در سال گذشته میلادی تنها ایرانی لیگ کرواسی نبود. چراکه یونس دلفی هم در این لیگ و باشگاه اچ‌ان‌کی گورسیا حضور داشت. با این حال یونس اصلا فرصت خاصی برای درخشیدن در ترکیب این تیم به دست نیاورده و رفتن به فوتبال کرواسی فعلا اتفاق خوبی برای او نبوده است.

دانمارک؛ تولد دوباره

رفتن به وایله دانمارک در نگاه اول، تصمیم بسیار عجیبی برای سعید عزت‌اللهی بود اما ملحق شدن به فوتبال دانمارک به مرور زمان، شرایط بسیار مطلوبی برای این بازیکن به وجود آورد. این شرایط تاثیرش را روی کیفیت فنی سعید در تیم ملی هم نشان داد. او در وایله بازی‌های بسیار خوبی را به نمایش گذاشته و در یک سال اخیر، همیشه مهره‌ای ثابت و بدون تغییر در میانه میدان این تیم بوده است. به نظر می‌رسد سعید این روزها در فرم بسیار خوبی قرار دارد و آماده است تا خیلی زود به باشگاه بزرگ‌تری ملحق شود.

یونان؛ سه تفنگدار

هر سه فوتبالیست ایرانی لیگ یونان، برای یک باشگاه بازی می‌کنند. کریم انصاری‌فرد و احسان حاج‌صفی که زمانی در پانونیوس هم هم‌تیمی بودند، حالا در آ. اک آتن یک تیم مشترک دارند و میلاد محمدی هم اخیرا به این باشگاه ملحق شده است. در بین این سه نفر، کریم ستاره مهم تیم به شمار می‌رود و احسان هم معمولا یک بازیکن ثابت برای این تیم است اما میلاد محمدی در بخشی از یک سال گذشته، با نیمکت‌نشینی نیز روبه‌رو شده است. در مجموع میلاد هنوز نتوانسته در تیم جدید انتظارات را برآورده کند. تجربه بالای کریم و احسان اما به کمک این تیم یونانی آمده است.

پرتغال؛ مهارنشدنی مثل مهدی

آمار مهدی طارمی در سال 2021 میلادی، با اختلاف از همه فوتبالیست‌های ایرانی دیگر بهتر به نظر می‌رسد. او در یک سال اخیر، بیشتر از هر بازیکنی در لیگ پرتغال موفق به گل‌زنی شده و به لحاظ پاس گل هم شرایط فوق‌العاده‌ای داشته است. مهدی در آخرین ماه سال، در اوج نبود و اگر گل‌زنی‌هایش را ادامه می‌داد، به رکوردی خیره‌کننده می‌رسید. با این حال گل‌زنی به بنفیکا، پایان بسیار خوبی برای سال 2021 مهدی خواهد بود. ستاره‌ای که حتی می‌تواند در بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال دنیا هم به میدان برود. مهدی در این سال گل نامزد جایزه پوشکاش را هم وارد دروازه چلسی کرد و موفق شد دروازه یوونتوس را هم باز کند. درخشش طارمی، ستاره‌های ایرانی زیادی را راهی لیگ پرتغال کرد. برخی از آنها مثل علی علیپور حتی فیکس هم شدند اما انتظارات را برآورده نکردند. بعضی‌ها هم مثل بیرانوند هنوز نتوانسته‌اند جای ثابتی در ترکیب برای خودشان به دست بیاورند و در بسیاری از مسابقات نیمکت‌نشین هستند. شرایطی که برای محمد محبی و پیام نیازمند هم به وجود آمده است. پیام البته این اواخر در ترکیب یک دیدار جام حذفی برای تیمش بازی کرد و با مهار دو پنالتی، نشان داد که انگیزه‌های بسیار زیادی برای درخشیدن در لیگ پرتغال دارد.

