لئو، کجا با این عجله؟

بازیکنی که در همه این سال‌ها به دستمزدهای نجومی‌تر و پیشنهادهای بهتر پشت کرده، بازیکنی که از موقعیت‌های ویژه و تیم‌های پرستاره گذشته تا به وعده‌اش برای ماندن در بارسا عمل کند، حالا در آستانه جدایی از باشگاه قرار دارد و تحمل تماشای این تصویر برای کاتالان‌ها، اصلا ساده به نظر نمی‌رسد. احتمالا این هم یکی دیگر از شوک‌های بزرگ سال ۲۰۲۰ خواهد بود. سالی که در کنار همه ماجراهای عجیبش، حالا بهترین بازیکن تاریخ بارسا را نیز در یک قدمی ترک پیراهن آبی‌اناری قرار داده است.

آریا رهنورد

نارضایتی مسی از بارسلونا، قصه‌ای نیست که تنها مربوط به امروز باشد. کاپیتان بلوگرانا همیشه منتقد شیوه اداره باشگاه به سبک بارتومئو بوده و بارها این انتقاد را نیز به زبان آورده است. مسی همواره حامی سرسخت ارنستو والورده بود اما پس از دو قهرمانی متوالی در لالیگا، باشگاه این مربی را به خاطر از دست دادن سوپرجام از کار برکنار کرد. این موضوع، تنش‌ها را بین مسی و بارتو به اوج رساند و انتخاب مدیران باشگاه برای سرمربیگری تیم، اوضاع را به مراتب بدتر کرد. آخرین سکانس بارسا با کیکه ستین، یک ناکامی و تحقیر بزرگ برای مسی بود. او همان شب به شکل غیرمستقیم اعلام کرد که دیگر حاضر به همکاری با مدیران فعلی باشگاه بارسلونا نیست. با این حال بارتومئو 6 ماه قبل از برگزاری انتخاب بعدی ریاست بارسا، حاضر به استعفا نشد و تلاش کرد تا با انتخاب رونالد کومان، حواس‌ها را از فاجعه بزرگ تیمش در لیگ قهرمانان پرت کند. شاید کمی تلخ و گزنده به نظر برسد اما این چهره اسطوره‌ای باشگاه بارسا نیز به بخشی از سناریوی شوم مدیران تیم علیه مسی تبدیل شد. جلسه کومان و مسی برخلاف انتظارها، اصلا خوب پیش نرفت و با تنش‌هایی همراه بود. پس از آن نیز این مربی در یک تماس تلفنی، رسما اعلام کرد که دیگر به این بازیکن احتیاجی ندارد. شیوه برخورد با سومین گل‌زن تاریخ باشگاه و البته صمیمی‌ترین دوست مسی، حیرت‌آور به نظر می‌رسید و همین موضوع، کاسه صبر مرد شماره 10 را لبریز کرد. حدود 24 ساعت بعد بود که نامه درخواست لئو برای فسخ قراردادش با باشگاه، رسما به دفتر بارسلونا فکس شد. نامه‌ای که در آن، تاکید شده بود که مسی به هیچ وجه در جلسه‌های آزمایش و همچنین تمرین بارسا برای شروع فصل جدید، شرکت نخواهد کرد.

کاپیتان بلوگرانا همیشه منتقد شیوه اداره باشگاه به سبک بارتومئو بوده و بارها این انتقاد را نیز به زبان آورده است. مسی همواره حامی سرسخت ارنستو والورده بود اما پس از دو قهرمانی متوالی در لالیگا، باشگاه این مربی را به خاطر از دست دادن سوپرجام از کار برکنار کرد

بارسا نه‌تنها در حال از دست دادن لئو مسی است، بلکه احتمالا از محل فروش این بازیکن هیچ پولی به دست نمی‌آورد و این موضوع، شاید از شکست روبه‌روی بایرن نیز تحقیر‌آمیزتر باشد. بندی در قرارداد مسی وجود دارد که به او اجازه می‌دهد در همین تابستان تیم را بدون پرداخت هیچ رقمی ترک کند. مدیران باشگاه البته باور دارند که این بند منقضی شده اما وکلای مسی معتقدند که با توجه به ادامه یافتن این فصل تحت تاثیر کرونا، این بند همچنان معتبر خواهد بود. اینکه کار مسی و بارسا به یک دادگاه حقوقی بکشد، فوق‌العاده تلخ خواهد بود. هیچ‌کس انتظار چنین پایانی را برای مسی در نیوکمپ نداشته است. همه تصور می‌کردند او چند فصل دیگر در میان انبوه هواداران حاضر در نیوکمپ، برای آخرین بار با لباس بارسا به میدان می‌رود و پس از آن از فوتبال خداحافظی می‌کند اما ظاهرا دست تقدیر، قرار است این جدایی را به تلخ‌ترین و زشت‌ترین حالت ممکن رقم بزند. جالب اینکه حتی در یک تیم جدید، مراسم معارفه و همچنین اولین بازی مسی نیز احتمالا در استادیوم‌های خالی برگزار خواهند شد. جدایی ابرستاره بارسا از این تیم، هنوز قطعی نشده است. هنوز هم خیلی‌ها امیدوارند بارتومئو با یک استعفا، شرایط را برای ماندن بهترین بازیکن تاریخ باشگاه فراهم کند. تا این لحظه، شایعه‌هایی در مورد استعفای این مدیر به گوش رسیده اما خود او، هنوز هیچ خبری را تایید نکرده است. اگر مسی بتواند جدایی زودهنگام بارتو و برگزاری انتخابات فوری در بارسا را رقم بزند، می‌توان گفت که او یک تنه تصمیم به خارج کردن باشگاه از یک بحران طولانی گرفته است. سکوت هم‌تیمی‌های لئو هم در این مورد جالب به نظر می‌رسد. در حالی که چهره‌های قدیمی‌تر باشگاه مثل پویول و ژاوی به تحسین این ستاره پرداخته‌اند، چهره‌هایی مثل پیکه و بوسکتس ترجیح داده‌اند هیچ واکنشی در این زمینه نداشته باشند.

همکاری دوباره پپ با مسی در بارسا، رویای همیشگی هواداران این باشگاه بود اما حالا بعید نیست این همکاری، در تیم دیگری شکل بگیرد. من‌سیتی در بهترین موقعیت برای امضای قرارداد با مسی است و به ویژه اگر مجبور نباشد هیچ رقمی برای این انتقال به بارسا پرداخت کند، آمادگی پرداخت حقوق سنگین این فوق‌ستاره را خواهد داشت. پیوستن لئو به تیمی که ستاره‌هایی مثل دی بروینه و آگرو دارد، بی‌نهایت هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. او برای سال‌ها با این اتهام روبه‌رو شده که حاضر نیست منطقه امنش را ترک کند اما پذیرفتن چالش بازی در رقابتی‌ترین لیگ دنیا، یک چهره متفاوت از مسی را به همه نشان خواهد داد.