آریا رهنورد

لیگ برتر دوباره به راه افتاده و برای مدتی، خبری از اردوهای تیم ملی نیست. با این حال به نظر می‌رسد اعضای کادر فنی این تیم این روزها دیدارهای لیگ را زیر نظر گرفته‌اند. در اینکه آنها تعهد کاری زیادی دارند، تردیدی وجود ندارد اما در این موضوع هم که آنها مقابل مسائل مهم کمی خوش‌خیالی به خرج می‌دهند هم شکی نیست. صحبت از صعود قطعی به جام جهانی در چنین شرایطی، اصلا واقع‌بینانه نخواهد بود. این اظهارنظرها ممکن است فقط واقعیت‌های فوتبال ایران را در پرده‌ای از توهم قرار بدهد.

وحید هاشمیان اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی، با اطمینان عجیبی از صعود تیم ملی به جام جهانی صحبت کرده است. حفظ روحیه در شرایط سخت، اتفاق فوق‌العاده مهمی برای تیم ملی به نظر می‌رسد اما اگر این تیم در نهایت نتواند خودش را برای جام جهانی به قطر برساند، هاشمیان باید پاسخگوی این وعده بزرگ باشد. روحیه مثبت این مربی و آرامش همیشگی او در دوران ویلموتس اصلا به تیم ملی کمک نکرد. در همه دورانی که تنش بین فدراسیون و سرمربی بلژیکی اوج گرفته بود، وحید کاری به جز «سکوت» انجام نداد و در همه روزهایی که به نظر می‌رسید این پروژه برای ویلموتس دیگر اهمیتی ندارد، هاشمیان حتی یک جمله علیه فدراسیون و شیوه اداره اوضاع به زبان نیاورد. او در این ماجرا کاملا منفعل بود و همین انفعال، در نهایت به شدت به ضرر تیم ملی تمام شد. اگر او کمی بیشتر در اوضاع دخالت می‌کرد و از تجربه‌هایش در فوتبال ایران بیشتر بهره می‌برد، شاید اوضاع به سود تیم ملی شکل می‌گرفت. همین حالا هم دراگان اسکوچیچ نفراتی را به تیم ملی دعوت می‌کند که بعضی‌های‌شان اصلا در قواره‌های این جایگاه نیستند.

 اگر وحید نظری در این مورد دارد، بهتر است همین حالا آن را به زبان بیاورد. نه اینکه اسکوچیچ برکنار شود و آن وقت هاشمیان از عدم اجازه دخالت در امور فنی تیم حرف بزند. علی کریمی بعد از چالش بزرگ با کی‌روش در تیم ملی، به دوران دستیاری‌اش در این تیم پایان داد و در توضیح این اتفاق نوشت:«اگر نمی‌توانی خدمت کنی، برو تا خیانت نکنی!» بد نیست این جمله مورد توجه جناب هلی‌کوپتر هم قرار بگیرد.

اصلا عجیب نیست که فدراسیون فوتبال به ماندن هاشمیان در این جایگاه اصرار دارد. چراکه او اساسا اهل چالش و اعتراض نیست. حتی وقتی حقوقش را هم دریافت نمی‌کند، سروصدا به راه نمی‌اندازد و مشکلی به وجود نمی‌آورد. اسکوچیچ هم از چنین روحیه‌ای برخوردار است. آنها اساسا مطالبه‌گر نیستند و این موضوعی است که می‌تواند آینده تیم ملی را با دردسرهای بزرگی روبه‌رو کند. پروسه آماده‌سازی تیم تا همین حالا نیز اصلا خوب نبوده و اگر این روند عوض نشود، فوتبال ایران در محاصره مشکلات بزرگ‌تری قرار خواهد گرفت. مشکلاتی که ممکن است بین تیم ملی و جام جهانی، یک شکاف پرنشدنی به وجود بیاورند.

این‌همه «اطمینان» در کلام وحید هاشمیان، آن هم در شرایطی که اوضاع جدولی تیم ملی برای رسیدن به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی اصلا ایده‌آل به نظر نمی‌رسد، در نوع خودش کمی عجیب است. ما در این مرحله اصلا به «اطمینان» نیاز نداریم. ما در این مرحله خاص، نیاز داریم که همه اهالی فوتبال ایران کاملا هوشیار باشند و درست تصمیم بگیرند. ما در این مرحله خاص، نیاز داریم که همه هوادارها پشت تیم ملی باشند و دیگر حرفی از دوران گذشته نزنند. ما در این مرحله خاص، نیاز داریم که فدراسیون فوتبال متفاوت‌تر از همیشه عمل کند و دست از تصمیم‌های تکراری و بی‌اثر بردارد و در این مرحله خاص، نیاز داریم که همه ستاره‌های فوتبال ایران اهمیت کار را جدی بگیرند و درک کنند که اوضاع تا چه حد حساس و پیچیده خواهد بود. همین حالا برخی از لژیونرها برای جا افتادن در تیم باشگاهی، قید حضور در تیم ملی را زده‌اند و این به تنهایی، اصلا نشانه امیدوارکننده‌ای نیست. همه باید اهمیت بازی در این تیم را درک کنند و همه باید بدانند که اوضاع این تیم برای رسیدن به مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان، چقدر سخت و نفس‌گیر است. زدن حرف‌های مثبت و گفتن از «اطمینان به صعود» چیزی به جز تزریق روحیه کاذب به تیم ملی نیست. آن هم در وضعیتی که فوتبال ایران به شدت تحت فشار قرار گرفته و باید در زمین فوتبال، روبه‌روی تیم‌هایی مثل عراق و بحرین، فرم کاملا متفاوت با گذشته را از خودش به نمایش بگذارد. این‌همه «مثبت بودن» هم به کار تیم ملی نمی‌آید آقای هاشمیان. در این مرحله، باید جدی‌تر و سختکوش‌تر باشیم و حواس‌مان را به این موضوع معطوف کنیم که ایران برای رسیدن به جام جهانی، موانع بسیار بزرگی را در پیش دارد. کاش ما هم مثل شما می‌توانستیم با آرامش و لبخند از صعود به جام جهانی حرف بزنیم. کاش خیال همه اهالی فوتبال در ایران تا به این اندازه از رسیدن به جام جهانی 2022 قطر راحت بود!