امیرحسین زارع نماینده وزن 125 کیلوگرم کشتی آزاد ایران، به مدال برنز المپیک رسید تا کار کشتی ایران با یک مدال نقره و یک مدال برنز در توکیو به پایان برسد.

زارع در دور اول الکساندر خوتسیانویسکی دارنده مدال برنز جهان از اوکراین را هفت بر صفر شکست داد و در دور بعد با اگزون شالا از کوزوو مصاف داد و با نتیجه ۱۳ بر دو به پیروزی رسید.

گنو پتریاشویلی قهرمان جهان از گرجستان حریف زارع در نیمه نهایی بود که در نهایت کشتی‌گیر جوان کشورمان با نتیجه ۶ بر سه مقابل این کشتی‌گیر مغلوب شد. وی در دیدار رده‌بندی مقابل ژی وی دنژ از چین با نتیجه پنج بر صفر به برتری رسید تا به مدال برنز دست یابد.

به این ترتیب تیم ملی کشتی آزاد ایران که با ۶ سهمیه کامل و با سرمربیگری غلامرضا محمدی عازم المپیک توکیو شده بود، با یک مدال نقره حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم و یک برنز امیرحسین زارع در سنگین وزن به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. رضا اطری در وزن ۵۷ کیلوگرم پنجم شد و مرتضی قیاسی در ۶۵، مصطفی حسین‌خانی در ۷۴ و محمدحسین محمدیان در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز با نمایشی ضعیف از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

حذف این سه کشتی‌گیر ایران در حالی رخ داد که قیاسی فقط یک برد مقابل تونس به دست آورد اما حسین‌خانی و محمدیان بدون کسب پیروزی و در همان دور نخست به ترتیب با شکست مقابل کشتی‌گیران آمریکا و گرجستان خیلی زود از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

پیش از این نیز کشتی فرنگی ایران که پنج سهمیه به دست آورده بود، توسط محمدرضا گرایی به مدال طلا رسید و محمدهادی ساروی هم مدال برنز را از آن خود کرد. به این ترتیب تیم 11 نفره کشتی آزاد و فرنگی ایران که انتظار می‌رفت سهم بیشتری از مدال‌های توکیو داشته باشند، با چهار مدال به کار خود در توکیو پایان دادند.

با این وجود کشتی بار دیگر نشان داد که تنها رشته‌ای است که می‌توان روی آن در المپیک‌ها حساب باز کرد و صحبت‌هایی که بارها از سوی کشتی‌گیران و مسئولان این رشته در راستای نیاز به حمایت‌های بیشتر به گوش می‌رسد، کاملا قابل قبول به نظر می‌رسد. حسن یزدانی تنها کشتی‌گیری بود که سابقه حضور در المپیک را داشت و سایر نفرات چه در فرنگی و چه آزاد نخستین میدان المپیک را تجربه کردند و چه بسا که برخی از آنها مثل محمدعلی گرایی می‌توانستند جزو مدال‌آوران باشند یا حتی محمدهادی ساروی به مدال خوشرنگ‌تری برسد.

در هر حال کشتی ایران باید به زودی در میدان جهانی حضور پیدا کند. پس از آن بازی‌های آسیایی در پیش است و سه سال دیگر هم به سرعت چشم بر هم زدنی المپیک بعدی از راه می‌رسد. پس با توجه و حمایت و برنامه‌ریزی خوب می‌توان به کشتی‌ ایران امید بیشتری در المپیک پاریس داشت.

طلای جواد فروغی در تیراندازی و نقره علی داوودی در وزنه‌برداری دیگر مدال‌های کاروان ناکام ایران بود. هرچند ورزش ایران هنوز دو نماینده در کاراته دارد که امید می‌رود بتوانند تعداد مدال‌های کاروان ایران را بیشتر کنند. حمیده عباسعلی و سجاد گنج‌زاده هنوز کارشان در توکیو آغاز نشده است. دو ستاره‌ای که هدف‌شان فتح سکوی قهرمانی است. سارا بهمنیار دیگر کاراته‌کای ایران بود که در توکیو درخشان ظاهر شد اما نتوانست خودش را به مدال برساند.

او در مبارزه نخست خود مقابل سراپ اوزچلیک دارنده مدال طلای جهان از ترکیه و نفر اول رنکینگ با نتیجه پنج بر چهار به برتری رسید اما در دومین مبارزه مقابل ون تزویان نفر دوم رنکینگ وزن ۵۵- کیلوگرم از چین تایپه پنج بر یک شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.