یل جویبار، ستاره تابان شیراز

المپیک لندن آنقدر انتظارها را از کشتی ایران بالا برد که خیال می‌کردیم برای سال‌ها، هواداران ورزش در ایران دیگر با نتایج کشتی به وجد نمی‌آیند اما المپیک توکیو، نشان داد که این تصور چقدر اشتباه بوده است. عملکرد ستاره‌های کشتی ایران در توکیو تا اینجا کاملا امیدوارکنننده بوده است. شاید مثل لندن، دست به یک شاهکار تاریخی نزده‌ایم اما پسران ایران با دو تیم کاملا جوان در آزاد و فرنگی، خیلی خوب ظاهر شده‌اند. بدون تردید این تاثیر قرار دادن دو مربی درجه یک مثل بنا و محمدی در جایگاه هدایت کشتی‌گیران آزاد و فرنگی ایران است. فراموش نکنیم که کار هنوز تمام نشده و حتی پس از فینال حساس و تاریخی امروز یزدانی، هنوز چند نماینده دیگر در کشتی آزاد خواهیم داشت.

آریا رهنورد

به رنگ طلا

کاری که محمدرضا گرایی در المپیک توکیو انجام داد، فراموش‌نشدنی به نظر می‌رسید. او همان ستاره‌ای بود که بالاخره توانست به انتظار بسیار طولانی کاروان ایران برای بردن دومین طلای رقابت‌ها پایان بدهد. وقتی رقابت‌های کشتی فرنگی در المپیک کلید خورد، خیلی‌ها کاپیتان این تیم یعنی محمدعلی گرایی را شانس مسلم بردن طلا می‌دانستند اما در نهایت، این برادر کوچک‌تر خانواده بود که مدال طلا را تصاحب کرد. نباید از یاد ببریم که محمدعلی نیز، بسیار آماده بود و با آن فن تماشایی سنجاب پرنده، عملکرد جالب توجهی در المپیک داشت اما کمی بدشانسی و کمی هم اشتباه فنی، موجب شد که او در نهایت المپیک را بدون مدال ترک کند. برادرش اما، اجازه نداد که این خانواده بدون طلا از این دوره بازی‌ها خارج شود. اولین نکته در مورد گرایی، خونسردی حیرت‌آور او حتی در فینال المپیک بود. این پسر جاه‌طلب، در اولین المپیک زندگی‌اش به میدان می‌رفت اما چنان مسلط نشان می‌داد که انگار در چهار دوره این رقابت‌ها دیده می‌شود. حتی در مسابقه فینال با حریف اوکراینی، نشانی از استرس در چهره محمدرضا دیده نمی‌شد. او در همه لحظات دیدار نهایی، فوق‌العاده نشان داد و حتی نگذاشت که وقت قانونی مسابقه به پایان برسد. هشت اختلاف امتیاز با رقیب آن هم در المپیک، استثنایی به نظر می‌رسد. این طلا وقتی شیرین‌تر می‌شود که به یاد بیاوریم در شروع رقابت‌های المپیک، هیچ‌کس چنین انتظاری از این پسر جوان شیرازی نداشت. کاری که محمد بنا در کشتی فرنگی ایران انجام داده، بی‌نهایت ستودنی به نظر می‌رسد. او این بار با یک نسل جدید و جوان به رقابت‌های المپیک قدم گذاشته و با یک طلا و یک برنز، موفق‌ترین تیم کاروان ایران تا امروز را داشته است. تیمی که اگر حفظ شود، سه سال بعد در پاریس مدعی فتح تک تک مدال‌های طلا خواهد بود. چهره شاخص و فوق‌العاده این تیم هم بدون شک، محمدرضا گرایی است. پسری که در توکیو، چشم‌ها را خیره کرد و شادی را به همه مردم ایران هدیه داد.

کاری که محمدرضا گرایی در المپیک توکیو انجام داد، فراموش‌نشدنی به نظر می‌رسید. او همان ستاره‌ای بود که بالاخره توانست به انتظار بسیار طولانی کاروان ایران برای بردن دومین طلای رقابت‌ها پایان بدهد

تاریخ را رقم بزن

هیچ کلمه‌ای نیست که واقعا حق مطلب را در مورد حسن یزدانی ادا کند. هیچ عبارتی وجود ندارد که توصیف مناسب این قهرمان بزرگ را رقم بزند. او یک نابغه در تاریخ ورزش ایران است. یک ستاره تمام‌عیار روی تشک کشتی که در توکیو، به رکوردهای بزرگی حمله کرده است. حسن در مسابقه اول، به راحتی حریفش را شکست داد و در مسابقه دوم هم، فقط یک دقیقه و 48 ثانیه با کشتی‌گیر سوئیسی مسابقه داد. سخت‌ترین جدال یزدانی در این سمت جدول، روبه‌روی حریف روس رقم خورد. یک مسابقه نزدیک و دیدنی که با کنده لحظات پایانی یزدانی، با اقتدار به سود ایران به پایان رسید. با این پیروزی، حسن دومین مدالش در دومین دوره المپیک را قطعی کرد. او امروز می‌تواند اولین کشتی‌گیر در تاریخ ورزش ایران باشد که دو طلای المپیک به دست می‌آورد. تا امروز تختی با یک طلا و دو نقره المپیک، موفق‌ترین چهره ورزش ایران در المپیک به شمار می‌رود. حسن در صورت پیروزی در نبرد تاریخی امروز، سومین ورزشکار تاریخ ایران می‌شود که بیشتر از یک طلا به دست آورده است. البته که حریف، اصلا حریف ساده‌ای نیست. دیوید تیلور، غول بزرگی در دنیای کشتی است و قبلا هم دو بار توانسته یزدانی را شکست بدهد اما بردن طلای المپیک با شکست دادن او، لذت بیشتری خواهد داشت. حسن، استاد تاریخ‌سازی است و حالا می‌خواهد در توکیو، فصل تازه‌ای از تاریخ را به نام خودش رقم بزند. امروز به جز یزدانی، اطری هم دیدارهای حساسی در المپیک خواهد داشت. او باید برای بردن مدال برنز رقابت‌های المپیک تلاش کند.

یک پدیده جذاب

یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های کاروان ورزش ایران در این دوره المپیک، محمدهادی ساروی بود. ستاره‌ای که شاید اگر فقط کمی شانس می‌آورد، به راحتی راهی دیدار فینال می‌شد. او تا آخرین ثانیه‌های دیدار رده‌بندی، مردانه جنگید و با یک تصمیم بحث‌برانگیز از سوی داور، این فرصت را از دست داد. ساروی حتی با وجود این شکست میلی‌متری، ناامید نشد و در دیدار شانس مجدد، عملکردی رویایی داشت. او با یک برنز، دومین مدال کاروان ایران در توکیو را به دست آورد.