روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت، جنگ‌های غزه و اوکراین ذخایر تسلیحات و مهمات غرب را شدیدا تحلیل برده و حجم سفارش‌ها از کارخانه‌های تسلیحات‌سازی غربی‌ها بالا رفته و روند جبران این ذخایر را بسیار طولانی کرده است. 

این روزنامه نوشته است: درگیری‌های جهان و افزایش تهدیدات، سفارشات ساخت موشک، هواپیما، زیردریایی و دیگر سامانه‌های تسلیحاتی پیچیده را افزایش داده اما کارخانه‌های تسلیحات‌سازی نیز با مشکل کمبود پرسنل، مواد اولیه و دیگر مسائل زنجیره‌های تامینی مواجه شده‌اند که این باعث طولانی شدن روند ساخت تسلیحات و مهمات جدید می‌شود.

این روزنامه آمریکایی نوشت: کارخانه‌ای در غرب شهر اسلو سامانه دفاع موشکی با قابلیت ساقط کردن پهپادها، بالگردها و سایر تهدیدات هوابرد از فاصله تقریباً ۲۵ مایلی را تولید می‌کند. سامانه موشکی پیشرفته سطح به هوای ملی یا ناسامز که قادر به پرتاب ۷۲ موشک به طور همزمان است، همان سامانه‌ای است که از حریم هوایی کاخ سفید محافظت می‌کند. هنگامی که این سامانه برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ در اوکراین مستقر شد، در چند ماه اول موفقیت ۱۰۰ درصدی را در سرنگونی موشک‌های کروز و پهپادها داشت.

به دنبال مواجهه غرب با تهدیدات بالقوه فزاینده از جمله روسیه و چین، سفارش‌ها برای دریافت سامانه ناسامز نزد شرکت هوا-فضا و دفاعی کونگزبرگ در حال انباشته شدن است. 

ایریک لای، کارمند کهنه‌کار ۳۰ ساله شرکت کونگزبرگ که رئیس واحد دفاعی این شرکت است، در یک تور بازدید از کارخانه این شرکت در ماه نوامبرگفت: من هرگز تاکنون در طول عمر کاری خود این حجم بالا از تقاضا را ندیده‌ام. با این حال، مشتریان جدید باید مدت‌ها منتظر بمانند: ساخت یک سامانه ناسامز دو سال طول می‌کشد و در حال حاضر حجم بالایی از سفارشات عقب‌مانده از چند سال اخیر وجود دارد. جنگ اوکراین محدودیت‌ها و کمبودهای غرب را در زمینه تولید سریع تسلیحات جدید در زمان نیاز برجسته کرد. جنگ غزه هم ممکن است روند تولید یک سری تسلیحات خاص را محدود کند.

این محدودیت‌ها به‌ویژه در زمینه تولید موشک‌ها و سامانه‌هایی که مخصوص پدافند مقابله با موشک‌ها و همچنین هجوم انبوه پهپادها هستند، شدیدتر است؛ پهپادهایی که حالا به عنصر محوری جنگ مدرن تبدیل شده‌اند. شرکت کونگزبرگ که محصولاتی از جمله موشک‌های مستقر در کشتی و بخش‌هایی از جنگنده‌های اف-۳۵ را نیز تولید می‌کند، شیفت‌های بخش تولید خود را ۲۴ ساعته و هفت روز هفته کرده است و کارگران را حتی در برخی از تعطیلات، زمان‌هایی که کارخانه معمولاً برای تعمیر و نگهداری کارش را متوقف می‌کند به کار فرا می‌خواند و با وجود این شیفت‌ها باز هم به ظرفیت کافی تولید نمی‌رسد. 

مشکل این است که سلاح‌های مدرن بسیار پیچیده هستند و اغلب به هزاران قطعه نیاز دارند. شرکت کونگزبرگ، مانند اکثر شرکت‌های نظامی دیگر غربی، سامانه‌های تسلیحاتی خود را طراحی و مونتاژ می‌کند اما اکثر قطعات آنها را خودش تولید نمی‌کند. بیش از ۱۵۰۰ تامین‌کننده دیگر در تولید محصولات این کارخانه نقش‌آفرینی می‌کنند. زنجیره تامین سامانه ناسامز به تنهایی بیش از هزار شرکت دیگر را به خدمت می‌گیرد و در دو قاره تولید می‌شود. شرکت پیمانکار نظامی آمریکایی آر.تی.ایکس که قبلا به نام ریتیون تکنولوژیز شناخته می‌شد، تامین‌کننده رادار و موشک‌ها است.

رئیس واحد دفاعی شرکت کونگزبرگ با اشاره به یک سامانه ناسامز که نصفه مونتاژ شده است، گفت: قطعات ما توسط شرکت‌هایی تامین می‌شوند که خودشان زنجیره‌های تأمین خودشان را دارند و آنها هم با شرکت‌های دیگری طرف هستند که خود آنها هم به نوبه خود زنجیره‌های تأمین خود را دارند و این رشته تا معادنی که منابع اولیه در آنها حفر می‌شود، ادامه می‌یابد.