در تیم‌هایی با سبک بازیسازی از عقب زمین، نقش تاکتیکی دروازبان‌ها به شدت مهم شده. به همین بهانه فوتبال 360 لیستی تز بهترین دروازه‌بانان فصل جاری در زمینه بازی با پا تهیه کرده که مروری بر آن خواهیم داشت.

ادرسون: به طور واضح مشخص شده ادرسون در حال حاضر بهترین دروازه‌بان در بازی با پا است. این فرضیه روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند که او ابتدا هافبک بوده  و سپس دروازبان شده. مهارت ادرسون در بازی با پا و البته اعتماد به نفس مثال زدنی او به قدری بالاست که پپ گواردیولا به او اجازه داد در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل رئال مادرید پنالتی بزند و  اتفاقا بهترین پنالتی سیتی‌زن‌ها هم پنالتی دروازه‌بان برزیلی بود.

لوکاس شوالیه: دروازه‌بان جوان لیل که در مرحله اول بازیسازی بسیار راحت بین مدافعان میانی خود قرار می‌گیرد، پاس‌های بلند دقیقی را ارسال می‌کند و به راحتی خطوط پرس تیم حریف را از هم جدا می‌سازد. این بازیکن ۲۲ ساله در این فصل در لیگ فرانسه، ۹۹ درصد کوتاه و ۴۵ درصد پاس‌های بلند را به خود با موفقیت به مقصد رسانده است. او را بین مدافعان قرار دهید و اجازه دهید از قدرت پاس خود استفاده کند. شگفت زده خواهید شد!  بدون شک لوکاس از آینده‌دارترین سنگربانان اروپا خواهد بود.

جیسون استیل: برای ما هنوز عجیب است چگونه استیل برای تیم ساندرلند، به اندازه کافی خوب نبود اما سال‌ها بعد به یکی از پیشروترین دروازه‌بانان لیگ در برایتون تبدیل شد. این بازیکن ۳۳ ساله درست در زمان مناسب به اوج خود رسیده  و اکنون بارت وربروگن را از دروازه برایتون دور نگه می‌دارد زیرا در بازی با پا فوق‌العاده قوی است و این  در تیم روبرتو دزربی امری ضروری است. هرچه باشد، بدون شک استیل قادر به انجام یک عملکرد فوق‌العاده به عنوان دروازبان مدرن خواهد بود اما او احتمالاً باید دستکش‌ها را به کلی کنار بگذارد و از فوتبال خداحافظی کند؛ به هر حال  بیشتر شبیه یک بال به نظر می‌رسد تا یک دروازه‌بان!

امیلیانو مارتینس:  اکثر دروازه‌بان‌ها یا توپ‌گیر یا پنالتی‌گیر یا بازیساز خوبی هستند اما سنگربان آرژانتینی همه این ویژگی‌ها را در کنار هم دارد؛ یک دروازه‌بان مدرن و سنتی با بدنی که در موارد نیاز مانند هشت پا باز می‌شود و از دروازه محافظت می‌کند. اعتماد به نفس او تزلزل‌ناپذیر است. مارتینس سبب شد لیونل مسی بالاخره به افتخارات ملی برسد. او را دست کم نگیرید.

آندره اونانا: اونانا اگر در فرم خوب خود باشد، یکی از بهترین‌های جهان است؛ با این حال از زمان امضای قرارداد با منچستریونایتد نتوانسته توانایی‌های خودش را به طور کامل نشان دهد. ما دیده‌ایم در اینتر چه توانایی‌هایی داشت، او زیر نظر سیمونه اینزاگی به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسید و مقابل سیتی هم عملکرد خوبی داشت. اونانا یکی از بهترین دروازه‌بان حال حاضر در بازیسازی است.

لوکاس اسکوروپسکی: اسکوروپسکی که برای بیشتر علاقه مندان خارج از سری آ ناشناخته است در این فصل بازیکن استثنایی تیم بولونیا تیاگو موتا بوده است. لهستانی ۳۳ ساله با توپی در دستانش، پیشرفت زیادی کرده و توانایی‌هایش برای تقویت بازی بولونیا از عقب زمین بسیار مهم است.

مانوئل نویر: اگر او نبود، احتمالاً این مطلب را نمی نوشتیم! دروازه‌بان‌- سوئیپر خیلی قبل از نویر آلمانی وجود داشت اما ظهور او در شالکه و بایرن‌مونیخ این پدیده را دوباره محبوب کرد و همه چیز را به سطح دیگری برد. نویر با اعتماد به نفس بی‌نظیر خود در لحظه می‌تواند جریان روحی و روانی بازی را با حرکات با پای نمایشی خودش به نفع مونیخی ها تغییر دهد.

استفان اورتگا: اگر دروازه‌بان هستی و می‌خواهی در تیم پپ گواردیولا بازی کنی، باید بازی با پای خوبی داشته باشی. اورتگا هم از این قضیه مستثنی نیست و در بازی‌هایی که ادرسون به دلیل محرومیت و مصدومیت از دست می‌دهد به خوبی جای مرد برزیلی را پر می‌کند. در این شرایط  خللی در سبک بازی تیم پپ پیش نمی‌آید.