آریا رهنورد

این فصل از معتبرترین لیگ‌های فوتبال اروپا هم رسما به پایان رسید و همه لیگ‌ها ترکیب نهایی جدول‌شان را شناختند. روز پایانی لیگ‌های مختلف، ماجراها و اتفاقات جذاب پرشماری داشت که در این گزارش مرورشان خواهیم کرد. حالا دیگر باید منتظر فینال‌های اروپایی و رقابت‌های جام ملت‌های اروپا باشیم.

ضربه گرت به روباه‌ها

جالب است بدانید که این فصل هیچ تیمی در لیگ برتر نتوانسته روزهای ببشتری را از لستر در جمع چهار تیم بالای جدول سپری کند اما در نهایت همین لستر، شانس حضور در لیگ قهرمانان را از دست داد. آنها گل اول مسابقه را به اسپرز زدند و حتی بعد از دریافت گل مساوی، باز هم با پنالتی جیمی واردی جلو افتادند اما با اشتباه بد اشمایکل بازی دوباره به تساوی کشیده شد و در نهایت این گرت بیل بود که با دو ضربه دقیق کار روباه‌ها را یکسره کرد و تجربه تلخی برای این تیم رقم زد. گرت در مجموع فصل بسیار خوبی را در تیم سابقش پشت سر گذاشت. حالا که لستر شانس رفتن به لیگ قهرمانان را از دست داده. تاتنهامی‌ها امیدوارند بتوانند در تابستان با مربی این تیم قرارداد امضا کنند. برندان راجرز هنوز تصمیم دقیقی برای آینده کاری‌اش نگرفته است.

هری و دبل جایزه‌ها

در آخرین هفته لیگ برتر، هری کین با باز کردن دروازه لستر بردن کفش طلا را قطعی کرد. او دوباره بهترین گل‌زن لیگ برتر شد اما یک افتخار دیگر را جشن گرفت. کین بیشتر از هر بازیکنی نیز پاس گل داد تا عنوان بهترین پاسور فصل را هم به دست بیاورد. جالب اینکه با وجود این فصل خیره‌کننده جایزه بهترین بازیکن فصل باشگاه به سون هیونگ مین رسید. ظاهرا تاتنهامی‌ها از جدایی هری چندان خوشحال نیستند و از این بازیکن عصبانی به نظر می‌رسند. او هنوز با اسپرز قرارداد رسمی دارد اما به احتمال بسیار زیاد، این آخرین مسابقه‌اش با لباس سفید تاتنهام بوده است.

سقوط آزاد آبی‌ها

عجیب‌ترین سقوط آزاد فصل در جدول نهایی لیگ برتر سهم تیم کارلو آنچلوتی شد. اورتون که حتی تجربه صدرنشینی هم داشت و اوایل فصل یک تیم مدعی به شمار می‌رفت، در نهایت دهم شد و لیگ را حتی پایین‌تر از تیم‌هایی مثل لستر و آرسنال به پایان برد. این یک شکست باورنکردنی برای پرستاره‌ترین اورتون این سال‌ها به شمار می‌رفت. تیمی که حتی با خرید یک سوپراستار مثل خامس رودیگس، نتوانست طعم خوشبختی را بچشد. با این نتیجه، بعید نیست به زودی خبر برکناری سرمربی ایتالیایی در رسانه‌هاس انگلیسی به چشم بخورد.

تیر خلاص به رینو

در ایتالیا، ناکام بزرگ روز آخر جنارو گتوسو بود. این مربی زمانی که روی نیمکت میلان حضور داشت هم سهمیه لیگ قهرمانان را در روز آخر از دست داده بود و حالا این اتفاق در ناپل هم برایش تکرار شد. شاگردان رینو یک مسابقه خانگی ساده با هلاس ورونا داشتند اما نتوانستند این تیم را شکست بدهند. تساوی روز آخر کافی بود تا این تیم به رده پنجم جدول تبعید شود. به محض شنیده شدن صدای سوت پایان این نبرد، رییس باشگاه ناپولی عذر سرمربی تیمش را خواست و او را برکنار کرد. دی لورنتیس قبلا نشان داده که اساسا رحم ندارد و با مربی‌ها خیلی سرد و بی‌ رحمانه برخورد می‌کند.

