دلایل اعتراضات فعالان حمل و نقل جادهای از زبان کامیونداران:
محرومیت از بازنشستگی مناسب و حمایتهای اجتماعی

از اوایل خرداد ماه کامیونداران کشور دست به اعتراض در برخی از شهرهای کشور زدهاند. اعتراضات آنها سروصدای بسیاری به پا کرده و بسیاری از مسئولان به آن واکنش نشان دادند چنانچه سخنگوی دولت نیز به تازگی اعلام کرد که دولت خود را موظف به پاسخگویی به مطالبات صنفی کامیونداران میداند.
به گزارش ایلنا، موضوع سه نرخی شدن قیمت گازوییل، افزایش قیمت بیمه تأمین اجتماعی، نبود نظارت بر هزینههای تعمیر کامیون و قطعات یدکی، گرانی لاستیک و روغن، ناامنی، گرانی قطعات کامیون، هزینه سنگین بیمه، کرایههای پایین و فشارهای سنگین معیشتی و در کل افزایش هزینههای کامیونداران ازجمله مهمترین دلایل این اعتراضات است.
تعدادی از کامیونداران در رابطه با مشکلات کار خود میگویند: یکی از مشکلات اصلی، سختی کار و دشواری شرایط کار و زندگی است. رانندگی به عنوان یک شغل خطرناک شناخته میشود و کامیونداران به طور مداوم در معرض خطرات جادهای و شرایط جوی قرار دارند. در کشورهای پیشرفته، قوانین و حمایتهای بیشتری برای رانندگان وجود دارد اما در کشور ما این قوانین به درستی اجرا نمیشود و امکانات لازم برای استراحت و ایمنی رانندگان فراهم نیست.
پذیرش سختی کار و امکان بازنشستگی پیش از موعد از دیگر خواستههای رانندگان کامیون است. آنها میگویند: این درخواست بارها در مجلس مطرح اما هر بار با آن مخالفت شده است.
کامیونداران میگویند: بخش قابل توجهی از درآمد ما صرف پرداخت حق بیمه میشود اما نه از خدمات درمان بیمه اجتماعی به اندازهای که باید بهره میبریم و نه در زمان بازنشستگی، مستمری راضیکننده است و کفاف هزینههای زندگی را میدهد. بسیاری از بیماریها و هزینههای درمانی به خوبی تحت پوشش بیمهها قرار نمیگیرد و این موضوع باعث افزایش فشار اقتصادی روی خانوادهها میشود.
این رانندگان میگویند: قیمت تجهیزات و وسایل نقلیه مانند لاستیک و روغن، به طور مداوم در حال افزایش است. این افزایش قیمتها در حالی است که درآمد رانندگان ثابت مانده و بسیاری از کامیونداران به دلیل این مشکلات تحت فشار مالی قرار دارند. به عنوان مثال، هزینه لاستیک خودرو از ۱۵ میلیون تومان در سال گذشته به ۳۰ میلیون تومان در حال حاضر افزایش یافته و این روند همچنان ادامه دارد. این افزایش هزینهها در کنار عدم تغییر درآمد، وضعیت معیشتی کامیونداران را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. این در حالی است که بسیاری از رانندهها به دلیل خرید قسطی خودرو تحت فشار مالی هستند. بسیاری از خودروها خارجی هستند و با افزایش نرخ دلار، هزینهها نیز افزایش مییابد.
یکی دیگر از چالشهای اصلی کامیونداران، هزینههای بالای نگهداری و تعمیر خودروهاست. خودروهای قدیمی و کهنه به دلیل استهلاک و خرابیهای بیشتر، هزینههای بیشتری را به رانندگان تحمیل میکنند. همچنین خرید خودروهای جدید نیز نیازمند سرمایهگذاریهای کلان است، طوریکه قیمت خودروهای نو به بیش از ۶۰ تا ۸۰ هزار دلار میرسد. یعنی یک کامیوندار بین ۸ تا ۱۲ میلیارد سرمایه خود را وارد جادههای ناایمن میکند و با آن کار سخت، درآمد مناسبی نصیبش نمیشود.
آنها به وعدههای مسئولان برای رفع مشکلات خود اشاره میکنند و میگویند: هر چند سال یک بار شاهد اعتراض و مطالبهگری کامیونداران هستیم اما تا امروز اقدامات مؤثری برای حل این معضلات صورت نگرفته است.
دیدگاه تان را بنویسید