جودو ایران هیچ نماینده‌ای در رقابت‌های المپیک نداشت. چرا که فدراسیون جهانی این تیم را تحریم کرده و اجازه شرکت کردن ایران در هیچ رقابتی را نمی‌دهد. تنها جودوکار ایرانی المپیک، سعید ملایی بود که برای کشور دیگری به میدان می‌رفت. در رقابت‌های پارالمپیک اما شرایط دیگری رقم خورده است. جودوی ایران تا همین جا دو مدال فوق‌العاده به دست آورده و عملکرد خیره‌کننده‌ای در این رقابت‌ها داشته است. محمدرصا خیرالله‌زاده که در وزن مثبت صد کیلوگرم به دیدار فینال رسیده بود، حریف نامدار گرجستانی‌اش را شکست داد و مدال طلا را تصاحب کرد. قبل از او هم وحید نوری توانسته بود در 90 کیلوگرم، صاحب خوشرنگ‌ترین گردن آویز رقابت‌های پارالمپیک شود. تا اینجا جودی پارالمپیک، کاملا جور جودوی المپیک ایران را کشیده و با عملکرد عالی‌اش در پارالمپیک، توانسته ایران را تا رده هفدهم جدول مدالی مسابقه‌ها ارتقا بدهد و حتی جور بعضی ورزش‌های دیگر را برای ایران بکشد.

 روح‌الله و بردی که دیده نشد

اولین طلای ایران در پارالمپیک را روح‌الله رستمی به دست آورد. جالب اینکه به گفته خود او، خانواده‌اش نتوانسته‌اند رقابت‌اش برای بردن طلا را تماشا کنند. چرا که طبق عادت تکراری این روزها در تهران، برق‌شان قطع شده بود. این وزنه بردار در دسته هشتاد کیلوگرم، روی سکوی اول رقابت‌ها رفت. او با مهار وزنه 242 کیلوگرمی، عملکرد درخشانی در توکیو داشت و انتظارها را به خوبی برآورده کرد. او ایران را صاحب اولین مدال طلا کرد و با این موفقیت، به سایر ستاره‌های ورزشی در توکیو هم روحیه داد. این در حالی است که ایران در سه روز اول مسابقه‌ها، هیچ مدالی به دست نیاورده بود. البته که حتی با این مدال هم، جای خالی سیامند رحمان در رقابت‌های وزنه برداری پارالمپیک پر نمی‌شود. ستاره‌ای که وعده داده بود که یک رکورد تاریخی را در توکیو جابجا خواهد کرد. کاروان ایران تا این لحظه 3 طلا و 4 نقره در این نبردها به دست آورده‌اند.

 غلبه خیرالله‌زاده بر حریف سرسخت گرجستانی

محمدرضا خیرالله‌زاده دیگر جودوکار کاروان ایران در پارالمپیک توکیو بود که به مدال طلا دست یافت. این جودوکار کم بینای وزن مثبت ١٠٠ کیلوگرم تیم ملی کشورمان در کلاس B2 و در فینال پارالمپیک توکیو با غلبه بر چیکویدزه حریف سرسخت گرجستانی با ایپون در کمتر از سه دقیقه به برتری دست یافت و مدال خوشرنگ طلا را بر گردن آویخت.

خیرالله زاده پیش از فینال در دو دیدار دیگر توانسته بود جانگجون چوئی از کره و تئودور سوبا از جامائیکا را شکست دهد. حریف گرجستانی خیرالله زاده در فینال صاحب مدال نقره جام جهانی ٢٠١٠ بود. این سومین طلای کاروان در چهارمین روز رقابت نمایندگان ایران در پارالمپیک توکیو است.

به کام آذربایجان

قرار گرفتن ستاره‌های ورزش ایران زیر پرچم‌های دیگر تنها مختص رقابت‌های المپیک نبود. این اتفاق در پارالمپیک هم تکرار شد. در رقابت بسیار جذاب پرتاب وزنه، امان‌الله پاپی عملکرد درخشانی داشت و چند بار توانست رکورد جهان را ارتقا بدهد. او با یکی از پرتاب‌ها، در آستانه بردن مدال طلا قرار داشت اما پرتاب استثنایی حامد حیدری، شرایط را به سود آذربایجانی‌ها تغییر داد. او با آخرین پرتاب، دوباره حد نصاب جهان را شکست و با خوشحالی خاصی، صاحب مدال طلا شد. پاپی هم که به مدال ارزشمند نقره رسیده بود، حریف‌اش را به خاطر این پرتاب عالی مورد تشویق قرار داد. کاش وزیر جدید ورزش ایران، این صحنه‌ها را تماشا کرده باشد. در این دوران، باید بیشتر از همیشه هوای ستاره‌ها را داشته باشیم و موجب دلسردی آن‌ها نشویم؛ چراکه دلسرد شدن هر ورزشکار، یک کشور دیگر را صاحب مدال خواهد کرد.

تروریست در پارالمپیک

یکی از عجیب‌ترین چهره‌های حاصر در رقابت‌های پارالمپیک توکیو، بدون تردید سباستین رودریگز اسپانیایی است. او در جوانی، بخشی از یک گروه تروریستی بوده و در چند بمب گذاری شرکت داشته است. سباستین به جرم دست داشتن در قتل چند نفر، دستگیر و با حکم 84 سال حبس روبرو شد. او در زندان دست به اعتصاب غذا زد و فشار این ماجرا، منجر به از دست رفتن هر دو پای سباستین شد. او به خاطر شدت بیماری از زندان مرخص شد و زندگی تازه‌ای را از سر گرفت. او برای دور شدن از کارهای بد گذشته روی وررش تمرکز کرد و توانست موفقیت‌های زیادی به دست بیاورد. رودریگز حالا یکی از اعصای تیم ملی شنای پارالمپیک در اسپانیا به شمار می‌رود و با این تیم به مهم‌ترین رقابت وررشی معمولا در دنیا هم رسیده است.