پیرلو و نقشه نجات

این هفته، هفته امیدوارکننده‌ای برای آندره‌آ پیرلو بود. او که روزهای بدی را در تورین می‌گذراند ظرف چند روز هم قهرمان کوپاایتالیا شد و هم توانست در سری آ خودی نشان بدهد و سهمیه لیگ قهرمانان را به دست بیاورد. شاید همین اتفاق برای نجات پیدا کردن شغل این مربی کافی باشد اما اگر او به دنبال حفظ کردن موقعیتش در باشگاه است، فصل آینده باید شرایط متفاوت‌تری را تجربه کند.

زلاتان به اروپا برمی‌گردد

میلان هم در روزی که زلاتان را در ترکیب نداشت، این بازیکن را به لیگ قهرمانان اروپا برگرداند. آنها پس از چند سال غیبت، دوباره سهمیه مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی قاره را با یک برد سرنوشت‌ساز گرفتند. جالب است بدانید که 6 تا از تیم‌های دوران فوتبال ایبرا، سابقه قهرمانی در این جام را دارند اما خود او هنوز چنین تجربه‌ای را به دست نیاورده است.

تجلیل ویژه هالند

فصل فوق‌العاده ارلینگ هالند در دورتموند هم با سهمیه اروپا تمام شد. هالند که هرگز یک فوتبالیست معمولی نبوده، در پایان مسابقه متوجه شد که داور وسط بازی، آخرین مسابقه را قبل از بازنشستگی تجربه می‌کند. او بلافاصله لباسش را با داور عوض کرد تا اینگونه به تجلیل از این داور پرداخته باشد. آینده این فوتبالیست منحصر به فرد از همین حالا سوژه رسانه‌های ورزشی در تمام جهان است. دورتموند دست به هر کاری می‌زند تا این بازیکن را حفظ کند اما غول‌های بزرگ اروپایی هم به دنبال امضای قرارداد با این ستاره جذاب و هیجان‌انگیز هستند.

لوا رکود می‌زند

مرد لهستانی خط حمله بایرن‌مونیخ، حقیقتا یک ماشین بی‌نقص گل‌زنی است. رابرت لواندوفسکی که هفته قبل به رکورد تاریخی گرد مولر یعنی زدن ۴۰ گل در رقابت‌های یک فصل از فوتبال باشگاهی آلمان رسیده بود، این هفته در ثانیه‌های پایانی آخرین گل فصلش را هم زد تا با ۴۱ گل به تنهایی رکورددار شد. ریباند شوت زمینی سانه، فرصت را برای خلق این رکورد در اختیار لوا قرار داد. او هم بدون معطلی کاری را انجام داد که بهتر از هر چیز دیگری در دنیا بلد است. حالا لوا صاحب یک رکورد تاریخی شده اما این، مهم‌ترین اتفاق فصل برای این بازیکن نیست. ستاره لهستانی با ۴۱ گل زده، کفش طلای فوتبال اروپا را هم در این فصل بالاتر از لئو مسی به دست آورده است.

پول همه چیز نیست

هفته آخر فصل رقابتی فوتبال فرانسه هم سرانجام با قهرمانی لیل تمام شد. تیمی که ثابت کرد می‌شود با تصمیم‌های درست روبه‌روی قدرت پول ایستاد. شاگردان گالتیه، پرستاره‌ترین و گرانقیمت‌ترین تیم تاریخ فوتبال فرانسه را کنار زدند و کاری کردند که برد پسران پوچتینو در روز پایانی بی‌اثر شود. لیل یک شگفتی بزرگ خلق کرد و دست به یک کار تاریخی زد. صعود موناکو به لیگ قهرمانان هم از اتفاق‌های مهم هفته آخر لیگ فرانسه به شمار می‌رفت. هفته‌ای که بوراک ایلماز و هم‌تیمی‌ها را خوشبخت کرد. هرچند که عناوین مهم فردی در نهایت به کیلیان امباپه رسید.