قطر؛ آماده جام جهانی

بیشترین تعداد لژیونرهای ایرانی در قطر حضور دارند و در سال منتهی به جام جهانی در این کشور، این اتفاق بسیار مثبتی به نظر می‌رسد. رامین رضاییان در السیلیه سال خوبی را سپری کرد و بازیکن ثابت این تیم بود. فوتبالیستی که همواره در نقش‌های هجومی هم برای تیمش درخشیدند و فراتر از یک مدافع کناری برای این باشگاه بوده است. حسین کنعانی و شجاع خلیل‌زاده هم مهره‌هایی کاملا فیکس برای الاهلی و الریان بوده‌اند. مهرداد محمدی اما بخش مهمی از سال 2021 را در مصدومیت سپری کرد و نتوانست به العربی کمک کند. فرشید اسماعیلی به جای مهرداد به این تیم پیوست و هنوز عملکرد فوق‌العاده‌ای در این تیم نداشته است. امید ابراهیمی هم در الوکره یک مهره ثابت بوده است. فوتبال ایران دو نماینده هم در دسته‌های پایین‌تر فوتبال قطر دارد. پژمان منتظری و مهرداد پولادی در سطح دوم فوتبال این کشور به میدان می‌روند و همگی مهره‌های بسیار مهمی برای تیم‌شان هستند.

روسیه؛ دیگر برو سردار

سردار باز هم یک سال موفقیت‌آمیز دیگر را در فوتبال روسیه تجربه کرد. او در این سال میلادی دوباره با زنیت قهرمان لیگ روسیه شد و در لیگ قهرمانان اروپا هم به میدان رفت. این آخرین فصل قرارداد آزمون با زنیت است و به نظر می‌رسد این بازیکن بالاخره در آستانه ترک این باشگاه قرار گرفته باشد. از لیون فرانسه به عنوان جدی‌ترین مشتری سردار نام می‌برند. حتی گفته می‌شود که توافق نهایی حاصل شده و سردار در شروع فصل آینده با یک قرارداد آزاد راهی باشگاه لیون در فوتبال فرانسه خواهد شد. این اتفاق می‌تواند یک تحول بسیار مثبت برای آزمون در مسیر پیشرفت به وجود بیاورد.

ترکیه؛ این سه نفر

محمد نادری در سال 2021 به تازه‌واردترین فوتبالیست ایرانی لیگ ترکیه تبدیل شد. او با ترک استقلال به آلتای اسپور در لیگ ترکیه پیوست و سال خوبی را هم در این تیم پشت سر گذاشت. سالی که البته پایان خوبی برای نادری نداشت. مجید حسینی هم دیگر در لیگ ترکیه ماندگار شده و به نظر می‌رسد دیگر قصد ترک این لیگ را در ذهن ندارد. مجید در سوپرلیگ ترکیه در خط دفاعی کایسری‌اسپور به میدان می‌رود. کایسری در این فصل یک ایرانی دیگر را هم به جمع نفراتش اضافه کرد و با علی کریمی قرارداد بست. بازیکنی که البته درگیر چند مصدومیت و بدشانسی هم شد و نتوانست سال موفقیت‌آمیزی را پشت سر بگذارد.

اوکراین؛ خط آتش

شهاب زاهدی و اللهیار صیادمنش در خط حمله باشگاه زوریا توفان به پا کردند و یک سال درخشان را پشت سر گذاشتند. این دو نفر توانستند گل‌های زیادی برای زوریا به ثمر برسانند. حالا اللهیار رسما با هواداران زوریا وداع کرده و آماده بازگشت به فنرباغچه در فوتبال ترکیه است. این ستاره ایرانی رویاهای بزرگی برای آینده فوتبالش در ذهن دارد.

امارات؛ احمدمهدی

هم احمد نوراللهی و هم مهدی قایدی در اولین ماه‌های بازی برای الاهلی، موفق به زدن سوپرگل برای این تیم شدند. قایدی با دریبل‌های دیدنی و احمد با یک شوت راه دور، گل‌های زیبایی برای قرمزها به ثمر رساندند. با این وجود انتظارها از این دو نفر بیشتر بوده و آنها همچنان نتوانسته‌اند همه انتظارها را در فوتبال امارات برآورده کنند. انتظار می‌رود 2022 سال درخشش جدی‌تر و عمیق‌تر این دو نفر در فوتبال امارات باشد.