گردشگری روستایی به نوعی از گردشگری اطلاق می‌شود که در مناطق روستایی اتفاق می‌افتد و تمرکز آن مشاهده و مشارکت و تجربه هنر، آداب و رسوم، فرهنگ و سبک زندگی روستایی است. در همین راستا سازمان جهانی گردشگری قصد دارد در بین استارتاپ‌های فعال در حوزه گردشگری رقابتی با تاکید بر گردشگری روستایی و حمایت از مناطق و افراد محروم جامعه برگزار کند. این رقابت در چهار دسته موضوعی برگزار می‌شود: مردم - هیچ‌کس عقب نمی‌ماند: پروژه‌‌هایی که به ایجاد مشاغل و فرصت‌ها کمک می‌کنند، باعث تقویت زنان و جوانان می‌شوند، و برای گروه‌های آسیب‌پذیر در مناطق روستایی فرصت ایجاد می‌کنند. سیاره زمین - بازسازی و شفابخشی: پروژه‌های مربوط به ارتقا و حفاظت از منابع طبیعی، یعنی کاهش تأثیر گردشگری بر تولید زباله، هدررفت انرژی و آب در مناطق روستایی. شکوفایی - فرصت برای رشد: استارت‌آپ‌هایی که از طریق مدل‌های جدید تجاری‌، ابزارهایی که دسترسی به منابع مالی‌، بازارها و بازاریابی را برای گردشگری در مناطق روستایی ارتقا می‌دهند، راه‌حل‌های ابتکاری ارائه می‌دهند. پیشبرد فناوری در روستا - پیاده‌سازی فناوری‌های جدید: فناوری‌های نوین، استارت‌آپ‌هایی که فناوری‌های جدید را برای پیشرفت گردشگری و توسعه در مناطق روستایی اجرا می‌کنند.  در این رقابت، شرکت‌کنندگان به چالش‌های زیر خواهند پرداخت: نزدیک شدن مقاصد سفر؛ دغدغه‌های جدید مانند سلامت و بهداشت؛ محدودیت‌های سفر و تمایل به گذراندن وقت در هوای آزاد؛ بلیط‌ها و پیشنهادهای لحظه‌آخری (که به خاطر تغییر وضعیت محدودیت‌ها تعدادشان افزایش پیدا کرده است)؛ جوان‌تر شدن مسافرها و گردشگرها؛ مسئولیت‌پذیری بیشتر حین سفر. علاوه بر این، همه‌گیری ویروس کرونا سبب افزایش علاقه گردشگران به کسب تجربیات جدید مبتنی بر مناطق طبیعی و روستایی و به طور کلی در هوای آزاد و دور از اماکن شلوغ و مراکز شهری متراکم شده است و در روزهایی که گردشگری شهری و فرهنگی با رکود مواجه است و شاهد خلوتی سایت‌های گردشگری، موزه‌ها و جاذبه‌های فرهنگی هستیم؛ این افزایش تقاضا می‌تواند فرصت‌ بسیار خوبی برای احیای اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی مناطق و جوامع روستایی از طریق گردشگری باشد.