رامین پرتو

انتخابات مجلس عوام هند موسوم به «لوک سابا» روز گذشت (جمعه) برای تعیین تکلیف یک دوه پنج ساله برگزار شد. روزنامه ایندیا تایمز در این خصوص اعلام کرده که یک حزب یا یک ائتلاف برای پیروزی در انتخابات باید به اکثریت ۲۷۲ کرسی از ۵۴۳ کرسی این مجلس دست یابد. حزب بهارتیا جنتا (BJP) به رهبری نارندرا مودی، نخست‌وزیر فعلی هند، در آخرین دوره برگزار شده در سال 2019 به صورت دقیق ۳۰۳ کرسی به دست آورد و پس از آن ۵۲ کرسی به حزب کنگره ملی هند (INC) به عنوان حزب اصلی مخالف تعلق گرفت. علاوه بر این افراد، رئیس‌جمهور هند می‌تواند حداکثر ۲ نفر را با تابعیت انگلیسی-هندی برای عضویت در لوک سابا معرفی کند. این انتخابات در هفت مرحله در سراسر هند به صورت بایومتریک یا الکترونیکی برگزار خواهد شد. رای دهندگان می‌توانند با فشار دادن یک دکمه روی یک دستگاه رای‌گیری الکترونیکی که برای اولین بار در هند در سال ۱۹۸۲ و به طور گسترده از اوایل دهه ۲۰۰۰ استفاده شد، انتخاب نامزد مورد نظر خود را انجام دهند. آنچه در این میان باید موردنظر قرار بگیرد این است که این انتخابات در هفت مرحله انجام می‌شود و به نوعی آنرا باید یک انتخابات طولانی مدت دانست. بر اساس قانون انتخابات هند، سن رای دادن ۱۸ سال است و نامزدها باید حداقل ۲۵ سال سن داشته باشند و بر اساس اعلام ستاد انتخابات این کشور، در مجموع ۹۶۸ میلیون رای دهنده برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۴۹۷ میلیون مرد و ۴۷۱ میلیون زن هستند. همچنین ستاد انتخابات سراسری هند اعلام کرده که شمارش آرا در ۴ ژوئن (۱۵ خرداد) پس از رای‌گیری در ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین)، ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت)، ۷ می (۱۸ اردیبهشت)، ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت)، ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت)، ۲۵ می (۵ خرداد) و اول ژوئن (۱۲ خرداد) انجام خواهد شد و همین موضوع باعث شده تا این انتخابات یکی از طولانی‌ترین انتخابات هند به مدت حدود دو ماه قلمداد شود. آنچه در این راستا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که اساساً مخالفان نخست‌وزیر هند که حالا بساری از همین حالا او را پیروز میدان این انتخابات می‌دانند، از چندین ماه قبل به دنبال آن بودند که وی را از قدرت کنار بزنند. در این راستا احزاب مخالف دولت نارندرا مودی که تا پیش از این چنددستگی زیادی داشتند، در اقدامی نادر اتحاد پیدا کرده و ائتلافی را علیه وی سر و شکل دادند. رویترز در این خصوص نوشته است که «نخست‌وزیر محبوب اما جنجالی هند در ادبیات مورد استفاده خود علاقه زیادی به مخفف‌سازی با استفاده حروف اول کلمات با هدف تبلیغ برنامه‌های دولتش و کنایه زدن به رقبای خود نشان داده است. این بار مخالفان سیاسی مودی تصمیم گرفتند همین شیوه را علیه این نخست‌وزیر هند پیاده کنند و در نهایت آنها نام ائتلاف جدیدی که با هدف از قدرت کنار زدن مودی و حزب حاکمش تشکیل داده‌اند، ائتلاف ایندیا (INDIA) به معنی هند را پایه گذاری کردند تا بتوانند نوعی از هماهنگی خود با مردم هند را علیه مودی تداعی کنند. 

