آریا رهنورد

همین چند روز قبل، یکی از عجیب‌ترین اتفاق‌های ممکن در شهر بارسلونا به وقوع پیوست. پسر خوان گاسپارت رییس اسبق باشگاه بارسا در یک سالن ورزشی با رییس فعلی این باشگاه برخورد کرد و جمله‌ای به زبان آورد که دستاویز بسیاری از رسانه‌های اسپانیایی برای تاختن به جوزپ ماریو بارتومئو بود. خوان گاسپارت برای سال‌ها به عنوان یکی از بدترین روسای تاریخ بارسا شناخته می‌شد اما حالا پسر او به محض دیدن بارتو، یک جمله شنیدنی برای آقای رییس داشت:«ممنونم بارتومئو. پدر من دیگر بدترین رییس تاریخ بارسلونا نیست!»

همه شواهد، نشان از پایان دوران کاری بارتومئو در بارسلونا دارند. پس از ماجراهای عجیبی که برای ساندرو راسل رقم خورد و او را وادار به کناره‌گیری از مسئولیتش در باشگاه کرد، بارتومئو به عنوان رییس موقت این باشگاه در نظر گرفته شد. به نظر نمی‌رسید دوران ریاست او زمان زیادی طول بکشد اما موفقیت‌ بزرگ تیم لوئیس انریکه و بردن سه‌گانه در یک فصل، اعضای رسمی باشگاه بارسلونا را مجاب کرد تا دست به ترکیب تیم مدیریتی نزنند و بارتومئو و دوستانش را برای چهار سال دیگر حفظ کنند. در این چهار سال، دیگر خبری از یک تیم قدرتمند نبود. بلوگرانا مشکلات وحشتناکی داشت و اوضاع برای تیم، هر روز ناامیدکننده‌تر می‌شد. اگر پیروزی در فینال برلین، جایگاه بارتو را مستحکم‌ کرد، شکست وحشتناک روبه‌روی بایرن‌مونیخ عملا به معنای پایان یک دوران در باشگاه بود. برخلاف مهره‌هایی مثل پیکه که ژست نمایشی «رفتن» گرفتند، لئو مسی در یک قدمی ترک بارسا قرار داشت و تصمیم جدی‌اش را برای جدایی گرفته بود. او آماده بود نیوکمپ را ترک کند و به سراغ یک پروژه مطمئن‌تر برود. فوق‌ستاره آرژانتینی البته در نهایت به خواسته‌اش نرسید اما حفظ کردن او، اصلا شبیه یک موفقیت برای رییس بارسا نبود. چراکه لئو به محض اعلام ماندنش در این مجموعه برای یک سال دیگر، مصاحبه تندی علیه بارتومئو انجام داد و شیوه مدیریت او را به شدت زیر سوال برد. جوزپ، آخرین فرصت‌ها برای «بازسازی» را از دست داد. او نتوانست اعتماد طرفداران تیم را به دست بیاورد. انتخاب کومان روی کاغذ، انتخاب خوبی به نظر می‌رسید اما تا امروز تنها راکیتیچ از جمع بازیکنان بارسا جدا شده و تیم برای خروج او حدود یک و نیم میلیون یورو درآمد داشته است. آن هم در حالی که راکی تا همین یک سال قبل، پیشنهاد 40 میلیون یورویی برای جدایی داشت. بارسا در خرید نفرات جدید هم تا امروز اصلا موفق نشان نداده و هنوز هم مشغول سبک و سنگین کردن گزینه‌های موجود است. همه این‌ها، آقای رییس را در معرض یک رسوایی بزرگ قرار داده است. بعید نیست او حدود 6 ماه قبل از پایان رسمی دوران مدیریت، با تصمیم اکثریت اعضای رسمی بارسا «استیضاح» شود.

«فراتر از یک حرکت». این نام جنبشی است که برای پایان دادن به دوران مدیریت بارتومئو در بارسا تلاش می‌کند. بر اساس شیوه اداره باشگاه بارسلونا، اگر 16250 نفر از اعضای رسمی نامه «عدم اعتماد» به رییس باشگاه را امضا کنند، این رییس در معرض برکناری بی‌واسطه و سریع قرار خواهد گرفت. تلاش‌ها برای جمع‌آوری امضا حدود 10 روز ادامه داشت و در روزهای پایانی، عملا یک توفان سهمگین اتفاق افتاد و تعداد امضاها حتی از 20 هزار نیز عبور کرد. کمپین برکناری بارتو به این دلیل به سراغ امضاهای بیشتر رفت که حتی اگر تعدادی از این درخواست‌ها از سوی باشگاه مردود اعلام شود، باز هم مشکلی برای برکناری آقای رییس وجود نداشته باشد. افرادی که این جنبش را آغاز کرده‌اند، باور دارند که بارتومئو بدترین رییس تاریخ بارسلونا بوده و دوره او اصلا نباید در مهلت قانونی و به شکلی مسالمت‌آمیز به پایان برسد. پیش از این یک بار در سال 2017، چنین اتفاقی توسط آگوستو بندیتو در باشگاه بارسا هدایت شده بود اما تلاش او برای برکناری بارتومئو، تنها به جذب 12 هزار امضا انجامید. حالا اما ماجرا کمی فرق می‌کند و در 10 روز آینده با حضور دو نماینده رسمی باشگاه، دو نماینده کمپین برکناری و همچنین دو عضو از فدراسیون فوتبال کاتالونیا، بررسی نهایی امضاها صورت خواهد گرفت. تقریبا همه منابع اسپانیایی معتقدند که کار بارتومئو دیگر تمام شده و او هیچ شانسی برای ماندن در این سمت ندارد. بعضی‌ها حتی در انتظار استعفای رسمی این مدیر هستند اما خود او فعلا هیج واکنشی به جمع‌آوری این تعداد امضا از خودش نشان نداده است. پیش از این تنها دو رییس باشگاه بارسا، با چنین وضعیتی روبه‌رو شدند و امضاهای زیادی علیه آنها در بین اعضای رسمی شکل گرفت اما جالب است بدانید که هر دو مورد، مدیرها برنده بازی بودند و اگر بارتومئو به این شیوه برکنار شود، «اولین» رییس استیضاح‌شده در تاریخ بارسا لقب خواهد گرفت.

سقوط بارتومئو مثل یک دومینوی بی‌نقص اتفاق افتاد. انتخاب‌های بد برای نیمکت و خریدهای بد برای تیم، این دومینو را آغاز کردند، ضربه بعدی با شکست‌های بزرگ بارسا از راه رسید و ضربه نهایی نیز، ماجرای لئو مسی بود. حالا باید در انتظار شروع عصر تازه‌ای در بارسا باشیم. دورانی که شاید بهترین بازیکن تاریخ باشگاه را به امضای یک قرارداد جدید مجاب کند.