سهم فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران نسبت به تابستان گذشته افزایش یافته و از هر 10 نفر بیکار، بالغ بر 4 نفر درای مدرک دانشگاهی هستند.

به گزارش اکوایران، براساس آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت نیروی کار در تابستان امسال، سهم فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از کل بیکاران کشور هم نسبت به تابستان سال گذشته شاهد افزایش بوده است. شواهد نشان می‌دهد سهم دانشگاهیان از بیکاری کل در تابستان امسال بالاترین سطح از زمستان ۹۸ تاکنون بوده است.

به منظور بررسی تغییرات این سهم در طی زمان، رفتار آن از بهار 98 تا تابستان 1402 مورد ارزیابی قرار گرفته است. بالاترین سهم فارغ‌التحصیلان آموزش عالی از بیکاران در تابستان ۹۸ دیده شده است. طبق آمارها در تابستان سال ۹۸ تعداد کل بیکاران کشور حدود ۱۳.۵درصد نسبت به تابستان ۹۷ کاهش داشت. این درحالی است که تعداد بیکاران دانشگاهی ۴.۵درصد نسبت به تابستان ۹۷ دچار کمتر شده بود. از آنجایی که سهم دانشگاهیان از کل بیکاران به صورت یک کسر محاسبه می‌شود که در مخرج این کسر، «کل بیکاران» و در صورت آن «دانشگاهیان بیکار» قرار می‌گیرد، در نتیجه می‌توان گفت این کاهش چشمگیر در کل بیکاران (مخرج کسر) باعث شده سهم فارغ‌التحصیلان آموزش عالی بیکار از کل بیکاران کشور شاهد یک جهش باشد. شواهد آماری نشان می‌دهد که کمترین سطح این سهم در بهار 99 بوده طوری‌که در این سال از هر 100 نفر بیکار، 36 نفر تحصیلات دانشگاهی داشته است. ریشه این مسأله را می‌توان در شروع همه‌گیری کرونا جست‌وجو کرد. همچنین در بهار 99 تعداد کل بیکاران ۵۰۰هزار نفر نسبت به بهار سال قبل کاهش یافته است. با توجه به اینکه سهم دانشگاهیان از کل بیکاران نیز در این زمان نزولی شده می‌توان نتیجه گرفت که حتما تعداد کل بیکاران دانشگاهی نیز با کاهش چشمگیر روبه‌رو شده است.

حال براساس آخرین داده‌های مرکز آمار ایران از نیروی کار در تابستان امسال، سهم دانشگاهیان از کل بیکاران کشور به ۴۲.۸درصد رسیده است. این سهم در بالاترین سطح خود از زمستان ۹۸ تا به حال بوده است. سهم دانشگاهیان از کل بیکاران نشان می‌دهد که چند درصد از بیکاران کل کشور از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. این سهم در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته ۰.۴درصد و نسبت به فصل قبل ۲درصد افزایش یافته است.

با دقت در آمارهای نیروی کار کشور می‌توان گفت تعداد کل بیکاران در تابستان امسال به حدود ۲ میلیون نفر رسیده که نسبت به تابستان سال گذشته ۹.۵درصد کاهش داشته است. این در حالی است که تعداد دانشگاهیان بیکار نسبت به تابستان سال قبل ۴.۵درصد ریزش داشته است. به عبارتی کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار (صورت کسر) کاهش کمتری نسبت به کل بیکاران (مخرج کسر) داشته است. در نتیجه سهم بیکاران دانشگاهی از کل بیکاران کشور در تابستان ۱۴۰۲ افزایش داشته است.