افعی بوشهر

مهدی طارمی؛ مهاجمی که وقتی از ایرانجوان بوشهر به پرسپولیس پیوست، تبدیل به مهاجم مورد اعتماد یکی از بهترین مهاجمان دنیای فوتبال شد. علی دایی با انتخاب طارمی و استفاده از او در ترکیب تیم، راهی را گشود که مهدی با همه‌ فراز و نشیب‌هایی که در مسیر تجربه کرد، در نهایت سربلند و روبه‌جلو مسیرش را طی کرد و بالاخره راهی فوتبال اروپا شد.

سعید طالبی چابک

 

دستاوردهای بزرگ

طارمی در پرتغال خیلی زود اسمش را روی زبان‌ها انداخت و با سرعت بالایی بهتر و بهتر شد. روندی که موجب شد در ریوآوه بدرخشد و آقای گل مشترک لیگ شود. رادار باشگاه‌های اروپایی و مخصوصا در خود پرتغال طارمی را در محدوده‌ خود قرار داده بودند و پورتو توانست او را با قراردادی چهار ساله به خدمت بگیرد.

در سال اول حضور مهدی در پورتو همه چیز معمولی و متوسط بود. طارمی بازی قابل قبولی ارائه می‌داد، اما اینجا قرار نبود مثل باشگاه سابقش ریوآوه همه‌ پاس‌ها به او ختم شود! پس او خودش را آماده کرد تا برای یک فصل هم که شده، به جای اینکه خودش را در موقعیت‌ گل قرار دهد، موقعیت گل بسازد. طارمی در فصل اول حضورش در پورتو نایب قهرمان لیگ پرتغال شد و یرنده سوپرکاپ و همین‌طور بهترین پاسور و سومین گلزن تیمش. به دست آوردن موفقیت‌های تیمی و بازی کردن در اروپا، احتمالا در ریوآوه دور از دسترس قرار داشت و مهاجمی مثل طارمی برای درخشش به ظرف بزرگ‌تری احتیاج داشت.

در دومین فصل حضور خود در پورتو توانست به دوگانه (قهرمانی لیگ و حذفی) برسد. او در این فصل اثرگذارترین بازیکن لیگ پرتغال شد و در پایان پریمیرا لیگا ۲۲-۲۰۲۱ پرتغال به انتخاب سایت اسپورت تیوی، در تیم منتخب فصل لیگ برتر پرتغال قرار گرفت. در طول مدتی که برای پورتو بازی می‌کرد یکی از ارزشمندترین بازیکن‌های لیگ پرتغال بود و به دستاوردهای تیمی و شخصی فراوانی دست یافت. او به لیورپول، یوونتوس و لاتزیو گل زد و قیچی برگردان تماشایی‌اش به چلسی به حدی زیبا بود که در بین نامزدهای جایزه‌ پوشکاش قرار گرفت.

روزای روشن؛ خداحافظ...

فصل آخر اما برای ستاره‌ ابرانی پورتو خوب پیش نرفت. از همان هفته‌های ابتدایی لیگ افتِ طارمی به خصوص در باکسِ حریف مشهود بود و خبری از آن مهاجم جنگنده و زهردار نبود. این مساله از دید هواداران پنهان نماند و انتقادی علیه او مطرح شد. مهدی هم به شیوه‌ خودش واکنش‌هایی به صداهای سکوها نشان داد که رابطه‌ ستاره‌‌ کم‌فروغ آن روزها را با هواداران شکرآب کرد.

با وجود حمایت‌های سرجیو کونسیسائو، سرمربی محبوب سکوها از طارمی و بهبود عملکرد خودش در بعضی از بازی‌ها، این رابطه‌ هرگز مثل قبل نشد. وضعیت طارمی در اوایل فصل بهتر بود. او هرچند با مشکل گلزنی مواجه شده بود اما مورد حمایت «کونسیسائو» سرمربی تیم قرار داشت اما بعد از اینکه زمزمه‌های عدم تمدید قرارداد و پیوستن طارمی به اینتر مطرح شد، شرایط برای این مهاجم ایرانی به کلی تغییر کرد و دوری یک ماهه از این تیم به دلیل حضور در جام ملت‌های آسیا هم کار را سخت‌تر کرد تا کونسیسائو تصمیم بگیرد تیمش را به نبود طارمی عادت دهد. کونسیسائو در یکی از کنفرانس‌های خبری به این موضوع اشاره کرده بود و ضمن دفاع از تصمیم طارمی برای خروج از پورتو و پیوستن به یک تیم دیگر، گفت:«باید به غیبت طارمی در تیم عادت کنیم.»