حزب بهارتیا جنتا به رهبری  مودی در آخرین انتخابات در سال 2019 به صورت دقیق ۳۰۳ کرسی به دست آورد و پس از آن ۵۲ کرسی به حزب کنگره ملی هند به عنوان حزب مخالف تعلق گرفت که در این دوره ممکن است این میزان به نفع مخالفان افزایش یابد

رأی‌دهندگان چه می‌خواهند؟

آنچه در مورد انتخابات پارلمانی هند باید مورد نظر قرار بگیرد این است که عملاً این کشور بعد از چین بیشترین جمعیت روی کره زمین را به خود اختصاص داده و این موضوع هم می‌تواند باری دهلی خوب باشد و هم بد. از نظر معنای توسعه باید به این موضوع توجه کرد که چین هم با استفاده از نیروی انسانی و پتانسیل آنها توانست امروز به یک قطب اقتصادی و نظامی منظم تبدیل شود و در برهه‌ای هم البته پکن بر کم شدن جمعیت و کاهش زاد و ولد تامید کرد. در هند هم همین موضوع صادق است. هند به عنوان یک قدرت نوظهور که آمریکا در حال تقویت آن علیه چین است می‌تواند با بهره‌گیری از این پتانسیل خود را به نوک هرم قدرت اقتصادی البته پس از آمریکا و چین در آینده نزدیک برساند اما همین جمعیت کثیر می‌توانند برای مودی و حزب وی تهدید به حساب بیایند؛ چراکه همچنان رفاه و فقر در این کشور تو عنصر مهم در مقابل یکدیگر هستند. بر این اساس روزنامه گاردین در این خصوص نوشته است که در دهه گذشته اقتصاد هند با سیاست‌های نارندا مودی، پنج پله جهش کرده و به رتبه پنجم جهان رسیده است و او «تضمین کرده است» در صورت پیروزی در انتخابات، آن را به رتبه سوم برساند. یکی از نقاط برجسته دوره مودی، جاده ها و پل های درخشان در سراسر کشور، از جمله در دهلی نو و اطراف آن و بمبئی، ۲ شهر بزرگ هند بوده است.

در دهه گذشته نزدیک به ۱۵۰ سیاستمدار مخالف حزب حاکم هند احضار، بازجویی و یا دستگیر شده‌اند که تنها وضعیت حدود نیمی از آنها مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته که نشان می‌دهد سیستم قضا به فساد آلوده است! 

با این حال، نتیجه این اقتصاد پررونق در شهرها بیشتر از روستاهای پرتعداد هند قابل مشاهده است و در عین حال افزایش شدید قیمت برنج نیز برای رای دهندگان نگران کننده بوده است.. بر اساس مطالعه گروه تحقیقاتی آزمایشگاه نابرابری جهانی، تا پایان سال گذشته میلادی، ثروتمندترین شهروندان هند ۴۰.۱ درصد از ثروت هند را در اختیار داشتند که بالاترین میزان از سال ۱۹۶۱ است و سهم آنها از کل درآمد ۲۲.۶ درصد بوده است. مودی و حزب او با تمرکز بر رفاه عمومی، از جمله از طریق کمک های نقدی و مزایای خانگی مانند آب لوله کشی، برق تمام وقت و اتصالات گاز برای پخت و پز، سعی کرده اند رای دهندگان زن را به خود جلب کنند. مضووع دیگر بحث تشدید هندوئیسم از سوی مودی است. بسیاری از مسلمانان دولت مودی را متهم به اعمال سیاست‌های خلاف منافع جامعه مسلمانان می‌کنند؛ به گونه‌ای کهدولت مودی به حمایت فدرال از مکتب یا مدارس مسلمانان پایان داده است و برخی از ایالت های تحت نفوذ این حزب با وجود مخالفت رهبران مسلمان یا بسیاری از آنها را تعطیل کرده‌اند یا در آستانه انجام این کار هستند. مودی همچنین قانون شهروندی را اجرا کرده است که به عنوان تبعیض علیه مسلمانان، اعطای ملیت به هندوها، پارسی‌ها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین‌ها و مسیحیان که به دلیل آزار مذهبی از افغانستان، بنگلادش و پاکستان با اکثریت مسلمان قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴  به هند گریخته‌اند، مورد انتقاد قرار گرفته است. مطالبه دیگر رای‌دهندگان بدون شک مبارزه با فساد است. یک آژانس دولتی که به تحقیق در مورد مظنون به پولشویی می‌پردازد مدعی شده که در دهه گذشته نزدیک به ۱۵۰ سیاستمدار مخالف حزب حاکم هند احضار، بازجویی و یا دستگیر شده‌اند که تنها وضعیت حدود نیمی از آنها مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته که نشان می‌دهد سیستم قضا به فساد آلوده است! البته مسائلی مانند بیکاری، اعتراض کشاورزان در اقصی نقاط هند و همچنین تقابل‌های سنتی هم در این راستا از انتقادها علیه مودی است و باید دید که او پیروز این میدان خواهد شد یا خیر؟