رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: دست‌فروشان هم مشمول مالیات می‌شوند.

امیر سیاح در گفت‌وگو با ایلنا درباره رسمی شدن شغل دست‌فروشی و اینکه احراز هویت دست‌فروشان در درگاه ملی مجوزها از چه زمانی آغاز خواهد شد، اظهار داشت:‌ از هر زمان که شهرداری محل‌های مناسب برای عرضه محصولات و کالاهای فروشندگان سیار را آماده کند، امکان ثبت و احراز هویت‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه رسمیت دادن به شغل دست‌فروشی موضوع ماده 16 قانون بهبود محیط کسب و کار است، گفت: هدف از این اقدام، این است که دست‌فروشان از این پس دیگر مزاحم کسبه‌ای که دارای مجوز هستند، نباشند. کسبه دارای پروانه کسب، مورد حمایت دولت قرار دارند و دست‌فروش دیگر نباید مزاحمتی برای آنها ایجاد کند. همچنین موضوع دیگر مسیر تردد مردم در پیاده‌رو است که نباید مانعی برای تردد مردم وجود داشته باشد و این موضوعات، خواسته‌های مشترک بین وزارت اقتصاد و شهرداری است. سیاح تاکید کرد: هر دست‌فروشی که بخواهد از این به بعد کار کند باید در درگاه ملی مجوزها احراز هویت شود و اطلاعات خود را ثبت کند.

وی با اشاره به شروط تعیین شده برای دست‌فروشان برای اخذ مجوز ثبت مجوز و رسمی شدن افزود: طبق قانون تنها باید کالای ایرانی بفروشند، تنها در محلی که شهرداری تعیین کرده، مستقر شوند و دیگر امکان این را ندارند که در مجاورت کسبه دارای پروانه حضور داشته باشند و مستقر شوند.

رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد درباره مزایای این اقدام گفت: در حال حاضر دست‌فروشان با چندین مشکل مواجه هستند که یکی از آنها درگیری با ماموران شهرداری است و همواره نگران برچیده شدن بساط توسط ماموران شهرداری هستند. همچنین این دست‌فروشان مزاحم کاسبان هستند و کاسبان در این باره گله دارند. با احراز هویت دیگر دست‌فروش رسمی می‌شود و می‌تواند از مزایای رسمی شدن استفاده کند. پیش از این دست‌فروشی رسمیت نداشت و با برخورد ماموران شهرداری مواجه بود اما پس از احراز هویت در درگاه ملی مجوزها این بازی برای هر دو طرف برد-برد خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که دست‌فروشان نگران این هستند که با احراز هویت و ارائه اطلاعات مشمول مالیات شوند، گفت: دست‌فروشان هم مشمول مالیات می‌شوند. اساسا چرا دست‌فروش نباید مالیات بپردازد؟ هر فردی بابت هر میزان درآمد بالاتر از سقف تعیین شده باید مالیات بپردازد. وظیفه ما این است که به دست‌فروشان دستگاه کارتخوان هم ارائه دهیم که این دستگاه کارتخوان متعلق به آنها باشد تا از این پس با دستگاه کارتخوان دیگران کاسبی نکنند و این اقدام منطبق بر قانون پایانه‌های فروشگاهی است و از این پس دست‌فروش نمی‌تواند از دستگاه کارتخوان دیگری استفاده کند.

رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد تاکید کرد: دست‌فروشان باید احراز هویت شوند و دستگاه کارتخوان داشته باشند تا بدانیم که هر دست‌فروش چه مقدار درآمد دارد. اگر از سقف قانونی بالاتر بود بابت آن مالیات بپردازد. البته که طبق قانون تا سقفی از درآمد افراد معاف از پرداخت مالیات هستند، از این رو دست‌فروشان با درآمد پایین نگران پرداخت مالیات نباشند.