کارگران با امضای یک کارزار جدید در فضای مجازی، از وزیر کار درخواست کردند برای شفافیت و اطلاع از چگونگی مذاکرات و عملکرد اعضای شورای عالی کار، دستور انتشار فیلم و تصاویر جلسات مزدی ۱۴۰۲ را صادر کند.

به گزارش ایلنا، در متن این کارزار آمده است: یکی از حقوق بنیادین مردم در اسلام، قانون اساسی و قوانین عادی، حق دسترسی آزاد به اطلاعات و شفافیت اطلاعاتی است. ماده ۲ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات (مصوب ۱۳۸۷) درباره این موضوع اشعار می‌دارد که هر شخص ایرانی حق دسترسی به اطلاعات عمومی را دارد، مگر آنکه قانون منع کرده باشد و مطابق ماده ۵ قانون یاد شده، مؤسسات عمومی مکلفند اطلاعات موضوع این قانون را در حداقل زمان ممکن و بدون تبعیض در دسترسی مردم قرار دهند و اطلاعاتی که متضمن حق و تکلیف برای مردم است باید علاوه بر موارد قانونی موجود از طریق انتشار و اعلان عمومی و رسانه‌های همگانی به آگاهی مردم برسد. به موجب ماده ۱۱ قانون یادشده، مصوبه و تصمیمی که موجد حق یا تکلیف عمومی است، قابل طبقه‌بندی به عنوان اسرار دولتی نیست و انتشار آنها الزامی خواهد بود. با توجه به آنکه تصمیمات متخذه در شورای عالی کار متضمن حق و تکلیف برای جامعه کارگری است و از آنجا که ماده ۱ قانون مزبور در تعریف اطلاعات بیان می‌دارد اطلاعات هر نوع داده که در اسناد مندرج باشد یا به صورت نرم‌افزاری ذخیره شده یا با هر وسیله دیگری ضبط شده باشد و طبق ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مرقوم، وظایف و مسئولیت‌های مربوط به اجرای قانون برعهده بالاترین مقام مؤسسات مشمول قانون نهاده شده است.

در ادامه این کارزار آمده است: ما امضاکنندگان این کارزار در راستای مطالبه‌گری شفافیت اطلاعاتی و حق نظارت همگانی در دستگاه‌های اجرایی و مستند به مواد قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و اصل هشتم قانون اساسی و مواد ۸ و ۱۸ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر از جنابعالی درخواست داریم تا دستور دهید با رعایت مهلت مقرر قانونی (حداکثر ظرف 10روز) مشروح مذاکرات جلسه شورای عالی کار مورخ بیست و نهم اسفند سال 1402 درباره تعیین مزد سال ۱۴۰۲ کارگران، شامل فیلم جلسه و تصویر صورتجلسه تنظیمی را به نحو مقتضی در دسترس عموم جامعه کارگری به‌عنوان ذی‌حقان و ذی‌نفعان جلسه مذکور قرار دهند.