آریا رهنورد

آذر، ماه بسیار مهمی برای هندبال بانوان ایرانی است. چراکه این تیم در این ماه باید برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی جهان به میدان برود. رقابت‌هایی که به واسطه کسب عنوان چهارم در قهرمانی آسیا، به آن راه پیدا کردند. این بیست‌وپنجمین دوره از مسابقات هندبال قهرمانی زنان جهان است که از 10 تا 28 آذر به میزبانی اسپانیا برگزار می‌شود. تیم ملی ایران نیز طبق برنامه با 16 بازیکن در تاریخ هشتم آذر به محل این مسابقات اعزام می‌شود. در این مسابقات ۳۲ تیم حضور دارند که در هشت گروه با هم رقابت خواهند کرد. تیم ملی ایران نیز در گروه C این مسابقات با رومانی، نروژ و قزاقستان همگروه است. ناگفته نماند که ایران، قزاقستان، ازبکستان، ژاپن، چین و کره جنوبی سهمیه آسیا در این مسابقات است. اولین اردوی تیم ملی از ۱۹ تا ۲۶ آبان و با حضور ۲۷ بازیکن انجام شد و قرار است دومین و آخرین اردو نیز از اول تا هشتم آذر در محل فدراسیون هندبال انجام شود و طبق اعلام عزت‌الله رزمگر، بلافاصله بعد از اردوی دوم، تیم عازم اسپانیا می‌شود. اهمیت حضور تیم ملی هندبال بانوان در رقابت‌های جهانی آنقدر زیاد هست که برنامه‌های لیگ بر اساس اردو و تمرینات تیم ملی تغییر یابد. در همین راستا هفدهمین دوره از مسابقات لیگ برتر هندبال زنان که به صورت متمرکز با حضور هشت تیم از 10 آبان آغاز شده بود، با یک وقفه دو ماهه روبه‌رو می‌شود تا تیم ملی با فراغ بال خودش را آماده آوردگاه جهانی کند. به این ترتیب مرحله دوم این مسابقات بعد از پایان قهرمانی جهانی و از دهم یا یازدهم دی‌ماه از سر گرفته می‌شود.  

اینکه هندبال بانوان توانست خودش را به میدان جهانی برساند اتفاق بسیار مثبتی است که می‌تواند در صورت حمایت و برنامه‌ریزی افق‌های روشن‌تری را روی این رشته باز کند. اما طبیعتا در تجربه نخست، انتظارات از این تیم متفاوت خواهد بود. به خصوص که سرمربی تیم ملی هندبال بانوان هم تاکید کرده است که ایران در گروه سختی قرار دارد اما با این حال دختران هندبال برای ادامه تاریخ‌سازی‌شان تلاش خواهند کرد. خدیجه قانع درباره گروه ایران چنین توضیح می‌دهد:«گروه C رقابت‌های قهرمانی جهان که تیم ملی ایران در آن با تیم‌های ملی نروژ، رومانی و قزاقستان همگروه شده، بسیار گروه سخت و دشواری است. نروژ مدال برنز المپیک ۲۰۲۰ را کسب کرده و قهرمان اروپا است، رومانی نیز یکی از بهترین تیم‌های اروپایی است و عنوان پنجمی رقابت‌های اروپا را در کارنامه دارد و قزاقستان هم تیم با انگیزه و خوبی است که می‌توانم بگویم در تمام دوره‌های رقابت‌های جهانی حضور داشته است. بنابراین کار بسیار سختی در پیش داریم اما با این حال امیدوارم عملکرد خوبی در نخستین تجربه حضور در رقابت‌های زنان جهان داشته باشیم و بتوانیم رنکینگ تیم ملی هندبال بانوان را ارتقا دهیم.»

او همچنین درباره آماده‌سازی تیمش تصریح کرد:«با توجه به اینکه بازیکنان از لیگ برتر پا به اردو گذاشته بودند، یک مقدار خسته بودند اما با این حال تمرینات خوبی را سپری کردیم. برنامه و هدف کادر فنی در این اردو تمرین بر روی فاز سرعت و تمرکز روی فازهای مختلف دفاعی بازیکنان بود. تمرکز روی سیستم‌های دفاعی بیشتر به این جهت بود تا بتوانیم با توجه به میانگین قدی کوتاه‌تر نسبت به حریفان خود در رقابت‌های اسپانیا از سیستم‌های دفاع باز بهره بگیریم تا روی سرعت و میانگین قدی بهتر حریفان تاثیر بگذاریم.» قانع افزود:«همچنین اردوی دوم آماده‌سازی تیم ملی از اول آذر برگزار می‌شود و در پایان اردو به رقابت‌های قهرمانی جهان اسپانیا اعزام می‌شویم. در اردوی بعدی نیز همین روند تمرین در فاز سرعت و سیستم‌های دفاعی را ادامه می‌دهیم و البته روی تاکتیک‌های حمله تمرکز می‌کنیم.»