اولینِ برد کراوات ‌قرمز!

آخرین نتیجه تیم برانکو در اولین مسابقه تیم گابریل کالدرون تکرار شد. مهدی ترابی که فصل گذشته نقش سازنده را در گل قهرمانی روبه‌روی پارس جنوبی بر عهده داشت، این بار در نقش گل‌زن قرار گرفت و با یک چیپ تماشایی، اولین گل فصل پرسپولیس را وارد دروازه حریف جنوبی کرد. قرمزها ثابت کردند که حتی با وجود تغییرات نیمکت، همچنان راه و رسم بردن در لیگ برتر را به خوبی بلد هستند. نمایش این تیم در هفته اول، امیدوارکننده به نظر می‌رسید اما این نمایش، چیزی از دشواری راه آنها در هفته‌های آینده کم نخواهد کرد.

آریا رهنورد

قضاوت دقیق گابریل کالدرون و تیمش پس از تنها یک مسابقه رسمی، امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد اما با تماشای همین بازی، می‌شود به یک حقیقت ساده پی برد. سرمربی آرژانتینی قصد دارد راه برانکو را ادامه بدهد اما نمی‌خواهد دقیقا از همان شیوه‌های فنی استفاده کند. او در پرسپولیس با کفش‌های خودش راه خواهد رفت و به جای اصرار برای تقلید از مرد کروات، تنها به دنبال تکرار نتایج این مربی خواهد بود. یکی از ویژگی‌های مثبت پرسپولیس نسبت به بسیاری از رقبا در فصل جدید، تغییرات حداقلی ترکیب این تیم در تابستان است. از 11 بازیکنی که در اولین ترکیب اصلی فصل باشگاه قرار گرفتند، 9 نفر فصل گذشته نیز در همین تیم توپ می‌زدند. وحید امیری و امیر روستایی، تنها تازه‌واردهای ترکیب تیم بودند و از بین این دو نفر نیز، امیری سابقه بازی در باشگاه را داشته است. تغییرات محدود در تابستان، پرسپولیسی‌ها را امیدوار می‌کند که هرچه زودتر به هماهنگی کامل برسند و دوباره در زمین همدیگر را با چشم بسته هم پیدا کنند. بسیاری از مهره‌های سرخپوش، درک متقابلی از هم دارند و پس از چند سال بازی در کنار هم، خصوصیات همدیگر را به خوبی شناخته‌اند. سرخ‌ها در تابستان هیچ بازیکن مهمی را از دست نداده‌اند و جدایی، تنها برای مهره‌های نیمکت‌نشین این باشگاه اتفاق افتاده است. دومین ویژگی مثبت این تیم را باید در اعتماد به نفس بازیکن‌ها خلاصه کرد. آنها پس از چند فصل موفقیت پیاپی در فوتبال ایران، با روحیه و انگیزه بالا به استقبال هر مسابقه می‌روند و در لحظات کلیدی، به بهترین شکل از موقعیت‌ها برای رسیدن به گل‌زنی استفاده می‌کنند. پرسپولیس در جدال با پارس جنوبی، موقعیت‌های زیادی برای گل‌زنی نداشت اما در هیچ دقیقه‌ای از بازی آرامشش را از دست نداد و منتظر لحظه‌ای برای ضربه‌ زدن به حریف ماند. لحظه‌ای که با سماجت علیپور و ظرافت مهدی ترابی، بالاخره از راه رسید. قلب دفاعی مطمئن، یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت پرسپولیس لیگ نوزدهم به شمار می‌رود. زوج شجاع و سیدجلال، همچنان پرتجربه و بی‌نقص فوتبال بازی می‌کنند و اجازه عرض‌اندام به تیم‌های رقیب نمی‌دهند. برخلاف فصل گذشته، سرخ‌ها حالا در مرکز خط دفاع، بازیکن جانشین هم دارند. حسین کنعانی‌زادگان در اولین هفته فصل ذخیره سیدجلال و شجاع بود. بدون تردید این بازیکن در طول فصل فرصت بازی خواهد داشت تا مدافعان میانی ثابت تیم نیز گاهی استراحت کنند. پرسپولیس بدون بشار رسن و کمال کامیابی‌نیا در فهرست 18 نفره به مصاف پارس جنوبی رفت. موضوعی که ثابت می‌کند نیمکت تیم حالا از همیشه پربارتر است و کالدرون عملا بهترین مجموعه بازیکنان این فصل فوتبال ایران را برای رسیدن به موفقیت در اختیار دارد.

به نظر می‌رسد تیم کالدرون، هجومی‌تر از تیم دو فصل گذشته برانکو ایوانکوویچ فوتبال بازی خواهد کرد. تیم پروفسور در لیگ برتر پانزدهم، یک تیم کاملا هجومی و شورانگیز بود اما ضعف دفاعی، اجازه بلندپروازی و قهرمانی را به این تیم نداد. اگر فلسفه هجومی مرد آرژانتینی در تیم پیاده شود، دفاع پرسپولیس قدرت چند فصل اخیر را نخواهد داشت و این موضوع، دردسری برای قرمزها خواهد بود.  در اولین بازی فصل، کالدرون تیمش را با سیستمی شبیه 3-3-4 به زمین فرستاد. احمد نوراللهی تنها هافبک دفاعی تیم به شمار می‌رفت و وحید امیری و امید عالیشاه، کمی جلوتر از او در زمین بازی می‌کردند. امیر روستایی و مهدی ترابی نیز در دو سمت علی علیپور قرار داشتند. رو به جلو بازی کردن، می‌تواند نظم دفاعی پرسپولیس را هدف قرار بدهد. در مسابقه با پارس نیز حریف در یکی از اولین موقعیت‌ها، تیر دروازه تیم کالدرون را به لرزه درآورد. مشکل جدی‌تر تیم اما به گل‌زنی مربوط می‌شود. علی علیپور همچنان با فرم ایده‌آل فاصله دارد و حتی اگر آماده هم باشد، به تنهایی نمی‌تواند بار خط حمله تیم را به دوش بکشد. امیر روستایی در دیدار افتتاحیه ضعیف‌تر از حد انتظار ظاهر شده و جونیور براندائو هنوز اولین بازی‌اش برای تیم را انجام نداده است. با این روند، شاید امید اصلی سرمربی باشگاه، مشارکت هرچه بیشتر هافبک‌ها در گل‌زنی باشد.

وحید امیری و امیر روستایی، تنها تازه‌واردهای ترکیب تیم بودند و از بین این دو نفر نیز، امیری سابقه بازی در باشگاه را داشته است. تغییرات محدود در تابستان، پرسپولیسی‌ها را امیدوار می‌کند که هرچه زودتر به هماهنگی کامل برسند و دوباره در زمین همدیگر را با چشم بسته هم پیدا کنند

کراوات قرمز مرد اول نیمکت باشگاه، فعلا برای پیروزی محکم شده اما این تیم در هفته‌های پیش‌رو، کار بسیار سختی خواهد داشت. آنها تا هفته ششم با همه رقبای مستقیم‌شان برای قهرمانی لیگ بازی می‌کنند. چگونگی عبور از این تونل وحشت، شاید سرنوشت فصل را برای کالدرون و تیمش تعیین کند. انتظارها از این باشگاه، بسیار بالا به نظر می‌رسند. سرمربی پرسپولیس تیمش را برای انجام نمایش زیبا در زمین آماده می‌کند اما این مربی به خوبی می‌داند که زیبا بودن، به تنهایی کافی نیست. به ویژه برای تیمی که در چند فصل گذشته، همه چیز را برده است.