بازیکن بوشهری پورتو راهی ایتالیا خواهد شد و قرار است در فصل آینده لباس اینتر را بر تن کند و یکی از مهاجمین مدافع عنوان قهرمانی سطح اول فوتبال ایتالیا باشد. اینتری‌ها احتمالا قصد دارند تا طارمی را جایگزین الکسیس سانچز کنند. اما مهدی توانایی فنی بالایی دارد و بعید است نشستن روی نیمکت اینتر او را راضی کند

بعید به نظر می‌رسد پورتو این فصل را با جایگاهی بهتر از سومی به پایان برساند. آنها هم مثل طارمی روزهای خوبی را سپری نکرده‌اند. آمار گل‌ها و پاس‌های گل مهدی و مقایسه‌ آن با فصل‌های دیگر حضورش در فوتبال پرتغال تا اندازه‌ زیادی گویای همه چیز است و مهدی مدت‌ها قبل از پایان دوران حضورش در پورتو، با روزهای روشنش و سرزمین پرتغال خداحافظی کرده بود.

طارمی- میلان؛ تراکنش ناموفق

در فصل نقل و انتقالات خبر پیوستن طارمی به میلان حسابی سر و صدا کرد. اما توافقات انجام شده ناگهان بر باد رفت. تراکنش ناموفق بود و طارمی در پورتو ماندنی شد. نشریه گاتزتا دلواسپورت ایتالیا در گزارشی از دلیل متوقف شدن فرآیند انتقال مهدی طارمی از تیم پورتو به میلان با وجود توافق‌های صورت گرفته میان سه طرف پرده برداشت. به نوشته روزنامه چاپ میلان، چیزی که مانع نهایی شدن انتقال بازیکن 31 ساله ایرانی به میلان شده، سنگ‌اندازی دلال‌هایی بوده که باشگاه پورتو قصد داشته برای‌شان بابت انتقال مهاجم ایرانی‌اش حق کمیسیون بگیرد! درباره دلایل به بن‌بست خوردن مذاکرات طرفین، گزارش‌های ضد و نقیضی توسط رسانه‌‌های ایتالیایی و پرتغالی منتشر شد و هر کدام عواملی را معرفی کردند اما چیزی که قطعی به نظر می‌رسد این است که میلان حاضر نشده به خاطر نیازش به یک مهاجم جدید، باج بدهد. اما همه این‌ها در نهایت باعث نشدند طارمی قید زندگی در میلان را بزند و این بار با پرواز دیگری راهی تیم رقیب میلان خواهد شد تا سومین بازیکن ایرانی سری A از بوشهر به یکی از بهترین باشگاه‌های فوتبال دنیا پیوسته باشد.

مهاجم مدافع قهرمانی

بازیکن بوشهری پورتو راهی ایتالیا خواهد شد و قرار است در فصل آینده لباس اینتر را بر تن کند و یکی از مهاجمین مدافع عنوان قهرمانی سطح اول فوتبال ایتالیا باشد. اینتری‌ها احتمالا قصد دارند تا طارمی را جایگزین الکسیس سانچز کنند. اما مهدی توانایی فنی بالایی دارد و بعید است نشستن روی نیمکت اینتر او را راضی کند. در صورت آمادگی بدنی و ایجاد انگیزه‌ شخصی در مهدی، تیم‌های سری A در فصل بعد، زهردار بودن «افعی بوشهر» را تماشا خواهند. حضور با تیم جدید در چمپیونزلیگ هم حال و هوای متفاوتی خواهد داشت. باید ببینیم مهدی پس از سال نسبتا بدی که در پورتو گذرانده، می‌تواند با روحیه‌ای بالا در ترکیب اینزاگی برای خودش جایی باز کند؟ زیاد منتظر نتیجه‌ این سوال نخواهیم ماند.